het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 19-12-07, 17:46   #61
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
Jullie kennen mij duidelijk niet, ik kan echt heel goedl ruzie maken hoor!!
.........
Dát kan ik be-amen. Ben ooit eens een topic gestart en vervolgens grandioos afgeschoten door iemand die niet van jagen houdt.!!

Maar even bij de topic. Het is en blijft altijd best gezellig om eventjes over de "Vietnamezenmarkt" te struinen. Na verloop van tijd kennen ze je ook wel een beetje. Persoonlijk houd ik niet van afdingen en kan dat dus ook niet goed. Laat het liever over een mijn directrice. Die is daar goed in. En de kwaliteit???? ach, op en paar onderbroekjes na heb ik niet te klagen gehad. Best wel goed.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-12-07, 18:24   #62
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ozo, zo zien jullie maar weer!! Een expert aan het woord!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 14:09   #63
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Toch grappig dat LOEK het zo opneemt voor de vietnamezemarkt in CZ, alsof dit de cultuur van CZ is!

De meeste tsjechen die ik ken (en dat zijn er heel wat na tien jaar hier wonen) hebben er gruwelijk de pest aan! Met name omdat hun belasting-betalen-moraal niet zo hoog is (van veel tsjechen in goede doen trouwens ook niet).

Politie en douane houden regelmatig invallen, maar als het winkelpersoneel die ziet aankomen wordt de winkel snel gesloten (en daardoor vaak ook klanten ingesloten)
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 16:17   #64
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Wij waren een keer op de Vietnamezenmarkt in Potucky (aan de Duitse kant heet deze stad Johan Georgenstadt), echt meer dan de helft van de winkeltjes waren dicht en dat kwam, volgens iemand die daar werkte, omdat er die dag gecontroleerd zou gaan worden.
De volgende dag waren ze allemaal weer open!!

Dus van die belasting ontduiking geloof ik graag!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 17:22   #65

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik heb de andere kant weleens gehoord waarom de Tsjechen een hekel aan de Vietnamezen hebben.

Ze hebben een "markt" ontdekt, waar de Tsjechen geen zin in hebben.

Handel.

Daar heben de Tsjechen niets mee.

De Vietnamezen wel, en breiden deze handel gestaag uit.

Hoeveel Vietnamezen hebben al een winkel?
Heel veel.

Ik hoorde dit van een Tsjech, dus deze mening wissel ik graag in voor jouw mening.

Prettige dagen.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 18:51   #66
Actief Lid

Bijlsma's avatar

Nationaliteit:
Ik woon nu al een aantal jaren in Praag en zie veel van de omgeving, en wat betreft dat Tsjechen geen zin hebben in handel, kan ik me helemaal in vinden.
Ben nog nooit een Tsjech tegen gekomen die redelijk / goed kan of wil handelen...
En daar hebben die Vietnamezen dan natuurlijk een groot voordeel mee.
Bijlsma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-12-07, 19:18   #67
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
Toch grappig dat LOEK het zo opneemt voor de vietnamezemarkt in CZ, alsof dit de cultuur van CZ is!
er wonen al vele jaren veel vietnamezen in Tsjechie. ge-integreerd of niet ge-integreerd.
dus zo onderhand een onderdeel van de tsjechische maatschapij.
waar zou de nederlandse eetcultuur zijn zonder de chinees, het broodje shoarma, de vietnamese loempia, de donner-kebab, pizza.
in Tsjechie is het de tsjechische onderbroek ...
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-12-07, 00:35   #68
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Met alle Respect,.. Generaal Bijlsma,.. generaliseren, daar bent U goed in!!..

Char.

Laatst aangepast door char; 22-12-07 om 00:58.
Reden: Ik wilde er nog wat bijschrijven.. maar dat is die lampenkap niet waard!
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-12-07, 16:58   #69
Actief Lid

Bijlsma's avatar

Nationaliteit:
Char....Ik begrijp je niet helemaal..

Ik zal wat duidelijker proberen te zijn.

Kom je op de NL markt, proberen de meeste standhouders je alles te verkopen, hoe meer, des te goedkoper, twijfel je, gaat de prijs iets om laag, enz enz enz, iedereen kent dat wel.

Kom je hier op de markt in Praag bijvoorbeeld, 10 pakken van die koeken, blijft dezelfde prijs, 1 kilo snoep, blijft dezelfde prijs, met andere woorden, ik ben nog nooit hier in mijn 3.5 jaar, en alle korte bezoekjes daarvoor, een martkoopman/vrouw tegen gekomen, die iets aanbood, zoals 3 voor de prijs van 2, 5 halen 4 betalen, enz enz enz.

Het meerendeel van die marktluitjes staan er bij en wachten tot je iets vraagt, ze prijzen nauwelijks hun koopwaar aan, en van wat ik mee maak, zijn het idd alleen de vietnamezen bijvoorbeeld die dat wel doen. Hun geven je zelfs nog wel eens een glimlach...

Nu kan ik me voorstellen dat een Tsjech het niet met em eens is, maar wat ik nu schrijf is wat ik mee maak, niets meer, en niets minder.
Als ik dit nu zou schrijven na 1 enkele week te zijn geweest in Tsjechie, kan ik gruwelijk fout zitten, maar na 3.5 jaar ? Ik denk dat de meeste buitenlanders in Tsjechie dezelfde soort ervaringen hebben als moi.
Maar dat maakt ook niet uit, bij sommige volkeren zit het handelen gewoon in hun bloed, bij sommige volkeren weer niet.

Ik denk dat ik niet extreem generaliseer, tenslotte beschrijf ik alleen een ervaring en zeg ik niet dat iedereen zus en zo is, gebaseerd op niks.

Maar als Generaal Char nog steeds vind dat ik generaliseer, dan hoop ik dat Generaal Char samen met mij eens naar een markt gaat hier in Praag (er zijn er genoeg), en mij enkele goede handelaars kan aanwijzen.
En als dat gebeurt, zal ik ook die ervaring hier neerzetten :-)

Dagdag,
Dieter
Bijlsma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-12-07, 17:07   #70
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Dieter, mijn excuus! Ik dacht dat je het over de Tsjechen, in het algemeen had! Daarom werd ik een beetje boos.

Char.

Onderwerp-opties

Berichtregels