![]() |
|
|
#21 |
|
Volwaardig Lid
|
Dank je wel hoor Jacques, voor je goedbedoelde advies!
![]() |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Forum Freak
|
Maria, ik ben het wel met je eens. Dat komt denk ik omdat ik graag praat met iemand en als ik geen enkele ingang zou hebben, zou ik me verloren voelen. Nu heb ik er een jaar Tsjechisch opzitten en ben met het tweede jaar bezig. Ik merk wel dat je met een jaar maar een heel klein beetje kunt spreken. Dat komt doordat ik de taal niet kunt "bijhouden". Het beste leer je toch door het veelvuldig te spreken en te horen, dus in de prakrijk. Ik zet vaak de Tsjechische radio aan, spit een Tsjechische krant of folder door en luister naar Tsjechische muziek, maar mis toch een Tsjech(ische) waar ik mee kan praten/oefenen. Toch zou ik niet snel gaan emigreren als ik geen woord Tsjechisch zou kunnen. Ik zou me er niet lekker bij voelen.
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Forum Freak
|
Dat herken ik dus ook sterk!! Ik denk dat wij daarom alledrie niet zijn geëmigreerd naar Tsjechië!!
![]() |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Actief Lid
|
Wij willen over een paar jaar emigreren naar Tsjechie. En ik zal, hoe dan ook, ervoor zorgen dat ik redelijk Tsjechisch spreek. Ik ben een zeer zelfstandig type en ik vind het gewoon niet fijn als ik steeds anderen moet lastig vallen om te helpen (ook al vinden zij dat absoluut geen probleem).
Bovendien zal ik, als ik daar een baan wil vinden, het Tsjechisch behoorlijk onder de knie moeten hebben. Dus, WIJ ZULLEN DOORGAAN!!! |
|
|
|
|
|
#25 |
|
VIP Lid
|
Helemaal mee eens. Er werd mij eens in de plaatselijke supermarkt waar ik dagelijks kwam gevraagd:
"Mogen we even in uw tas kijken" Ik: :"Nee, dank u, ik heb al een tas", mijn tas ter verduidelijking hooghoudend. Heerlijk, die paniekerige gezichten. (Om de vraag voor te zijn: er zat niets in mijn tas waarvoor ik 'vergeten' had te betalen) |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Super Lid
|
ik zal denk ook eerst wel een beetje tsjechisch gaan leren want dat is denk wel nodig.
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Lid
|
ik vind ook als je emigreert moet je zeker een basis hebben, en niet zoals de familie van "ik vertrek"afgelopen donderdag geen woord Tsjechisch spreken. Goedendag ,tot ziens en dankuwel is op vakantie al wel zo netjes ,dus als je er gaat wonen moet je wel wat meer kunnen zeggen dan dobry den.![]() |
|
|
|
|
|
#28 | |
|
VIP Lid
|
He Jongens, wat zijn we weer serieus.
Nog een, van afgelopen vrijdag: De tram maakt een noodstop. Een wat zwaardere dame dan mijzelf verliest het evenwicht valt bovenop mij. Ik met haar als ballast tegen de tramvloer. Mijn rechterwijsvinger blijft in de vlucht achter een obstakel hangen. Au. Thuis zwelt e.e.a. nogal op. Toch maar even naar het ziekenhuis voor een foto. Pasje en verblijfsvergunning inleveren. Dokter roept mij binnen. Wat is er gebeurd etc. Gaat prima. Plots begint hij in medische termen te vertellen wat er is. Ik vertel hem dat ik niet zoveel tsjechisch spreek en of hij misschein ook DE of UK spreekt...... Antwoord: u heeft een CZ verzekering dus u spreekt CZ Wat leren wij hieruit: neem een CZ verzekering en alles is opgelost :-) Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Volwaardig Lid
|
Op de beurs Second Home International, afgelopen weekend in Utrecht, sprak ik met een Hollandse jongen die sinds enkele jaren Tsjechisch kan spreken en volgens hem heeft het leren van woordjes niet zoveel zin. Omdat elk werkwoord wel 16 (?) vervoegingen kent die in de Tsjechische taal in de woorden zelf terugkomen. Ook de volgorde van woorden is hierdoor niet zo belangrijk dan in de Nederlandse taal.
Bijvoorbeeld: De Tsjechische naam voor het reuzengebergte kennen wij als zelfstandig naamwoord maar als wij het hebben over een straat of dorpje in het reuzengebergte dan is dat al gauw een zin van 5 woorden. In het Tsjechisch verandert het woord Krkonose alleen, vraag me nu niet hoe ik het nieuwe woord moet schrijven want dat weet ik niet, maar het blijft één woord in het Tsjechisch. Dus de taal is veel beknopter dan het Nederlands. Alleen kent het veel meer naamvallen. ![]() Ik brak mijn tong al over het woordje 'vier' in het Tsjechisch. HELP!!! En wat te denken van 'donderdag' ???Succes aan mezelf en iedereen die voor hetzelfde struikelblok staat. ![]() |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|