|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 |
|
Nieuw Lid
|
Ik wil even reageren op het bericht van JipJan, wat houd kind vriendelijk
in. Als ik soms in Holland zie hoe leraren/ leraresen omgaan met leerlingen denk ik ook wel eens ......... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Is niet elke school, plaats, leraar en kind ook in Tsjechë verschillend. En wat versta jij onder een alternatieve school ( kind vriendelijk) Word er in Tsjechië geen eventueel rekening gehouden met wat het kind al kan etc. En natuurlijk is alles afhankelijk van het kind en de instelling van hem/haar en vanuit wat voor een "nest" hij/zij komt. Ons idee over het geheel is, als je je goed voorbereid en alle positieve en nagatiefe dingen tegen elkaar afweegt, kom je van zelf tot de juiste conclusie . vgr Lizan |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Volwaardig Lid
|
Natuurlijk heb je gelijk dat elke school anders is en dat je het op de ene plek beter kan treffen dan op de andere, maar het onderwijs kent hier zijn eigen specifieke problemen (als ieder land)
Mijn ervaring is dat gymnasiums over het algemeen goed werken. (De prive scholen minder goed!) De docenten zijn gedreven en over het algemeen gekwalificeerd. Op de andere scholen, en dan vooral de dorps scholen, zijn er heeeeel veel docenten die geen papieren hebben in het vak of in het onderwijs. Dit komt meestal omdat het onderwijs hier onderbetaald is en het werk niet echt leuk, omdat hier onze vroegere lbo - mavo en havo leerlingen bijelkaar in 1 klas zitten. Dus mensen met goede diploma's gaan het zakenleven in (zoals ik) LET OP... dit is niet het zielige Tsjechie, want ik las op het nieuws dat havo scholen tegenwoordig ook teveel mbo-opgeleiden hebben om dezelfde reden! Hoe dan ook. Het effect van veel docenten bij elkaar 'die maar wat doen' is een ongeorganiseerd, niet-pedagogische rommel gebaseerd op docenten die daar al 30 jaar zitten (er liepen hier op school 2 docenten die al 50 jaar les gaven) en dus nog les gaven op de '50 jaar terug' manier. Er zijn dus geen team-vergaderingen, maar de directeur spreekt de docenten toe. Kinderen worden niet aangemoedigd om een eigen mening te hebben, juist om hun mond te houden. En ook het feit wat je zegt dat ieder kind anders is, daar wordt hier nou juist weinig rekening mee gehouden Als de docent binnenkomt in de les, moeten alle leerlingen opstaan. Als de directeur tijdens de les binnenkomt ook. (Wist niet wat me overkwam de eerste keer.. ) Als je je huiswerk niet bij je hebt of je gedraagt je slecht, krijg je een 1 (hier een 5 trouwens) voor het vak... lekker didactisch verantwoord... En zo nog meer dingen. Het resultaat is verveelde kinderen die geen verantwoording nemen en docenten die zich haren uit hun hoofd trekken, omdat die kinderen niet meer willen luisteren. (tijden veranderen, tsjechische kinderen kijken ook TV en zitten op Internet) Het is een moeilijk probleem en er zijn ZEKER ook docenten die het allerbeste voor hebben met kinderen, maar het onderwijs zelf is niet leuk. Dat hoor je ook van de kinderen. Genoeg negatief.. Positief? Kinderen hebben veel vrij :-) Ze gaan vaak maar tot een uur of 1300 of 1400 naar school met hooguit 1 of 2 middagen tot 1600 als ze een 'keuzevak' hebben. Verder gaat de school op 1 juli dicht en gaat 1 september pas weer open. Op vakantie in schooltijd? Geen probleem als je een briefje schrijft... Terug naar jullie. Het is heel individueel, maar ik denk ook heel belangrijk wat je denkt dat je kinderen later willen gaan doen. Een van de nederlandse jongens hier is namelijk nu automonteur en heeft het ontzettend naar zijn zin. Veel nieuwe vrienden en heerlijk vrijheid in de bossen. Zijn broer is wat rustiger, maar lijkt ook tevreden! dus... Meer vragen altijd welkom. je kan me ook skypen. Tanja |
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
BTW.. ons kent ons... wie ken je in Nejdek? |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
niet schreeuwen niet kleineren, domineren niet slaan niet ... (helaas dingen die ik voor mijn ogen heb zien gebeuren) wel kijken waar het kind fouten maakt en proberen te begrijpen waarom en wat er aan te doen wel interesse tonen wel respect hebben wel de leergierigheid motiveren enzo |
|
|
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Actief Lid
|
Ik heb tot nu toe alleen ervaring met de kleuterschool van mijn kinderen, maar die is ronduit geweldig. Wat de basisschool betreft, dat wordt nog even afwachten, maar als het goed is komen mijn kinderen op dezelfde school waar mijn man ook op heeft gezeten.
Ik had vroeger ook zo mijn kritische mening over de Tsjechische scholen, maar wat ik hoor over Nederland, dan is het daar ook niet alles (heel weinig gericht op kennis, alleen op begrip, weinig gezag van de leraren enz). Als ik zie dat mijn man "ondanks zijn Tsjechische school" een goed mens is die bovendien heel wat meer weet dan de gemiddelde Nederlander met vergelijkbaar opleidingsniveau, dan zal het allemaal wel meevallen. Wat voor mij ook erg belangrijk is, is dat ik mijn kinderen niet in een uitzonderingspositie wil stellen door ze naar een school ver weg wil sturen, want door hun tweetaligheid zijn ze al apart genoeg. Voor kinderen is het volgens mij erg belangrijk om in hun eigen buurt naar school te gaan, zodat ze de kinderen uit hun omgeving kennen en een leuk sociaal leven hebben. Natuurlijk ligt het er erg aan waar je zit. In grote steden zal het beter zijn in de dorpjes. Ikzelf heb natuurlijk geluk dat ik in Praag woon. Verder ik weet ook wel dat ik altijd een positieve mening over alles heb hier, maar dat hangt samen met mijn duidelijke keuze om hier te wonen. Dan wil ik mijn kinderen ook een normaal Tsjechisch leven geven (met van mij uit genoeg Nederlandse inbreng). In het geval van Lizan ligt het natuurlijk heel anders omdat haar kinderen al vrij groot zijn en dan heeft het een hoop te maken met hun eigen mening. Maar daar is al veel over geschreven in het verhaal "Hoe motiveer ik onze 15-jarige zoon..."
|
|
|
#28 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Sorry weer voor fouten...ik heb hier niemand voor verbetering... ![]() |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Nieuw Lid
|
bedankt
Wat fijn al die reacties, leuk om positief en negatief bij elkaar tezien.
Wat goed of slecht voor je kind of voor je zelf is, moet je ( helaas) door ervaring gewaar worden. Wij zouden graag zien dat onze kinderen gewoon in onze woon omgeving naar school gaan. Maar waar we nu wonen moeten ze ook al 17 kilometer fietsen. Als we echt een vaste plek ( dorp en huis ) hebben gevonden kunnen we kijken waar en hoe is de school. Als je alles van tevoren weet zou het een stuk gemakkelijker zijn. Maar dan zouden we ook niet al een half jaar met emigratie plannen lopen, denk ik. Het doet me wel goed dat mensen hier hun verhaal en mening kwijt willen. Met dit soort vragen kom ik in mijn eigen omgeving geen steek verder. Dat is ook niet erg, maar je wil wel eens van gedachten wisselen, en dat kan hier mooi. vgr Lizan ![]() |
|
|
|