|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Legende
|
Monument onthuld voor politieke slachtoffers juli 1951
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...37851i20060731 in Jihlava (zuid-moravie) is een monument onthuld voor de politiek vervolgde slachtoffers van het communistische bewind in de vijftiger jaren. vele politieke gevangen werden toendertijd door vuurpelotons doodgeschoten. op het monument staan de namen van de 11 slachtoffers die in juli 1951 zijn gedood naar aanleiding van hun veroordeling door de doorgestoken-kaart hoorzittingen van de communistische rechters. toendertijd zijn ook vele mensen door valse aanklachten voor vele jaren achter de tralies beland of in straf(werk)kampen, zoals de uraniummijn van Jachymov. in totaal zijn in de vijftiger jaren zo'n 200 mensen doodgeschoten door vuurpelotons en zo'n 700 mensen gedood tijdens vluchtpogingen over het IJzeren Gordijn. 4000 boeren zijn verdreven van hun land en gedeporteerd naar oorden die honderden kilometers van hun geboortegrond af lagen. tot op de dag van vandaag is er nog niet 1 persoon vervolgd en dus ook niet veroordeeld vanwege deze wandaden tegen de menselijkheid (er zijn nog genoeg verantwoordelijken in leven). in officiele (regerings)kringen is (tot op heden) ook nog nooit 1 officiele verklaring geweest die deze toestanden als onmenselijk betitelt.
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#3 |
|
Lid
|
Nou - soms denk ik dat mijn moeder de enige persoon met schone handen was. als je paar dagen over heb kijk dan naar -www.cibulka.cz( of zo iets) . Ooit heeft hij overzichten uigegeven van alle medewerkers van STB - het waren twee dikke telefoonboeken vol. En dat is nog niet sprake van meelopers (die zeer actiev waren in KSC) zoals heren Vaculik, Dienstbier, Mlynar e.t.c
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Als je ooit de kans hebt, mis dan niet de film L'aveu(1969) van Costa Gavras over deze showprocessen.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Geroyeerd Lid
|
monument
Vreemd dat Havel hier dan niets aan heeft gedaan, om deze lui te veroordelen.
Hij is zelf toch ook een politiek slachtoffer geweest? |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citaat:
Alle gebouwen zijn nog te bezoeken. Een en al beton. Bijna niemand weet dit te vinden. Hoewel het uitgestrekt is. Er staat ook een monumentje van een paar mensen die daar doodgeschoten zijn. Een paar jaar geleden was ik er voor het eerst, toen stond er een nederlandse naam op een monumentje. Het monumentje is vernieuwd, de nederlandse naam is verdwenen. Als je naar die mijnen vraagt weten?? de Tsjechen er niets vanaf. Tja, het ligt op hun grondgebied en de Duitsers hebben dit indertijd opgezet. Ik vermoed dat het een fortuin moet gaan kosten om dit op te ruimen. |
||
|
|
|