Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Onroerend Goed
Belastingen en s.r.o.

Belastingen en s.r.o.

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 30-07-06, 17:23   #1
Theo Triepels
Lid

Theo Triepels's avatar

Nationaliteit:
Belastingen en s.r.o.

Heb pas geleden een woning in Tsjechië gekocht en heb mij werkelijk suf gezocht op het internet om aan de juiste informatie te komen. Uiteindelijk de knoop doorgehakt zonder 100% zeker te zijn van het juiste. Het betreft een nieuwbouwwoning op een perceel van 1450 m2. Heb hiervoor een nieuwe SRO opgericht. De woning zal naast het prive gebruik verhuurd gaan worden. De tsjechise accountant adviseerde mij ten stelligste (zoals zovelen van jullie) deze SRO op te richten. Volgens anderen zou dit ook moeten vanwege de grootte van het perceel (> 500 m2) De makelaar adviseerde mij de VAT (BTW) terug te vorderen. De accountant aldaar wijst dit weer af. Bij verkoop zonder de SRO zou immers de BTW (die dan waarschijnlijk 19% zal zijn) ook weer afgedragen dienen te worden....
Hoe geven jullie de Tsjechise woning aan bij de belastingaangifte? Deze zou eigenlijk in box II vallen terwijl box III toch voordeliger zou moeten zijn? Jullie zien dat ik er nog lang niet ben! Wie kan mij helpen??
Theo Triepels is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-07-06, 18:45   #2
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
het is tegenwoordig makkelijk om een woning op eigen naam te kopen, een verblijfsvergunnging wordt vrij gemakkelijk afgegeven. de enigste restrictie is dat je al buitenlander geen bos- c.q. landbouwgrond op eigen naam mag kopen. hier is op dit forum al veel overgeschreven. wij waren 2 weken geleden nog in c.z. en hebben de informatie van een notaris gekregen en die moet het toch weten. denk ook dat veel makelaars nog een s.r.o. adviseren omdat het toch ook "handel" voor ze is.
de grootte van het perceel heeft er niets meer te maken, wij hebben zelf een tuin van 1300 m2 via sro maar had die net zo gemakkelijk op eigen naam kunnen kopen.
bij overdacht van het o.g. van s.r.o. naar prive moet 3% overdrachtsbelasting worden afgedragen.
zit je woning in een s.r.o. dan heeft de nederlandse fiscus daar niets mee te maken, je hebt dan aandelen in een buitenlandse onderneming. heb je het perceel op eigen naam dan moet je in nederland vermogensbelasting betalen, ik geloof 1,2% MAAR dat geldt pas vanaf een pand met waarde van euro 40.000,- of meer en je mag het hypotheekbedrag (als je hier er 1 op je woning hebt genomen om het huis in c.z. te betalen) er af trekken. je mag dus niet de rente aftrekken !

je kan met de s.r.o. b.t.w. terugvragen dat is geen enkel probleem.
het schijnt alleen lang te duren voordat je een b.t.w. nummer hebt, verder denk ik dat je met speuren op dit forum alle antwoorden op je vragen kunt vinden.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-07-06, 19:41   #3
Theo Triepels
Lid

Theo Triepels's avatar

Nationaliteit:
Ha Ron,

Bedankt voor je reactie.
Ik blijf het een moeilijk punt vinden vanwege de vele tegenstrijdige berichten.
De BTW terugvragen is inderdaad geen probleem, maar volgens mij moet ik dan ook BTW afdragen als ik de woning verkoop?
Tevens valt de woning mijn inziens in Nederland in Box II. Ik bezit immers meer dan 5% van een onderneming. Of dit een buitenlandse is maakt mijn inziens helemaal niet uit....

Groetjes Theo
Oud 31-07-06, 08:36   #4
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
ik weet het niet zeker maar het lijkt me dat er op de verkoop van een bestaande woning helemaal geen b.t.w. zit.
maar ik ben het met je eens er zijn veel tegenstrijdige berichten.

s6 !

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-07-06, 20:22   #5
Bohemian
Actief Lid

Nationaliteit:
Verwacht van mij ook geen zekerheid.

Onder bepaalde voorwaarden gaat de b.t.w binnenkort omhoog van 5 naar 19 procent. Dat zou dus kunnen inhouden, dat je nu 5 procent terugkrijgt en later, bij verkoop, 19 procent moet betalen. Ik zou zeggen: een s.r.o. zonder b.t.w.-nummer.

Als je de s.r.o. opricht, valt het "zakladni kapital" in box 2 en wat je leent aan de s.r.o. in box 3. Minimale "zakladni kapital" is 200.000 kronen. Heb je een huis van bijvoorbeeld 1.500.000 kronen, dan valt 1.300.000 kronen in box 3. Je kan het "zakladni kapital" verhogen, maar dat kost ook weer geld. Althans, mijn notaris liet mij ongeveer één procent van die verhoging betalen!

Hoe dan ook. Ik heb een s.r.o. zonder b.t.w. (d.p.h.) en heb al het kapitaal als "zakladni kapital" en derhalve opgegeven in box 2.
Bohemian is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-08-06, 10:19   #6
brno05
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
Er zijn in Tsjechie 2 mogelijkheden met betrekking tot btw. de eerste is als de sro een omyet van meer dan een 1 miljoen kronen wordt je automatisch btw betaler. je kunt ook vrijwillig een btw betaler worden. dit doen veel mensen met een klein bedrijfje omdat anders bedrijven met een btw nummer geen zaken met de mensen wil doen. bij de aankoop van een huis wordt geen btw geheven. als je een sro hebt om alleen maar een huis tekopen zal ik het hele btw verhaal vergeten omdat je niet alleen maar mag aftrekken maar je zal ook btw gaan moeten betalen. ik zal nog maar even bij je makelaar gaan informeren hoe en wat met de btw, anders betaal je misschien wel 19 procent teveel voor je huis......en kosten koper bestaat ook niet in Tsjechie
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-06, 21:18   #7
Willem II
Actief Lid

Willem II's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Yvonne Roelofsen schreef:
je hebt dan aandelen in een buitenlandse onderneming. heb je het perceel op eigen naam dan moet je in nederland vermogensbelasting betalen,
Wie doet de indexering hiervan eigenlijk?
Voor onroerendgoed geldt een jaarlijkse aanpassing (lees 4 jarige WOZ waarde) hoe zit dat eigenlijk met een huis in CZ?
Deze bijft niet tot in lengte der jaren op het oorspronkelijke bedrag staan.... zo dom is de belastingdienst toch ook niet....
Willem II is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-08-06, 21:28   #8
Theo Triepels
Lid

Theo Triepels's avatar

Nationaliteit:
Met bovenstaande ben ik het inmiddels helemaal eens. In mijn geval betreft het een nieuwbouwwoning en wordt er wel 5% (DPH) geheven. Desondanks wordt het terugvorderen van de (BTW) afgeraden gezien de administratieve ronslomp en het betalen van de BTW bij verkoop....
Oud 10-08-06, 21:34   #9
Theo Triepels
Lid

Theo Triepels's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Willem II schreef:
Wie doet de indexering hiervan eigenlijk?
Voor onroerendgoed geldt een jaarlijkse aanpassing (lees 4 jarige WOZ waarde) hoe zit dat eigenlijk met een huis in CZ?
Deze bijft niet tot in lengte der jaren op het oorspronkelijke bedrag staan.... zo dom is de belastingdienst toch ook niet....
Als je de woning op privé naam hebt staan betaal je in Nederland geen vermogensbelasting maar dien je de waarde op te geven als vermogen in box III. Een eventuele lening benodigd voor de aankoop mag je weer in mindering brengen. Voor de fiscus dien je de werkelijke waarde aan te tonen. Officieel kan de fiscus (mijn inziens) een taxatierapport opvragen maar in de praktijk gaat men bij een nederlandse 2-de woning vaak akkoord met de WOZ waarde (die in de nabije toekomst jaarlijks wordt vastgesteld)
Weet iemand of de fiscus in Tsjechie of de gemeente net zoals in Nederland een periodieke waarde vaststeld voor het heffen van (gemeentelijke) belastingen?
Oud 10-08-06, 22:34   #10
Willem II
Actief Lid

Willem II's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Theo Triepels schreef:
Weet iemand of de fiscus in Tsjechie of de gemeente net zoals in Nederland een periodieke waarde vaststeld voor het heffen van (gemeentelijke) belastingen?
Dat is dus mijn vraag...... hoe wordt dit 'aangeslagen' CZ heeft dit nl nog niet..... en elke 2 jaar je huis laten taxeren .... dacht het niet.... wordt nog een dure grap.
Willem II is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed