![]() |
|
|
#51 |
|
Super Lid
|
Nee Hans, de taal ben ik helaas niet machtig. Het blijft bij woorden. Zo kan ik bijvoorbeeld aardig een Tsjechisch menukaart lezen, zodat bestellen vaak probleemloos gaat en we de goede gerechten op tafel krijgen. Verder komen we er al 18 jaar en denken dus ook de Tsjechische mentaliteit met zijn positieve en minder positieve kanten een beetje te kennen, Verder hebben we, denk ik, een ruim acceptatievermogen. Hoewel we ook niet alles slikken.
In die 18 jaren dat we in Tsjechie komen hebben we gekampeerd, bed en breakfast, pensions en hotels bezocht. Tsjechische campings en door Nederlanders beheerde campings. De laatste jaren hebben we een huisje in Tsjechie. Dus veel contact met de lokale bevolking. Jij ziet het misschien met te veel horeca-ogen? En speelt jouw slechthorendheid misschien mee? Ik heb namelijk een broer die echt doof is en ik weet dat hij van nature, vanwege zijn handicap, soms wantrouwend reageert. En begrijp me goed: ik leg niet de schuld van jouw mindere ervaringen bij jou. Het kan best zo zijn dat je deze ervaringen hebt gehad en dat is erg jammer. Want het kan anders. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
VIP Lid
|
Wij spreken enkele Tsjechische woordjes waar altijd heel vriendelijk op gereageerd word en ik ga gewoon samen met mijn man op pad. We hebben overal wel aardige mensen ontmoet. En wat ik net al schreef is de houding van het personeel in het toeristische deel van Praag wat minder geinteresseerd. Eigenlijk hetzelfde als je bij ons in Amsterdam rond het Damrak en Rokin ziet.
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nieuw Lid
|
Tabe,
Wat zijn de minder positieve kanten van de Tsjechische mentaliteit? Wantrouwend en slechthorendheid...tja dat is me nog eens een dooddoener . Maar goed, gelukkig zijn mijn vrouw en mijn twee dochters goedhorend en zij bemerkte de negatieve houding net zo goed op als ik . Evenals een flink aantal personen op de camping zelf die er ook " last "van hadden...kan geen toeval meer zijn.Maar goed, het begint nu meer en meer op een welles-niettes topic te lijken, schieten we ook niks mee op ![]() Hoe dan ook...volgend jaar gaan we gewoon weer hoor |
|
|
|
|
|
#55 |
|
VIP Lid
|
Hans,goed bezig hoor,geen goed woord voor de tsjechische mensen ,vooral in de horica zijn ze niet te doen,maar je gaat volgend jaar wel terug?
Waarom wil je daar nog naartoe?????Ik ben niet blond maar dit snap ik niet hoor.Goedkoop mischien? ![]() |
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Nieuw Lid
|
Dank je wel Tabe
, je hebt wel lef om iemand die je niet persoonlijk kent negatief te beoordelen als zijnde iemand met een kort lontje.En als je goed kunt lezen, gaan we gewoon volgend jaar weer naar Tsjechie..je kunt ook ergens gewoon boven staan..en dat gaan we dus gewoon doen ...en enkel vriendelijkheid zal worden beloond met een fooi.Citaat:
Er veel te doen en te beleven is op relatief korte rijafstand van standplaats (In Frankrijk moet je over het algemeen grotere afstanden afleggen om iets te bezoeken). De Tsjechen erg sportief zijn gebleken en er veel sportieve mogelijkheden zijn. De prijzen erg laag zijn, waardoor we qua budget meer kunnnen bezoeken /bezichtigen. Niet alles is negatief hoor , en dat heb ik dus al eens aangegeven . Dus meer dan genoeg positieve dingen om nog eens retour te keren. Tja, kom zelf uit de Horeca...dus het is schrijnend om te zien hoe de Tsjechen hun best doen om de toeristen het land uit te jagen. En dat is best jammer, want het land heeft ontiegelijk veel moois en goeds te bieden voor zulke lage prijzen dat ze makkelijk Frankrijk voorbij zouden kunnen streven als populairste vakantieland..maar ja, die Tsjechen he .Ik citeer mijzelf hierboven uit mijn openingspost binnen deze topic # 44 Dus spookycat als je nou de moeite had genomen je te verdiepen in deze topic, dan had je kunnen lezen dat ik niet geheel negatief ben over Tsjechie, niet blond maar een Belg soms? |
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Tjee wat een vijandigheid. Ik heb het stukje heel neutraal gelezen en ik vind niet dat Hans de Tsjechen echt neer haalt. Ik zie ook smiley's bij de teksten staan die de tekst niet zo zwaar maken. En zo bedoeld hij het volgens mij ook niet.
En over een kort lontje gesproken. Ik vind dat er hier een paar mensen zijn die alles goed vinden in Tsjechie, er al tig jaren komen en nog nooit zoiets als wat Hans heeft meegemaakt hebben meegemaakt een kort lontje hebben. Hans zegt zelf toch al dat hij en zijn gezin volgend jaar gewoon weer gaan. Mensen, maak je niet zo druk ... |
|
|
|
|
|
#58 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
En ja ik ben belg en er nog fier op ook,alhoewel we hebben een heleboel nl vrienden met een lang lontje Fijne vakantie volgend jaar Groetjes Spooky |
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Hallo lieve mensen,
wat een discusie, zeg. Toen ik nog in Tsjechië woonde, heb ik jaren als touristen gids gewerkt en ik kan wel zeggen, dat het niet altijd vanzelfsprekend was, dat mijn collega's vreemde talen beheersden. Daardoor ontstonden vaak zogenaamde klantonvriendelijke situaties, want sommige van hun raakten meteen in paniek, zodra ze een groepje buitenlandse touristen zagen aankomen. Ik persoonlijk denk, dat ze zich daardoor ook beetje schaamden, maar lieten natuurlijk niks merken, in plaats daarvan hebben ze voor een "stoere" gedrag gekozen en gingen ze een beetje "baas" spelen, met woorden : Ja, we zijn toch in Tsjechië, dan moeten ze maar Tsjechisch praten. ( wat ik natuurlijk dom vond en vind). Dit is geen excuus, maar chagrijnige en slechte mensen komt je overal tegen, d.w.z. niet alleen in Tsjechië . Misschien kun je eens proberen een paar Tsjechische woorden te leren, want als je ergens binnenkomt met een glimlach en DOBRY DEN, dan stel je iedereen op z'n gemak ( 99 % tenminste ). ![]() |
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
|