Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen
Besmette teken in Tsjechië?

Besmette teken in Tsjechië?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 30-05-05, 19:18   #41
Brenda
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tsjechië?

He daar zeg je wat zeg!

Donderdag moet ik naar de dokter en dan zal ik zeker het eea gaan vragen.
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-05-05, 21:54   #42
Josef
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:

De vaccinatie tegen Meningokokken C, zoals sinds een paar jaar opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma biedt geen bescherming tegen het tekenmeningo-encephalitisvirus.

Se pozdravem,
Josef
Lekarnik/apotheker
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-06-05, 18:58   #43
elsinga
Lid

Wij gaan komende zomer naar Tsjechie en zijn in NL altijd de klos als we het bos in zijn geweest. Dus is de eerste van drie spuiten gezet, met FSME vaccinatie. Kosten vallen mee, Nationale Nederlanden vergoedt bij ons alles, Agis ziekenfonds de helft.
elsinga is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-06-05, 18:55   #44
Miss CZ
Volwaardig Lid

Miss CZ's avatar

Nationaliteit:

ik had vroeger toen ik een jaar of 6 was een teek bovenop mijn hoofd (een besmette) en ik was net op tijd bij de dokter anders was ik er nu misschien niet meer gweeest.
er zijn meer teken in Cz dan in nederland denk ik...
Miss CZ is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-08-05, 15:22   #45
Lizart777
Nieuw Lid

Lizart777's avatar

Ik lees dit en moet nog voor de eerste keer naar Tsjechië toe!!
Ik kan nu natuurlijk heel erg schrikken. Maar ik weet van alle keren dat we naar Frankrijk zijn geweest dat we dan ook gewaarschuwd werden door de dierenarts. Het vreemde is echter dat we nooit een teek op onze hond hebben aangetroffen. Echter, na een midweekje Lunteren zat de hond na dag één al vol.
Ik zal het bij mijn huisarts nog navragen maar ik ga denk ik niet door hoog gras lopen. Ik hou wel van de natuur maar ik hoef me er niet zo nodig een weg door te banen. Gelukkig hebben we een huisje gehuurd!
Lies
Lizart777 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-05, 18:56   #46
*anja*
Nieuw Lid

Ik kreeg er ook een heel erg rot gevoel van toen ik dit las
Ik heb bij de drogist iets gehaald van azaron wat je ook beschermde tegen teken
En als we de bossen in gingen een pet op en kleding aan wat je armen enz bedekte

Weet iemand of teken meer een voorkeur hebben voor naalbossen of voor loofbossen
Of maakt het ze niets uit?
Fijne vakantie Lizart
*anja* is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-05, 22:36   #47
Marianne
Actief Lid

Teken leven niet in bomen, maar in het (hoge) gras. Dus qua bos kun je je minder zorgen maken. Mijn man had de afgelopen vakantie in Tsjechië een teekje (was niet door (hoog) gras gelopen, en had een lange broek aan). Echter er zat een klein gaatje in aan de zijkant van zijn broekspijp, en daar zat de teek. We zijn naar de apotheek gegaan, hebben een tekenpincet en jodium gekocht, jodium erop, teek verwijderd en goed in de gaten gehouden want ik had dit stukje ook gelezen en was dus ook een beetje angstig. Wij zitten overigens niet in het "gevaarlijke" gebied in Tsjechië en onze Tsjechische vriendin had het afgelopen jaar wel 4 teken in haar been gehad. Zij kon ons wel een beetje gerust stellen. Goed in de gaten houden, goed ontsmetten en vervolgens nog ruim 4 weken goed opletten of je geen kringetjes (op de plek) krijgt, De incubatietijd van de ziekte van lyme bedraagt 32 dagen. Als je toch kringetjes ziet, direct naar een arts of ziekenhuis.
Verder komen wij al jaren in Tsjechië, lopen ook al jaren door hoog gras en hebben nog nooit een teek gehad, dit was de eerste keer, en denk ik dan maar, (een ongelukkig) toeval. FSME met symptomen is hierboven uitgebreid beschreven en waar ik toch wel heel benieuwd naar ben:
Wie heeft zich nu uiteindelijk inderdaad laten inenten na het lezen van het bericht op het forum voor hij/zij op vakantie ging?
Marianne is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-08-05, 23:13   #48
Pelhøimov
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Marianne schreef:
... en waar ik toch wel heel benieuwd naar ben:
Wie heeft zich nu uiteindelijk inderdaad laten inenten na het lezen van het bericht op het forum voor hij/zij op vakantie ging?
Wij hebben, nadat we het kaartje goed bekeken hadden, ons in laten enten omdat we gewoon het risico niet wilden lopen.
Meestal kamperen we zo'n 5-6 weken in Tsjechie en Slowakije, maar het kan ook zijn dat we toevallig ook in Hongarije of Polen terechtkomen. En soms gaan we ook nog eens in het najaar of voorjaar die kant op.
De vrouw bij de GGD die ons injecteerde wist ons te vertellen dat de mensen in Oostenrijk preventief ingeent worden tegen FSME. En bij de GGD melden zich steeds meer mensen die zich preventief willen laten inenten omdat ze op vakantie naar een risicogebied zouden gaan.
Binnen 9 maanden moeten we nu nog 1 injectie halen en dan zijn we wel beschermd voor 3 jaar, al konden we door omstandigheden, nadat we de injectie-procedure gestart waren, echter helaas deze zomer niet op vakantie.

Maar nogmaals, iedereen moet voor zichzelf besluiten of hij/zij zich preventief wil laten inenten.

Jeanne en André
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-08-05, 01:49   #49
Brenda
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Wij hebben ons uiteindelijk niet in laten enten, dat werd voor het hele gezin wel een heel erg groot bedrag. We hebben ons best gedaan vooral heel goed uit te kijken en idd een pet op niet door hoog gras en beschermende kleding dragen, daarna goed controleren bij iedereen.
Als wij voorgoed in Tsjechie gaan wonen, gaan we zeker die inentingen halen !
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-08-05, 10:46   #50
Arthur
Actief Lid

Arthur's avatar

Ik had er ook een dit keer, en met zo'n tekentang lukte het echt niet hem eruit te krijgen. Dokter ter plaatse zei dat die tangen ondingen waren en dat je het gewoon met de hand moet proberen. In elk geval had hij (de resten) er even uitgesneden en meldde dat de kans op besmetting met het een of ander minimaal is, zeker als je het beest binnen 24 uur verwijderd. Maar wel even in de gaten houden. Het zijn rotbeesten, ik had me niet ingeënt trouwens. Wel had ik alle voorzorgsmaatregelen genomen maar dus tevergeefs.
Arthur is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed