het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-01-06, 17:40   #51
Actief Lid

anavi's avatar

Nationaliteit:
http://www.dogsincluded.nl/landen/tsjechie.htm

De wetten voor vervoer van honden zijn voor de EU landen met ingang van 3 juli 2004 gelijkgesteld. Daarom heeft iedere hond die de grens over gaat vanaf die datum een Europees paspoort nodig en is identificatie door middel van een chip of tatoeage verplicht. Daarnaast moet je hond tegen rabiës zijn ingeënt.

Geldigheid rabiësenting

De Europese Unie heeft voor alle EU-landen het volgende bepaald:

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiesinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Wil je van ons een seintje voordat de datum verloopt? Geef je dan hier op voor de PrikAlert

Officieel moet je een muilkorf bij je hebben. Je hond hoeft deze niet (altijd) te dragen, maar je moet 'em wel kunnen laten zien als er naar wordt gevraagd.

Honden jonger dan 3 maanden
Jonge pups hoeven niet gevaccineerd te worden tegen Rabiës, maar
• moeten vergezeld worden door de moeder, van wie het nog afhankelijk is, of
• er moet een verklaring afgegeven worden, dat de pup tot aan de reis is opgegroeid op de geboorteplek en niet in contact is geweest met dieren die mogelijk besmet waren met Rabiës
anavi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 13:57   #52
Nieuw Lid

van buuren's avatar

Nationaliteit:
Honden in Tsjechië: muilkorf verplicht?

Hallo lezers, laatst hoorden ik dat je voor een hond een hondmuilkorf moet hebben, niet zozeer bij de hond om, maar wel bij je hebben als je met de hond uit gaat. weet iemand hier iets van??
van buuren is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 14:08   #53
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Van BUUREN
Tip : laat je hond nooit alleen in het vrije (jacht)veld. Wordt niet gewaardeerd.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 15:54   #54
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Kohout schreef:
Als ze los lopen in het bos kan het zijn dat als je de verkeerde boswachter tegen komt ze afgeschoten worden
Dit geldt voor alle bossen in europa waar ze jagen en/of wild rond loopt.
Die van ons is zeer lomp en jaagt de dieren één kant op en gaat dan zelf de andere kant op overigens zien we bijna nooit wild als hij er bij is, ze horen en ruiken hem al van kilometers ver.
één keer is hij 10 minuten achter een fazant aan gerend, die vogel was al lang weg.
We hebben altijd een muilkorf bij ons maar als ik hem om doe verstijft hij en doet geen stap meer, dus echt nut heeft het op vakantie niet, wel bij de dierenarts, blijft hij rustig staan

Dit is een foto van onze hond verleden jaar in de franse alpen: http://www.pbase.com/dubbellu/image/48655628

Dit is voor ons de eerste keer dat we naar Tsjechië gaan, maar tot nu toe heeft ieder land waar we geweest zijn hondenhaters en hondenliefhebbers.
Als het maar even kan gaat hij los, maar komen we andere mensen tegen of lopen we in dorpen en steden gaat hij vast.
Rob Smit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 16:19   #55
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Rob.
Toch even een opmerking en een bevestiging wat kohout stelt. Laat nooit je hond los in een jachtgebied. Dit wordt NIET gewaardeerd door de plaatselijke (jagers)bevolking. Natuurlijk heeft het wild de hond wel in de gaten en ook de vogels zullen zichzelf wel redden. Maar het komt de rust in het gebied niet ten goede. Ook je hond los laten in een gebied waar schapen lopen is niet wenselijk. Nu zal jouw hond de schapen niets aandoen, maar dat weet de dorpsbevolking niet. Heb je wel eens twee honden een aantal schapen zien "pakken "?
In het algemeen wil ik zeggen dat het beter is om je hond in een natuurgebied, bos of jachtveld en in de buurt waar veel schapen zijn, aangelijnd te hebben.

Overigens een leuke hond, een goeie lobbes. Ook een leuke site van jou. Denk je t.z.t ook aan een paar mooie foto's van Tsjechie als je terug bent van vakantie. Liefst met wat verhalen en ervaringen daarbij.

groeten
Tabe
Oud 12-02-06, 16:39   #56
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Begrijp me niet verkeerd, deze voorbeelden zijn verspreid over 3 jaar, normaal blijft hij (en onze vorige honden) netjes naast ons op het pad lopen en is hij drukker met een stok of op zoek naar water dan dat de fauna hem bezig houd.
Bij tamme dieren (zoals schapen) gaat hij direct aan de riem, de voorbeelden waren dan ook meer leermomenten voor ons in het verleden

Dit wordt de eerste site waar ik na onze vakantie verslag zal doen, ik beloof het
Rob Smit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 16:55   #57
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Rob Smit schreef:
Begrijp me niet verkeerd,

Dit wordt de eerste site waar ik na onze vakantie verslag zal doen, ik beloof het

Rob.
Het was misschien ook meer een waarschuwing ten overvloede. Maar ik was er zelf eens bij toen een loslopende hond in een jachtveld werd doodgeschoten. Niet om vrolijk van te worden. De Tsjech denkt toch iets anders over een hond dan wij Nederlanders. Zie wat dat betreft eerdere berichten in dit forum.
En natuurlijk houden we je aan je belofte. Ben benieuwd.
Vaak komt men op dit Forum alleen maar "vragen "en bijna nooit iets "brengen". dus, vandaar....
Prettige tijd gewenst in ons mooie Tsjechie.
Oud 12-02-06, 17:34   #58
Nieuw Lid

honziknl's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
van buuren schreef:
Bericht bekijken
laatst hoorden ik dat je voor een hond een hondmuilkorf moet hebben, niet zozeer bij de hond om, maar wel bij je hebben als je met de hond uit gaat. weet iemand hier iets van??
het is eigenlijk verplicht.maar bijna niemand doet het.
je kan er wel in het openbaar vervoer gezeik mee krijgen als je hond geen muilkorf draagt
honziknl is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 18:40   #59
Nieuw Lid

van buuren's avatar

Nationaliteit:
kan je die daar gemakkelijk aanschaffen?
van buuren is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-02-06, 18:43   #60
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
In Trutnov bij iedere dierenwinkel
Je hond mag overigens ook niet los op straat lopen
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels