![]() |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
Bij de apotheek kun je ook een uitdraai krijgen van je medicijnen (gratis). Wel heb ik eens gehoord dat je voor bepaalde typen medicatie (bv. Ritalin) een verklaring moet hebben van het consulaat, ambassade oid. Dit valt denk ik onder narcotica. Zal met je epilepsie medicatie wel meevallen.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi, Maria.
Gelukkig gebruikt onze zoon dat niet en ik denk dat de andere medicijnen daar ook niet onder vallen. Ik ga daar meer even langs voor een uitdraaai. Bedankt voor je info. Groeten van Gerrit. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Bij onze apotheek kun je polsbandjes en sleutelhangers kopen waar je evt. gegevens in kunt zetten, ze zijn knalgeel met rood (ambulancekleuren) dus goed zichtbaar voor hulpverleners.
Fijne vakantie. A3. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nieuw Lid
|
Hey.
Bedankt voor de reactie en jullie ook een fijne vakantie . Groeten van Gert. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Volwaardig Lid
|
Een medisch paspoort moet je hebben als je onder andere met injectie spuiten de grens over gaat, vooral als je met het vliegtuig gaat. Ook voor medicijnen die onder de narcotica wet vallen geld dit.
Ik koop mijn Guarana pillen in Tsjechië (Tesco), in Nederland valt dit onder de narcotica wet, oeps! |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
|
Voor medicatie dat valt onder de opiumwet (zoals Ritalin) moet je het volgende doen, een medisch paspoort is echt niet genoeg!
Medicijnen mee op reis In veel landen is het bezitten en gebruiken van opiaten zoals cannabis streng verboden. Op het overtreden daarvan staan strenge straffen. Wanneer u (of uw kind) gebruiker bent van geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen, dan kunt u deze geneesmiddelen niet zomaar meenemen naar het buitenland. Dat geldt voor onder andere sterke pijnstillers, medicinale cannabis en Ritalin. Reist u naar een Europees land dat hoort bij de zogenoemde Schengenlanden, dan moet u een zogenoemde Schengenverklaring meenemen. Dat geldt voor België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden, Estland, Letland, Litouwen, Polen, Hongarije, Malta, Tsjechië, Slowakije en Slovenië. Open hier de Schengenverklaring Uw arts moet de Schengenverklaring ondertekenen en de inspectie moet de verklaring waarmerken. U stuurt de volledig ingevulde en door de arts ondertekende verklaring naar het IGZ kantoor in uw regio: - Kantoor Zwolle: Overijssel, Gelderland, Groningen, Friesland, Drenthe; - Kantoor Den Bosch: Limburg, Noord-Brabant - Kantoor Amsterdam: Utrecht, Noord-Holland, Flevoland - (centrale) Vestiging Den Haag: Zeeland, Zuid-Holland Kijk hier voor de adressen. Let op: de inspectie neemt alleen goed en volledig ingevulde verklaringen in behandeling. Buiten het Schengengebied Reist u naar een land buiten het zogenoemde Schengengebied, dan hebt u daarvoor toestemming nodig van de ambassade of het consulaat van het betreffende land in Nederland. Om die toestemming te krijgen is tenminste een verklaring nodig van uw arts. Pas wanneer u over de verklaring van uw arts beschikt, neemt u contact op met de ambassade of het consulaat van het land dat u gaat bezoeken. Het is verstandig de geneesmiddelen mee te nemen in de verpakking van de apotheek. Daardoor wordt duidelijk dat u het geneesmiddel niet als genotmiddel gebruikt. In geval van twijfel kunt u het best uw apotheek vragen of uw geneesmiddel een opiaat is. Overigens van deze site gehaald: http://www.igz.nl/burgersloket1/iets...ddelen_op_reis |
|
|
|