|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#41 |
|
Actief Lid
|
Als ik, in Kraslice, restaurant Bali inloop beginnen ze daar gelijk te stralen. Gezellige Hollanders, geen gezeur, alles op 1 rekening en een fikse fooi.
Als we "de fabriek" (pizza's en pasta's) inlopen komt de eigenaar gelijk even een kletspraatje maken en ons op de hoogte brengen van de laatste dorpsroddels. Zijn moeder woont schuin tegenover ons in het dorp. Eigenlijk is de enige onvriendelijk Tsjech die ik tot nu toe ben tegengekomen de vorige eigenaar van onze woning daar. Een ex kapo van de communistische partij die nu zijn bezit voor "veel" geld in kapatalistische handen zag komen.
|
|
|
#43 |
|
Super Lid
|
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Nieuw Lid
|
Zo'n 15 jaar terug viel het mij ook al op dat de Tsjechen rondweg onbeschoft reageerden. Had goede hoop dat anno 2007 het allemaal beter zou gaan. Wat opvalt is dat in die 15 jaar tijd het levenspeil behoorlijk omhoog is gegaan (veel moderdne auto's)...echter ze zijn nog net zo onbeschoft als 15 jaar terug. In de winkels wordt je genegeerd en zelfs gepasseerd. Oogcontact durven ze blijkbaar niet te maken met je. Verder viel het op dat er bij bestellingen in restaurants veel fouten gemaakt worden. Bestel je fanta, krijg je ananassap..bestel je patat, krijg je geb. aardappels etc etc.
Kreeg mede door de vele gemaakte simpele fouten het idee dat ze het zelfs bewust deden . Gedurende de vakantie 2 x toe aan mannelijke voorbijgangers de weg proberen te vragen...ze lopen gewoon hard voor je weg . In de dierentuin van Liberec komen toch aardig wat toeristen.De kinderen bestelden een ijsjes, de bestelling verliep niet goed...en de verkoopster werd me toch ff kwaad :snik: ....moest de neiging onderdrukken om de ijsjes linea recta in haar smoel te duwen .Tja, kom zelf uit de Horeca...dus het is schrijnend om te zien hoe de Tsjechen hun best doen om de toeristen het land uit te jagen. En dat is best jammer, want het land heeft ontiegelijk veel moois en goeds te bieden voor zulke lage prijzen dat ze makkelijk Frankrijk voorbij zouden kunnen streven als populairste vakantieland..maar ja, die Tsjechen he .Oh ja..een hele uitzonderlijke positieve uitzondering was het JESTED golf restaurant nabij Liberec. Dit is een wat exclusievere en iets duurdere restaurant met smakelijke en goede topgerechten met een zeer vriendelijke service, zodat het geven van een fooi weer vanzelfsprekend was . 2 pers voor en nagerecht en 4x hoofdgerecht plus drinken kwam op 35 euro incl fooi |
|
|
|
|
|
#45 |
|
VIP Lid
|
Als ik dit lees krijg ik de indruk dat wij in een ander tsjechie waren dan jullie
Van in 1977 komen wij in de zogezegde oostbloklanden waarvan de laatste 11jaar in tsjechie,en het bevalt ons nog steeds prima Wat ons iedere keer weer opvalt is dat een tsjech eerst ff de kat uit de boom kijkt ,maar dat doen wij ook,ik kan me geen onaardige tsjechen herinneren ![]() Een heel enkele keer kregen we iets verkeerd op ons bord,we waren toen met 14 personen,we hebben er niks van gezegd,kan overal gebeuren toch Zo zie je maar weer he,voor iedereen is het anders Bericht 17-08-07 om 07:43 aangepast door spookycat. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Beste Hans,
Ik herken niets van je verhaal. Kom toch redelijk lang in Tsjechie. Ik zou bijna zeggen: trek is een week met mij op. Gaan we leuke Tsjechen, restaurants, musea en nog meer leuke Tsjechen ontmoeten. Groet van Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Super Lid
|
Hoe verschillend kunnen de ervaringen zijn ?!
Ook wij herkennen niets in het verhaal van Hans. En wij komen er toch al 18 jaar en meerdere malen per jaar. Zeker voor iemand die voor de eerste keer in Tsjechie komt zijn dergelijke ervaringen van Hans niet prettig. Maar ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen dat het zo is gegaan. Hans komt zelf uit de horeca, zegt hij. Hij kan dus vergelijken!. Maar heeft hij dan misschien te hoge eisen? Of ervaart hij de Tsjechische gastvrijheid anders dan de gemiddelde Nederlandse toerist/Tsjechie bezoeker? Overigens; Als je gisteren het programma "KORT LONTJE"op de televisie hebt gezien dan mankeert er aan de vriendelijkheid en gastvrijheid in de Nederlandse restaurants ook wel het een en ander.
|
|
|
|
#48 |
|
Nieuw Lid
|
Als ik deze topic door loop, zie ik genoeg mensen met dezelfde ervaringen. (Zie ook pag 3). Overigens ben ik zwaar slechthorend en mede hierdoor "extra" gefocust/getraind op de expressie van het gezicht van de medemens (hierbij bestaan geen landbarrieres) . Kan me wel voorstellen als je de taal enigzins machtig bent je behoorlijk in het voordeel bent.
Dat Nederlanders ook onbeschoft/onfatsoenlijk kunnen zijn is zeker ook waar. Maar elke baas (whatever kind of business) die zijn personeel zou betrappen op onbeschoftheid richting zijn klanten die zijn inkomstenbron vormen zou hier vrijwel zeker iets van zeggen. In Tsjechie kreeg ik zwaar de idnruk dat dit niet het geval is. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
VIP Lid
|
Wij komen ook al jaren in alle gedeeltes van Tsjechië en hebben niets vervelends op dit gebied meegemaakt. We gaan vaak op de bonnefooi en willen juist niet naar gebieden die druk bezocht worden door toeristen. Wij vinden het juist opvallend dat de Tsjechen zo behulpzaam zijn. In Praag is het toeristischer en daar merk je wel dat ze routinematiger handelen.
|
|
|
#50 |
|
Nieuw Lid
|
Elly, Tabe & Kukel
Spreken jullie de Tsjechische taal een beetje? Gaan jullie gericht op stap met een bepaalde doelgroep? bijv. Backpackers,bekenden van jullie,cultuurdoelgroepen , familiebezoek etc etc?)..want dan kan ik me er iets bij voorstellen dat jullie geen of minder negatieve ervaringen hebben ![]() |
|
|
|
|
|