|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Tussen alle grapjes zitten gelukkig ook wat bruikbare tips: bedankt! Wanneer we molvrij zijn laten we het weten!
|
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
Ik heb al eens meer aangegeven dat mollen niet graag in de buurt komen van keizerskronen een mooie knolplant in geel of oranje.
Als comentaar kreeg ik te horen dat deze bloem stonk. cees
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
Je hebt gelijk hoor - mollen houden niet van keizerskronen. (Vind je ze echt niet stinken Cees?) Ze houden ook niet van wolfsmelk - een zeer giftige struik die er in vele uitvoeringen is. Maar als je kinderen hebt - niet in je tuin zetten.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Geroyeerd Lid
|
Overigens, ook de kievitsbloem, naaste familie van de keizerskroon (...Fritularia ...) hebben mollen een hekel aan alle Eonymus varianten, zoals de wederik of kardinaalshoed De Eonymus familie kent tientallen ondersoorten waaronder enige (niet giftige) heester en halfheestersoorten die bijzonder fraai staan in een tuin en ook nog een dubbelfunctie hebben.
Voor een perkje in het gazon kan ik de Kardinaalshoed aanbevelen, van frisgroen in het voorjaar tot scharlakenrood in het najaar, kleine creme kleurige bloemetjes en in de winter heel bijzonder door de vierkante takken. Een waar sieraad voor elke tuin en nagenoeg onderhouds vrij. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Forum Freak
|
Prima gedaan Anke, alleen.... hij heet Kardinaalsmuts, maar dat vind ik een begrijpelijke vergissing!!
![]()
|
|
|
#17 |
|
Geroyeerd Lid
|
Dank je wel Corrie over de naam; De euonymus .... wordt zowel ....hoed als muts genoemd.
http://www.neerlandstuin.nl/picsc/euonymus4.jpg in de literatuur is hij ook bekend als ...muts Bijvoorbeeld op deze Vlaamse website:http://www.ecocam.com/MB03/MB03008o.jpg Door de samenstelling van de plantsappen verspreidt de Euonymus 'Imperialis' o.a. via de haarwortels een stof die door mollen niet geapprecieerd wordt. dezelfde stof is er ook verantwoordelijk voor dat het 'hout' van de heester geen zachte kern heeft en bij oudere heester het uitermate geschikt maakt voor snaarinstrumenten en inleg werk. Vraag me niet naar de naam want biochemie was geen studievak van me, net zomin als scheikunde. |
|
|
|