|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#31 |
|
Actief Lid
|
Ik zou nooit mijn kindje zo lang laten fietsen!!!! Vergeet niet dat er in Tsjechie geen fietspaden zijn...maar ze kunnen normaal met een bus of een trein naar een stad...dat is normaal...maar met de fiets en 17km? In de winter?? ....succes met alles!!!
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Lid
|
pubers naar school
is het niet zo dat een puber kompleet de weg kwijt raakt op zo'n Tsjechische school, als hij of zij totaal geen Tsjechische taal kent.
. Zou het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld een prive leraar/lerares te nemen. Of is dat financieel niet haalbaar, ik heb geen idee wat zoiets kost namelijk. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Volwaardig Lid
|
je bedoelt een prive leraar voor alle vakken?
de kans is natuurlijk groot dat het kind het eerste jaar blijft zitten door de taal... maar ja, dan spreekt hij het na die tijd wel en is hij gewend. Het is niet niks in een ander land gaan wonen! Dat kost ook een hoop energie om aan te wennen! |
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Misschien beter op schaatsen?! ![]() |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Nieuw Lid
|
Het lijkt misschien dat ik een harde moeder ben, maar als je in een dorp woont en een middelbare school is toevallig 17 km verder dan is er weinig keus.
O ja, ze zouden met de bus kunnen, maar het zijn 2 hele grote en gezonde knapen die het niet erg vinden om tefietsen. ( ze zijn natuurlijk ook zo op gevoed, wij als ouders fietsen ook sneller dan dat we de auto pakken ) Ik begrijp heus wel dat als je in Tsjechië woont dat wel zekere zal veranderen. Of ze met de bus gaan, of dat wij ze moeten brengen, zal absoluut geen probleem zijn. Maar wij ( dat vinden ook de jongens ) willen graag in het "nieuwe land" zo gewoon mogelijk leven. Dus gewoon leven en werken en naar school, als in dat land de gewoonte is. ( en waar wij ons als wij daar wonen lekker bij kunnen voelen ) Wij gaan niet emigreren en dan wel alles zo willen als in Holland. ( als dat zo was bleven we wel hier ) Door onze Tjschiësche kennissen weten we dat het een hele moeilijke taal is, maar we nemen genoeg tijd ( die gunnen we ons ) om lessen tenemen, om het toch redelijk onder de knie tekrijgen. Er is een voordeel, denk ik, wij met z'n vieren staan achter onze keus. Alleen hoe die ontwikkeld is natuurlijk afwachten. vgr Lizan ![]() |
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Volwaardig Lid
|
Ha Truus,
Ik vind je niet hard of raar of wat dan ook. 17 km is in nederland goed te doen. Hier waar ik woon niet. Dat zijn verder details. We spraken over de school en ik vraag me trouwens af dat als je 17 jarige zoon al examen gaat doen, wat voor school hij dan nog zou willen doen? Hij kan natuurlijk ook gaan werken? Klaar met 1 havo, dat komt overeen met OF 1e klas gymnasium, met een jaar extra om de taal te leren (maar hoe kom je daar binnen, zonder toelatingsexamen Tsjechisch) OF de 6e of 7e? klas zakladni skola. Zakladni skola heeft 9 klassen, maar ik zou ook rekenen op een jaar blijven zitten door de taal... Met de tweede optie is hij dus straks 16 en heeft hij een lagere school... Niet echt een aantrekkelijke optie lijkt mij? Met gymnasium zou hij hbo kunnen gaan doen of universiteit, dat lijkt mij toepasselijker. Aanpassen is allemaal leuk en aardig, maar je moet jezelf en ook je kinderen niet te kort doen. Goede scholen zijn hier wel, maar je moet er naar op zoek en je kan er niet vanuit gaan dat het schooltje in het dorp goed is OMDAT de andere kinderen er ook heen gaan. Maar dat is alleen mijn meningn. We doen het natuurlijk allemaal op onze eigen manier en ik vind het gaaf en stoer etc. dat jullie er met het hele gezin voor gaan. Ik wens jullie dan ook alle plezier en geloof er zeker in dat het allemaal goed komt! |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
En nee, ik neem niet alles klakkeloos over, maar heb wel gemerkt dat ik een veel relaxter leven heb als ik me niet constant loop op te winden over alles wat hier anders is. Ik voel me inmiddels ook half Tsjechisch en voel me bij Tsjechen vaak beter op mijn gemak dan bij Nederlanders. Dus ik heb er voor mezelf geen enkele moeite mee dat ik af en toe wat van mijn eigen identiteit inlever en meer en meer Tsjechisch word. Dat is volgens mij ook de integratie waar Nederlanders altijd zo de mond vol van hebben. En als ze dan zelf in een ander land wonen spreken ze nauwelijks de taal (hier in Tsjechië over het algemeen niet in ieder geval) en hebben het idee dat de Tsjechen honderd jaar op de apen achterlopen (zoals de Tsjechen dat zelf zo mooi uitdrukken). Als ik daar aan mee zou doen, dan zou ik beter naar Nederland terug kunnen gaan. Wat inderdaad niet wegneemt dat ik niet kritisch zou moeten zijn, dat ben ik ondanks alles echt nog wel. Maar om op de scholen terug te komen, ik zie aan mijn kinderen dat als ze opgroeien in Tsjechië, het gewoon Tsjechen zijn. Vandaar een normale Tsjechische school voor mij. En nog in reactie op Lizan: ik zou er eerlijk gezegd niet zo gauw over denken om nog met zulke grote kinderen te emigreren, zeker niet naar een land met zo'n moeilijke taal als het Tsjechisch en zo'n ander schoolsysteem. Ze zijn tenslotte al volledig aan het Nederlandse systeem gewend. Terugdenkend aan toen ik zelf zo oud was, dan weet ik dat er grote moeite mee gehad zou hebben om die enorme overstap te maken.
|
|
|
|
#40 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
jij intergreert op een andere manier dan ik, dat is denk ik wel duidelijk. We zitten natuurlijk ook met heel verschillende situaties: jij woont hier al 13 jaar, ik nog geen 4; jij woont in Praag, ik in Nejdek en zo zullen er vast nog veel meer verschillen zijn. Het enige wat ik er op wil zeggen is dat ik het helemaal niet met je eens ben, maar dat past niet in dit onderwerp en ik heb nu de tijd niet om het uit te schrijven. Misschien als het een andere keer weer aan bod komt, want ik vind het wel interessant. Op het tweede punt ben ik het toch eigenlijk toch wel met je eens. Vooral die havo leerling zit me dwars, die kan er eigenlijk alleen maar op achteruit gaan. Maar ja, je weet nooit hoe initiatief en genieus deze familie hun eigen 'intergratie' aan zullen pakken, dus wil ik het niet helemaal afraden. Dit forum begint verslavend te worden. Zal mijn hond eens uit gaan laten Tanja |
|
|
|
|