het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-07-06, 14:03   #1
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Onbedaarlijk lekkere Tsjechische stinkkaasjes

Tot ons genoegen blijkt telkens weer dat Tsjechië een rijke traditie heeft van kleine, gruwelijk stinkende kaasjes. En hoe erger ze stinken, hoe lekkerder ze smaken!

Vooral de pivni syr (bierkaas, verkrijgbaar in vele soorten) is echt heerlijk op een plankje bij de pivo. Dus kaasliefhebbers: zet je over je eventuele stankweerzin heen en probeer die kaasjes eens, al dan niet gecombineerd met een drankje; je zal er geen spijt van hebben (denk ik).

Wèl een tip: als je deze kaasjes wilt bewaren in je koelkast, pak ze dan heel (en dan bedoel ik echt héééél) goed in, anders meurt je koelkast drie maanden later nog.

Dit is een mooi voorbeeld van zo'n heerlijk stinkertje...

PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-06, 14:56   #2
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:
En nog zo'n stinkie, maar o zo lekker

Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-06, 17:09   #3
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
anders meurt je koelkast drie maanden later nog. ..
En je broodmolen ook, als je 't net gegeten hebt
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-06, 20:16   #4
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Deze viel ook niet tegen...

Oud 22-07-06, 07:00   #5
Lid

Het is alweer zo'n tien jaar geleden dat ik de Olomoucka Spezialita ging proberen. Stinkkaas van de bovenste plank dus... brr, Ik heb nu nog de smaak in mijn mond: neem de gymschoen van degene in je buurt met de ergste zweetvoeten, doe die met een stuk goudse kaas in een magnetron totdat je een smeuig geheel hebt.. En voor nog een idee van de geur. Ik ken mensen die per-se een stukje mee moesten hebben naar Nederland en niet de inpakvoorschriften hadden gevolgd. Die hebben dus het stukje kaas onderweg op een gegeven moment maar aan de buitenkant van de auto vastgemaakt... Dit is dus echt een afdeling voor die-hards! En als bierkaas... Ja, na tien pivo kan ik mij er iets bij voorstellen. Maar bij tien pivo kan ik mij ook heel veel andere dingen voorstellen.. Bestaan er geen neusbeschermers om deze kazen voor het bredere publiek toegankelijk te maken???
Estrabella is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-06, 07:36   #6
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Estrabella schreef:
..... En voor nog een idee van de geur. Ik ken mensen die per-se een stukje mee moesten hebben naar Nederland en niet de inpakvoorschriften hadden gevolgd. Die hebben dus het stukje kaas onderweg op een gegeven moment maar aan de buitenkant van de auto vastgemaakt...
Oud 22-07-06, 09:35   #7
Actief Lid

idur's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Estrabella schreef:
Die hebben dus het stukje kaas onderweg op een gegeven moment maar aan de buitenkant van de auto vastgemaakt...
Vandaar die kettingbotsingen op de autostrades.
idur is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-07-06, 21:01   #8
Lid

Ik vind die stinkkazen ranzig smerig.

R
Tsjechie78 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-07-06, 01:59   #9
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
De kazen lijken op de Limburgese (stink)kaas en de Herfse. In het geval van de Tsjechische spreekt men van Romadur kazen. En die kunnen bijna net zo goed stinken als de nauw verwante Limburger en Herve.

Ooit kreeg ik er bij afscheid uit Praag een paar door het raam van de nachttrein aangereikt. Natuurlijk niet volgens de verpakkingsvoorschriften verpakt. De volgende ochtend stonk het dermate in de slaapcoupé dat ik vreesde dat ik de trein uit gezet zou worden, dus heb ik de kaasjes uitgezet. Met een sierlijke boog belandden ze in de meest keurige (West) Duitse achtertuin die ik ooit heb gezien. Daar zullen ze vervolgens de mijnopruimingsdienst hebben geallarmeerd...

De Olomoucké tvarúzky (Olmützer quargel) is overigens geen Romadur-type, heeft een lager vetgehalte en - volgens mij, ik at hem maar een keer en was er niet weg van - als onderscheid van de Romadur-types geen gewassen korst. Maar smaken verschillen gelukkig...
dieter is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-06, 10:57   #10
VIP Lid

Beruska's avatar

Deze stinkies vind ik persoonlijk heel erg lekker. De syrecky zijn het beste als zij een paar dagen blijven liggen, dan zijn ze pas rijp en smaken geweldig (handig is deze in een lege jampot te doen en afsluiten anders krijg je het idee dat er ergens in het huis een hele grote dode muis ligt te stinken ..)

Probeer eens volgende:
steeds 2 olomoucke syrecky met daartussen plakje herkules salami
Dit in een jasje gooien (zoals bij schnitzels gewoonlijk is, dus bloem, ei en paneermeel) en bakken maar.

Smaakt verrukkelijk!!! Aanbevolen: Na het eten tanden poetsen.

Tip: doe dit buiten op een campingset !!!
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels