![]() |
|
|
#121 |
|
Nieuw Lid
|
Cultuurschok
Wij zijn vorig jaar voor het eerst naar Tsjechië geweest, twee weken, de eerste week in Revnice, niet al te ver van Praag, en de tweede week in Frymburk aan het Lipnomeer.
Ik kijk er eigenlijk een beetje met gemengde gevoelens op terug, sommige dingen vielen tegen, sommige mee. Het eerste huisje hadden we gehuurd van Belvilla , het was (voor ons) heel moeilijk te vinden, we hebben meer dan twee uur moeten zoeken. Toen we het eigenlijk vonden bleek dat we er al verschillende keren langs waren gereden, door vermoeidheid niet opgelet waarschijnlijk. Aan de buitenkant was het een mooi groot huis met prachtige tuin, in een klein armoedig (in onze ogen) dorpje. Van binnen was het zeer eenvoudig en summier ingericht, maar daar hadden we ons al op ingesteld. Het was wel vrij schoon en ruim. Het zou alleenbewoning zijn, maar de eigenaresse, een oude dame liet ons niet met rust, maar ik denk wel dat het goedbedoelt was, maarja, het taalprobleem he. Ze wilde graag de volgende ochtend mijn man de supermarkt in het dorp wijzen, wel met de auto graag. Ik had hier wel lol om, had het idee dat het haar om een ritje met de auto ging, en de volgende ochtend om half 8 stond ze netjes aangekleed op onze slaapkamer te kloppen, wij lagen nog in bed, doodmoe van de dag ervoor. In de supermarkt had ze vooral veel aandacht voor de drank, maar helaas voor haar, wij drinken geen alcohol, ik weet ook nog steeds niet of ze er een bijbedoeling mee had, dat ze dacht dat mijn man wat zou kopen, of dat het gewoon vriendelijkheid was. In ieder geval bleef ze maar kletsen die zondag. Gelukkig zei ze na een paar uur dat ze van maandag tot vrijdag bij familie ging logeren, dat vonden we toch wel prettig. Het tweede huis bij het Lipnomeer hadden we bij Abtrips gehuurd, en dat was echt een ramp. Het zou mooi aan het meer liggen, er hoorde een boot bij (leuk voor onze zoon van 14) dus ik had hele dromen van mijn zoon in zijn bootje en wij op een tuinstoel aan de oever. Niet dus, een boot konden we niet vinden, met de eigenaar van het huis konden we niet praten, een vreemd type dat altijd in zijn onderbroek liep, en het huis was een keetje in zijn achtertuin. Ook lag het niet aan het meer maar moest je een soort drekpad vol vuilnis aflopen om bij het meer te komen. Mijn zoon zakte al direct door het bed, de wastafel hing los aan de muur, de keuken was zo slecht dat we alle maaltijden maar buiten de deur hebben gebruikt, en onder de douche kon je niet staan, er was een zeer schuin dak boven, zodat we onze haren op onze knieën moesten wassen. Eerst wilden we een ter plekke klagen, maar dan kijk je goed en ziet hoe armoedig het allemaal is, en hoe goed wij het dan eigenlijk thuis nog hebben, ook al zijn we verre van rijk, en hebben we toch maar besloten erom te lachen en er het beste van te maken. Over de omgeving geen klachten, wel vond ik het overdreven dat Frymburk een zeer toeristisch plaatsje werd genoemd, want het was een uitgestorven gat, maar de natuur was schitterend, we zijn meerdere keren in Cesky Krumlov geweest, ook een prachtig plaatsje met een heel mooi kasteel, we waren zo in Oostenrijk, onze zoon heeft geraft, kortom om het huisje na was het toch een hele fijne week, en we beseften des te meer hoe rijk we in Nederland toch eigenlijk nog steeds zijn. Oja, en Praag was helemaal geweldig, daar hebben we drie hele dagen van vroeg tot laat doorgebracht, dus al met al hadden we deze vakantie toch niet willen missen, het eten was meestal ook geweldig, maar het was inderdaad wel een cultuurschok. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Legende
|
je kan later altijd bij de verhuur-organisatie klagen ? of suggesties doen ?
de eigenaar was waarschijnlijk ape-trots op zijn vakantie-verhuur-paleis. en helemaal verguldt misschien omdat ie buitenlanders te gast had ? je kan je vakantie erdoor laten vergallen als je je er elke dag aan zou storen, het beste ervan maken is dan altijd beter. jullie hebben het m.i. goed aangepakt. ![]() marcel |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Geblokkeerde account
|
Jullie hebben het goed opgepakt ?. Ben ik het niet mee eens.
Het is de vraag of je dit een cultuurshock moet noemen, wat ik boek en betaal ,wil ik ook graag krijgen en heeft niets met Tsjechie te maken of arme en-of rijke mensen, de verhuurders flessen soms de boel zoals overal voorkomt. Oppaken en weg wezen is mijn motto dan en de rekening thuis neerleggen waar hij thuis hoort, er van uitgaande dat het verhuur bedrijf te vertrouwen is,dat controleer je wel voor het boeken. |
|
|
|