het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-10-07, 00:53   #11
Actief Lid

doni's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
Bericht bekijken
Ik kan je bezwaren voorstellen, Esther. Maar vaak heeft de overledene bij leven al aangegeven waar zijn as verstrooid moet worden. Dat is vaak een plaats waar de overleden (zeer) goede herinneringen aan heeft. Ik kan me ook best voorstellen dat sommige plaatsen nou niet direct aan te bevelen zijn, bijvoorbeeld het stadion van de AJAX-(of andere club)supporter. Maar als het een voor iedereen intiem plaatsje is waar de as verstrooid moet worden dan hebben ze mijn zegen, met of zonder vergunning.
Kort en krachtig:helemaal mee eens!!!
doni is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-10-07, 01:35   #12
Nieuw Lid

ik weet niet precies hoe het in cz bij wet geregeld is, maar in Nederland is het zo dat je toestemming moet vragen aan de eigenaar van de grond/water waar je de as uit wilt strooien.
emma is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-10-07, 16:28   #13
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Vorig jaar is de vrouw van mijn oom overleden. Haar wens was in Griekenland verstrooid te worden in hun geliefde dorp. Na het eerst via de officiele weg geprobeerd te hebben. Dit is dus niet gelukt.

Vervolgens heeft mijn oom de as via een bevriende stewardes mee het vliegtuig in gekregen. En vervolgens met vrienden haar as uitgestrooid, zonder dat iemand er van wist. Het was voor hem zeer emotioneel en zeer waardevol om haar laatste wens ingewilgd te hebben.

Wij hebben vrienden in CZ die hebben zelfs een familielid in hun eigen tuin begraven. Dit mag ook niet. Maar voor haar was dit het enige familielid die ze naar de Tweede Wereldoorlog nog over had. Behalve haar eigen kinderen natuurlijk. Nou, mijn zegen heeft ze.

En wat iedereen al gezegd heeft is, dat je dit doet op plekken waar anderen er zo min mogelijk last van hebben.

Ik zou ook zeggen, niets vragen. Gewoon doen!
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 12:02   #14
Actief Lid

redunzel's avatar

Nationaliteit:
as verstrooing

las dit onderwerp as verstrooien mag bijna nergens , op een door jou uitgekozen plekje , meestal zijn er aangegeven plaatsen en dat is nooit waar jij het wil . heb zelf ook het probleem , zoals jullie weten is mijn ma dit jaar overleden het jaar ervoor mijn pa . mijn moeder wilde graag de as van mijn vader in oostenrijk verstrooien. nu hebben wij (mijn zus en ik ) besloten het volgende zomer in korintiee(spel dit vast verkeerd) uit te strooien . hebben wel papieren voor de douane voor eventuele controlle aan de grens maar als niemand erom vraagt , gewoon verstrooien dus (mondje dicht
redunzel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 12:54   #15
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
redunzel schreef:
..... in korintiee(spel dit vast verkeerd)
vast karinthie
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-10-07, 19:46   #16
cor
Super Lid

Nationaliteit:
bedankt voor al het meedenken.kan wat mij betreft op slot.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-10-07, 11:31   #17
Lid

wiseguy's avatar

Nationaliteit:
Het begrafeniswezen in Tsjechië is geregeld via de wet onder artikel 256/2001 Sb.

Zie hier onder de link naar het artikel:

http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.1...11_ps=10#10821

Het is in het Tsjechisch, misschien dat iemand die Tsjechisch spreekt je er meer over kan vertellen.

Volgens dit artikel is het niet toegestaan om as te verstrooien.

Men is er in Tsjechië wel van op de hoogte dat er nabestaanden zijn die het as (op wens) van de overledene ook wel in de natuur verstrooien. Dit wordt “gedoogd”. De mensen die het doen, doen dat uiteraard zonder toestemming omdat die wettelijk gewoon niet te krijgen is.

Ik weet dat er in de politiek al eens over gepraat wordt in Tsjechië en het is een kwestie van tijd dat dit ook wettelijk zal worden toegestaan. Ik denk wel dat het nog jaren kan duren of er moet iemand zijn die er een vaart achter zet.

Maar het feit dat er niet actief tegen wordt opgetreden en men het in wezen aan de nabestaanden over laat zegt al genoeg.

In Nederland is het wettelijk toegestaan om as van een nabestaande te verstrooien. Zoals de meeste wel weten worden er ook vaak overledenen of de as daar van naar een bepaald land vervoerd. Zo is het ook mogelijk om met officiële documenten de as resten van een bepaald persoon ergens naar toe te vervoeren. Zo kun je zonder bang te zijn de as resten bv naar Tsjechië vervoeren en eenmaal daar aangekomen het as verstrooien zoals andere Tsjechen u al voor zijn gegaan onder het mom van dat het gedoogd wordt.

Groeten,

Evert
wiseguy is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels