Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Kosten betalingsverkeer

Kosten betalingsverkeer

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 09-04-08, 13:53   #21
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Het mag niet. Binnen de EU geen kosten meer!
Ik vraag mij af: geldt dat niet alleen voor de Eurozone? Ik zou me kunnen voorstellen dat de banken bij het omwisselen naar andere valuta nog kosten mogen doorberekenen, alhoewel daar waarschijnlijk wel beperkingen voor gelden qua bedrag of percentage.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 15:16   #22
Josef
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
klopt Punk. de regel is geen kosten meer voor bankoverschrijvingen in de EU.

MAAR.

Er mogen wel kosten berekend worden voor het wisselen van valuta. Voila!
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 16:15   #23
Pasqual
Administrator

Pasqual's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
Misschien iets voor TROS RADAR of Vara"s KASSA?
Ik heb KASSA vanmiddag een kort mailtje gestuurd. Het euvel met de Postbank was bekend en ze verwezen me naar de volgende pagina met daarin de onderstaande tekst:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kas...number=3665202

Citaat:
website kassa schreef:
Geen discriminatie grensoverschrijdende en binnenlandse betalingen
In de Verordening (EG) nr. 2560/2001 heeft de EU bepaald dat een overboeking naar een rekening in een ander EU-land niet duurder mag zijn dan een binnenlandse overboeking. Dat betekent dat de overboeking naar het buitenland gratis is, omdat er in Nederland geen kosten voor overboekingen worden gerekend mits er aan onderstaande voorwaarden is voldaan:
- IBAN- en SWIFT / BIC-code invullen
- bedrag in euro’s, max € 50.000,-
- overmaken naar een land binnen de Europese economische ruimte.

Praktijken van de Postbank
De Postbank en de meeste grote banken hanteren voor de verwerking van overboekingen naar het buitenland de keuze uit 3 mogelijkheden:
- Kosten delen (SHA) / shared costs / gedeeld
- Kosten voor uw rekening (OUR) / alle kosten voor opdrachtgever
- Kosten voor rekening begunstigde (BEN) / alle kosten voor ontvanger

Alleen als de consument “kosten delen (SHA)” aanvinkt, is het kosteloos, maar bij de andere 2 opties niet. Dat moet je maar net weten dus. Als je bij de Postbank via mijnpostbank.nl per ongeluk niet kiest voor " Kosten delen (SHA) ", moet je betalen voor iets dat niet in rekening gebracht mag worden. De Postbank is de énige grote bank die de klant er niet expliciet voor waarschuwt als het verkeerde vakje is aangekruist. Dat is onwaarschijnlijk klantonvriendelijk, en zelfs tegen de regels van de EU voor het betalingsverkeer in.

Als je bij de ABN AMRO, de Rabobank, de ING Bank, Fortis en de SNS Bank de verkeerde optie hebt gekozen, krijg je tenminste nog een duidelijke melding dat het geld gaat kosten.

Tips
Als u ook door schade en schande wijs bent geworden, kunt u hier onderaan een voorbeeldbrief vinden om uw geld bij de bank terug te vragen.
En meld het ook bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening - KIFID (www.kifid.nl of Postbus 93257, 2509 AG ’s-Gravenhage of tel. 0900-3552248).

voorbeeldbrief
Pasqual is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 18:37   #24
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Ik vraag mij af: geldt dat niet alleen voor de Eurozone? Ik zou me kunnen voorstellen dat de banken bij het omwisselen naar andere valuta nog kosten mogen doorberekenen, alhoewel daar waarschijnlijk wel beperkingen voor gelden qua bedrag of percentage.
de truuk zit hem in het overboeken van kronen naar een Tsjechische rekening de kosten daarvan zijn dus van 8 euro naar 55 euro gegaan per 1 april.... ik zit heel mijn leven al bij de postbank maar moet zeggen dat ik dit te gek voor woorden vind, maandelijks krijg ik van alles en nog wat van de postbank krijg per post en email van aanbiedingen voor pensioenen, kredieten, creditcards en wat al niet meer maar een fatsoenlijke melding dat ze de tarieven voor buitenlandsverkeer met factor ZEVEN gaan verhogen dat kon er niet af...

maar ze houden zich dus wel aan de officiële regels overboeken binnen een EU land in euro's met iban etc. is ook bij de postbank gratis en als je de zaak aan het invullen bent geven ze netjes aan dat je voor "shared" moet kiezen om geen kosten in rekening gebracht te krijgen.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 19:18   #25
kachel
Volwaardig Lid

kachel's avatar

Nationaliteit:
pasqual

Het is bij de postbank wel zo dat shared standaard staat en dat je dat dan zelf moet wijzigen.
overigens kan het wel voor komen dat er kosten betaald moeten worden.
Zoals bij stichtingen in het buitenland deze hebben speciale banktarieven en kunnen buitenland stortingen niet onder shared verrekenen.

Kachel
kachel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 19:42   #26
semabyt
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
lees is even posting 5, rechtstreeks gecopieerd uit internet banking van de postbank, je wordt dus WEL geinformeerd hoe kosteloos over te boeken!
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 19:53   #27
PuNkEnStEiN
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Posting 23 (met quote uit "Kassa") van Pasqual zegt daar iets heel anders over. Dus wat is nu waar?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 20:50   #28
judith p.
Volwaardig Lid

judith p.'s avatar

Nationaliteit:
ik heb net op mijn postbank rekening gekeken en ook ik heb een aantal weken terug kronen op mijn tsjechische rekening gestort.
de postbank heeft hiervoor 13,50 euro gerekend ..
judith p. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 20:56   #29
Christine MB
Volwaardig Lid

Christine MB's avatar

Nationaliteit:
Dat er kosten zijn verbonden bij het overboeken in een andere valuta bij "OUR cost" is prima. Maar dat de postbank dit zonder waarschuwing verhoogd van EURO 3.5 naar EURO 50 is voor mij nog steeds onbegrijpelijk. Mijn klacht is inmiddels in behandeling genomen door de afdeling "postbank internationaal betalingsverkeer.
Christine MB is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 22:09   #30
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
ben bang dat je er weinig mee zult opschieten, ik heb hetzelfde gedaan een kreeg een lu..ig mailtje terug met de medeling dat als ik in euro's geld overmaakte en voor "shared" koos het gratis is, ja dat wist ik ook wel.....
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed