|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
groeten
Iemand spontaan groeten, waar dan ook, is een minimale investering en tevens een "sociaal" visitekaartje dat een onverwacht groot rendement kan opleveren.
Laat je verbazen! |
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Volwaardig Lid
|
Ja hoor, wij groeten ook altijd tijdens het wandelen en glimlachen vriendelijk. Of je nu in het nederlands of tsjechisch groet maakt niet uit. meestal krijg je een groet terug.
Staan er tsjechen naast je op de camping, dan valt ons de vriendelijkheid op.Zij groeten vriendelijk, ook wel als eerste. je moet alleen even contact hebben gemaakt. Oftewel Als het ijs is gebroken. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Actief Lid
|
Ook wij groeten altijd. Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet wie dat als eerste doet. Heel vaak wordt er ook een praatje aan vast geplakt en dat gaat zeker niet van ons uit omdat ons Tsjechisch nu eenmaal niet toereikend is. Ik heb de tsjechen juist op dit gebied altijd als heel spontaan ervaren.
Nou ja, dit geldt niet voor de inwoners van Praag. Maar daar ben ik dan ook maar één keer geweest en dat is al héél lang geleden. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Actief Lid
|
Wat bijzonder toch eigenlijk dat ervaringen zó tegengesteld kunnen zijn! Wij waren in het voorjaar 3 weken in Slowakije en waren terug in Tsjechië juist weer zo opgetogen over de spontaniteit en vriendelijkheid van de tsjechen. Wij ervaarden de Slowaken als tamelijk terughoudend.
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Actief Lid
|
Ik snap het echt niet hoor !
Als ik een baaldag heb, moet ik er altijd effe tussenuit. Foto-toestelletje mee en de natuur in. Effe een andere gedachte. Als ik dan wandel en loop te schoppen tegen eikels en steentjes op de grond, probeer ik mijn gedachten op iets anders te zetten. Elke onverwachte vrolijke "langlaufer zonder latten" (sorry voor de omschrijving, maar ik kan het niet laten, zit in mijn karakter, of ik heb klaarblijkelijk een wandeling nodig) die ik dan tegen kom en kosten wat kost mij hallo probeerd te zeggen, veroorzaakt nieuwe stoom in de ketel. Nee ik ben geen heetgeblakerd persoon, nee geen kruidvat op springen. Als ik elke persoon die ik tegenkom hallo moet zeggen, heb ik een schrale keel aan de eind van een wandeldag. Je loopt toch ook niet op koopzondag door de stad of door een supermarkt op zaterdagmorgen en zegt tegen iedereen "hallo?". Ik lijk wel gek! Er lopen meer mensen op de aardbol als dat mijn rekenmachine aankan. 6.446.131.400 stuks. Als ik die allemaal hallo moet zeggen, ben ik al te laat begonnen. Ik zou er dan vanaf nu elke seconde 5 mensen hallo moeten zeggen. Waarom hallo zeggen? hallo (in elke taal) is een begroeting voor een individu. Het is erg netjes om te doen, maar na een begroeting is het in de meeste culturen (behalve in dat geweldige Nederland) de bedoeling dat er wat uitgewisseld wordt. Denk aan een gesprek of informatie of een gezellig iets of misschien wel zakelijk. Ook is het in de meeste culturen gebruikelijk om elkaar een goedendag te wensen bij beëindiging van de begroeting. Zoals "Doei" of "doeg" in Nederland. Nou, dat betekend dus dat als je iemand begroet ook meteen gedag kunt zeggen tijdens het wandelen. Dus "hallo en doei !". Zie je het al iemand doen ? Een lachje en een knikje zegt meer dan alleen hallo mensen ! Aliën. |
|
|
|