Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Emigreren zonder de taal (een beetje) te beheersen

Emigreren zonder de taal (een beetje) te beheersen

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 12-10-07, 14:17   #11
Nathalie L.
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Veel Tsjechen (Hier in Praag) spreken toch wel engels.
Wij wonen niet in Tsjechië, maar hebben er wel een huisje gekocht, terwijl we de taal minimaal spraken. We zitten wel in de buurt van Praag, dus inderdaad veel mensen die engels en duits spreken.

Ik heb het nooit als een belemmering willen ervaren: Ik ben taalkundig vrij goed, maar de slavische talen vind ik echt moeilijk. Het gaat erom dat je je een wereldburger voelt, ik red me altijd wel en daat gaat het om!
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 14:56   #12
Fera
Volwaardig Lid

Fera's avatar

Nationaliteit:
Ik heb zojuist bij Bol.com twee boekjes besteld, Tsjechische woordenboekjes uiteraard, omdat we in de nabije toekomst in Tsjechië een huis willen kopen.
Nu open ik het Tsjechisch Forum en wat lees ik bovenaan de lijst topics: Emigreren zonder de taal te spreken!
Wat een toevalligheid. En ik zeg altijd dat toeval niet bestaat.

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat je de taal van het land waar je wilt gaan wonen toch wel enigszins moet beheersen. Gewoon voor je eigen gemak, maar ook om je toekomstige landgenoten in hun taal te woord te kunnen staan. Dat verlangen wij hier in Nederland toch ook van buitenlanders die hier komen wonen?

Het moet geen verrassing meer zijn wat mijn man en ik de komende maanden gaan doen in onze vrije tijd!

Fera
Fera is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 15:06   #13
curious
Actief Lid

Nationaliteit:
als je hier woont leer je de taal.
integreren heet dat.
hetzelfde thema in nl. een persoon van bijv. turkse komaf woont jaren in nl en spreekt geen woord nederlands. begrijpelijk dat veel mensen zich hieraan gaan irriteren. het niet de taal leren betekend dat je je bewust wilt uitsluiten van de gemeenschap.
je krijgt niets mee van de cultuur, alleen van horen zeggen.
de tjech ziet je als een wandelende penezenka met een groot ego.
of zoals kukel het al zei je leeft op een roze wolk.
en op een dag kukel je daar van af .!!!
dan ben je alleen nog die cizinec.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 15:35   #14
Josef
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
ik zou niet durven emigreren zonder de taal een beetje te kennen. dus cursus volgen, vaak met vakantie gaan, tv kijken (online), radio luisteren, krant spellen (letterlijk).

en als je met z'n drieen gaat emigreren, zou ik zeker 1 iemand (met de grootste talenknobbel) zich er echt in laten verdiepen...
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 15:38   #15
feertje22
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Fera schreef:
Bericht bekijken
Het moet geen verrassing meer zijn wat mijn man en ik de komende maanden gaan doen in onze vrije tijd!
Ok weet ik ook weer hoe ik de winter doorkom.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 16:03   #16
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Ook wij hadden les genomen voor we naar Tsjechie gingen ( met dank aan Mirek! ) maar een woordenschat is niet genoeg.
Je leert het meeste pas in de praktijk, maar het duurd echt wel even voor je onder de knie hebt.
Als je een basis hebt kun je vandaar uit leren in de praktijk, in Nederland lukt dat echt niet!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 16:32   #17
Josef
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
tuurlijk, het gaat om de basis. ik heb zelf ook het meest geleerd in de weken dat ik in Tsjechie zelf was. maar tussendoor wel BIJHOUDEN. lezen/luisteren, anders zakt het weer weg.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 17:22   #18
paula
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Het bijhouden is natuurlijk zaak als je hier niet woont, wij leren nog elke dag!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-10-07, 18:37   #19
hilde_kees
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Al gebruik ik het alleen voor de vakanties. Ik probeer steeds weer de woorden te laten plakken. Maar dan heb ik het zelfs een paar maal herhaald en even later is het weer weg.
Maar er is me serieus meegedeeld dat de aanhouder wint en dat het steeds makkelijker gaat.
En daar gaan we vanuit.
Wat dat betreft is het maar goed dat het nog niet zo snel gaat als gedacht om een vakantiehuis te vinden wat bij ons past.
Maar je de taal een beetje eigen maken lijkt me zeker vanzelfsptekend als je ergens gaat wonen.
hilde_kees is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-10-07, 18:17   #20
Jacques
Actief Lid

Jacques's avatar

Nationaliteit:
Het zou anno 2007 wel moeten kunnen. Het aantal mensen wat enigzins de Engelse taal kan beheersen is fors toegenomen ook in Tsjechie.
Natuurlijk laat je heel, veel goede wil zien met je gebrekkig Tsjechisch en zal dat meestal 'warm'gewaardeerd worden.
Maar er is een keerzijde en dat is bij "velen", de illusie dat je echt vloeiend Tsjechisch kunt spreken, terwijl je in werkelijkheid maar 1/5 snapt. Dan zit je op glad ijs en wordt je doodgeslagen met "Vy mluvite dobce Cesky"...en daar gaan ze voor tien onverstaanbare zinnen en meer.
Een tip voor mezelf, informeel wil ik best de "Cesky jazyk" brabbelen maar als het om formele en belangrijke dingen gaat val ik terug op Duits en Engels. Telkenmale verbaas ik mij dan over hoe vele Tsjechen WEL in staat zijn om deze wereldtalen te spreken.

Bericht 13-10-07 om 19:40 aangepast door Jacques.
Jacques is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed