![]() |
|
|
#11 |
|
Volwaardig Lid
|
Mijn "Dobrę Den", wordt altijd van harte beantwoord. Gewoon blijven doen dus!
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
Ha Nathalie,
waar gaan jullie dit jaar wandelen? Wat een geweldig wandelland is Tsjechie he! Volgend jaar gaan we voor de 3e maal en hopelijk zullen er nog vele keren volgen. Zalig, die goede, goed gemarkeerde wandelpaden! Verleden jaar groetten we de mensen in het Duits of Engels. Hier kregen we geen antwoord op. Dit jaar in het Tsjechisch geprobeerd. (Bijna) iedereen groette vrolijk terug, wel zo gezellig. Ook een paar woordjes Tsjechisch die je uit zo'n gidsje kunt halen worden op prijs gesteld, is onze ervaring. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Lid
|
Onze ervaring is ook dat wanneer je zelf groet (uiteraard in het Tsjechisch), men altijd wat terug zegt. We hebben nog nooit de indruk gehad dat men het vervelend vond, integendeel. Men kijkt er altijd vriendelijk bij
. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief Lid
|
Als we met onze honden in het bos wandelen komen we soms iemand tegen en altijd wordt er netjes Dobry Den tegen elkaar gezegd,meestal zijn de Tsjechen nog eerder dan ons.
Zelfs fietsers groeten ons. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Legende
|
Ik heb ook vele malen meegemaakt dat men mij als eerste een "dobry den" wenste en dat ik dan maar hetzelfde wenste. Ik heb ze echter nooit gevraagd of ze Tsjechen waren, het waren misschien Nederlanders.
![]() |
|
|
|
|
|
#19 | |
|
VIP Lid
|
Ik kan me herinneren, toen ik naar Nederland kwam, vond ik het raar dat vreemde mensen mij groetten
ik wist niet waarom
hebben ze zich misschien vergist?
Maar nu weet ik beter. Ik kom uit Pilzen en daar groet niemand elkaar daar zou je moe van worden, denk ik. (ook zwaaien doen jullie veel meer dan de Tsjechen)Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Forum Freak
|
Overal groet ik mensen als ik wandel of fiets, dus ook in Tsjechië, in dat geval met Dobrę den. Altijd krijg ik een dobrę den terug of een knikje.
Blijf dat dus gewoon doen, kan het ook niet laten. |
|
|
|