![]() |
|
|
#31 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
De eerste keer dat wij in CZ waren (9 jaar geleden) ben ik naar zo'n markt geweest. Wat leuke badhandoeken gekocht en wat kleding. Inderdaad, goedkope zooi. Daarna ben ik nooit meer gestopt bij zo'n markt. Waarom niet? Omdat ze allemaal hetzelfde hebben, je bijna zo'n kraam ingesleurd word, ik weet dat ik het voor minder kan krijgen dan ze vragen maar ik niet van afdingen hou, ik niet van rommel hou.
|
|
|
|
|
|
#32 | ||
|
Actief Lid
|
Citaat:
Citaat:
Afdingen hoort bij de cultuur van deze mensen. Ik zie het als een sport. Ik ga graag naar deze markt en laat me zo'n tent insleuren....afdingen wordt dan de sport. Tesamen met onze vrienden kijken we hoe vr we kunnen gaan. We plaatsen een laag bod, waarop negatief wort gereageerd. Vervolgens lopen we de stal uit en worden we nageroepen. Dat is het moment......nu zetten we nog eens 50 kronen lager in......Dan doen ze alsof ze kwaad worden.....(is allemaal een spelletje) en eindig je tenslotte bij je voorlaatste bod. Momenteel geniet ik nog steeds van mijn gekleurde kerstlampjessnoer van 10 meter..... |
||
|
|
|
|
|
#33 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Nee ik vind dit dus verschrikkelijk.
![]() |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Actief Lid
|
Gelukkig, smaken verschillen. Anders zou het helemaal zo een tonig worden. Ieder zijn meug.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
VIP Lid
|
Ik kom graag bij de Vietnamees. Ze zijn erg aardig en behulpzaam. En natuurlijk willen ze graag verkopen! Weet u wat de leefomstandigheden van een gemiddelde verkoper is? 12 uur werken per dag, 7 dagen in de week. 52 weken per jaar. Eens in de 3 á 4 jaar een paar weken naar Vietnam om je eigen kinderen te zien, die opgroeien bij je ouders. Geen benijdenswaardige situatie! En daarom willen ze graag verkopen, snapt u? En deze mensen werken voor een Vietnamese Mafia, dat zijn geen frisse lui. Omzetten moet je, en anders...
Ik koop graag bij de Vietnamees, en ik ding ook af, want dat hóórt zo. En soms betaal ik wel eens wat meer, aan een bescheiden verkoopstertje, met wie ik medelijden heb. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
VIP Lid
|
Opdringerige Vietnamezen?
Gewoon vaker naar dezelfde vietnamese markt gaan. Dan leren ze je kennen. Ik heb de hele marktfamilie een keertje op de foto gezet en die foto's de volgende keer meegenomen en uitgereikt. Waren ze verguld mee! Nu loopt er iemand met me mee, adviseert, biedt andere/betere artikelen aan of haalt ergens anders iets vandaan dat ik niet zo gauw kan vinden. Afdingen? Als ik heb verzameld wat ik wil hebben maken we samen een lijstje. Dan bied ik de helft van het totaal en eindigen we op 70% of zoiets. Door regelmatige steekproeven met andere hollandse kopers blijkt, dat ze voor mij niet eerst de prijs verhoogd hebben. En ze weten dat ik dat controleer, dus maken geen grapjes daarmee. Een kwestie van vertrouwen wederzijds. En als ze ons zien aankomen worden we vrolijk en vriendelijk begroet door de hele familie en binnengenodigd. Ik kom graag op dat marktje! |
|
|
|
|
|
#37 |
|
En zo is het maar net, Keesi.
Ik loop er wat rond, knik eens wat. Krijg altijd een vriendelijke grijns terug. Kukelin is gehaaid in het afdingen. De Vietnamezen roepen dan om het hardst dat ze failiet gaan. De koop wordt beklonken en iedereen is blij. Heb je er wel eens op gelet hoe hun kinderen er mooi en verzorgd uit zien. En dat ze al een stuk groter zijn dan de pappie en mammie. Het gaat ze niet slecht af. Ach, over een aantal jaren zijn de markten weg, ze gaan liever in lekker verwarmde, tochtvrije winkels staan. Dus geniet er nog van, zolang het kan. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Legende
|
zelfs in Nederland valt er wat af te dingen. zaterdag kochten zowel Caroline en ik een paar schoenen, na 1x vragen om korting, kregen we meteen 10% korting.
je kan dan wel niet van afdingen houden, maar dan ben je dief van je eigen portemoinnix. en in Tsjechie hebben wij nooit problemen met afdingen bij de Vietnamees. maar je moet ze goed in de gaten houden. ik wilde een keer een overhemd kopen, zat geen prijskaartje aan. er werd meteen een "mooie" prijs gemaakt. maar ik had de prijs op eenzelfde overhemd gezien (niet mijn maatje) en die was dus 50% minder dan hun "mooie" prijs. dus van 300 kronen naar 150 kronen. uiteindelijk gekregen voor 100 kronen. dus meteen 3 stuks gekocht à 100 per stuk. en betreffend overhemden zijn nog steeds niet uit elkaar gevallen ! en de kleur is ook nog als nieuw. en de stof ? die is perfect. na gewassen te zijn, hoeven ze niet gestreken te worden. Laatst aangepast door Marcel; 17-12-07 om 07:50. |
|
|
|