|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi, ik ben nieuw en zoek hulp
Ik ben Albert en mijn vriendin is Tsjechisch, ze heet Pavla. Ze woont al 4 jaar in nederland, maar zoals misschien enkelen van jullie weten is het niet makkelijk als buitenlander in nederland aan de slag te kunnen.. Ik ga haar daar natuurlijk bij helpen. Ik hoop met enige hulp van jullie. Dit forum is volgens mij meer voor nederlanders die naar tsjechie willen, maar wellicht is er iemand tussen die het andersom heeft gedaan. Ik hoop dat dit het geval is, en zo niet, hoop ik dat er iemand is die mij vertellen kan waar ik wel terecht kan met vragen mbt tot het werken en wonen in nl.
Alvast bedankt voor de reacties Albert |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Hoi Albert, welkom op het forum!
Ik weet van de problemen met het werk in NL, dat hebben mijn ouders ook meegemaakt toen ze hierheen kwamen (uit Polen dan). Ik denk dat je dan naar het CWI of een dergelijke instelling moet? Anders weet iemand anders hier het wel. Mijn vader is in zijn tijd trouwens naar het uitzendbureau gegaan geloof ik, Veel succes en plezier op het forum, Lukas |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Volgens mij moet je daarvoor bij jouw eigen verzekeringsmaatschappij zijn.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Moderator
|
Beste Albert en Pavla, welkom op het Forum!
Pavla, probeer eerst dit Tsjechisch deel van het Forum goed doorlezen, er staat heel veel informatie van de leden. En natuurlijk, heb je dan toch nog vragen, kun je ze hier altijd stellen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Pepo,
ik zou dat graag doen, alleen kan ik helaas (nog) geen tsjechisch lezen.. Mijn vriendin zit momenteel nog in tsjechie, dus tot de tijd dat ze terugkomt moet ik het klusje in mn eentje klaren.. Albert |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nieuw Lid
|
beste Albert,
ik ga er van uit dat je vriendin een verblijfsvergunning heeft en hier al gewerkt heeft mocht dit zo zijn gaat gerust maar wel met je vriendin samen naar het CWI waar het CWI zit kan je vragen bij het gemeentehuis of laat je alvast informeren bij het CWI zij kunnen je echt helpen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nieuw Lid
|
Ja bedankt.. Echter wat betreft verblijfsvergunning.. Volgens mij is dat niet nodig aangezien tsjechie een eu land is. Ze werkt hier als au pair. Ik heb wel al een sofi nummer aangevraagd en gekregen voor der bij de belastingdienst. En ik heb begrepen dat ze met de huidige status van tsjechische hier alleen mag werken bij werkgevers die een werkvergunning voor haar aangevraagd hebben.
Wat ik wil is dat ze gewoon net als jij en ik hier kan werken. Aantal opties.. Nederlands paspoort, of misschien gewoon officieel partnerschap.. Ik weet het niet precies, vandaar mijn vragen hier. Tuurlijk kan ik naar allerlei overheidsinstanties gaan om te informeren, maar gezien het feit ik 60 uur in de week werk en de snelheid waarmee het ambtelijk apparaat werkt, leek het me efficienter mensen te benaderen die er waarschijnlijk al mee te maken hebben gehad. Dus nogmaals mijn oproep. Is er iemand die me van wat concretere antwoorden kan voorzien? Hartelijk bedankt alvast Albert |
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Albert,
Goed dat je alvast een sofinr. voor haar hebt aangevraagd, want dat heb je nodig als zij haar belasting moet gaan afdragen hier in NL. Je hebt gelijk voor wat betreft het feit dat CZ een EU land is en er in principe geen verblijfsvergunning nodig is. Ze kan gewoon gaan solliciteren op banen die ze leuk vindt en de eventuele werkgever dient op te geven aan de belastingdienst (afdeling GAK UWV) dat zij een EU lid in dienst hebben. Inschrijven bij het CWI als werkzoekende is altijd een goed idee. Ze dient ook zodra ze in Nederland komt zich in te schrijven bij de gemeente met haar Nederlandse adres (ik neem aan bij jou) en haar ID kaart/paspoort mag niet verlopen zijn en dient ook op tijd vernieuwd te worden (kan bij de ambassade in Den Haag of thuis in CZ). Hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes, Sandra
|