het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 01-06-06, 04:30   #1
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Hoe een Brit denkt over de Tsjechische keuken

Citaat:
Rotted shark, anyone?

Touring Europe, Feargus O'Sullivan has tasted some memorably repellent dishes. Here are his all-time 'favourites'

Czech Republic

Lard-loving Czechs damn anything they find boring as "neslany, nemasly", which means "not salty, not fatty". Happily for them, little meeting that description finds its way on to their plates. Plonked goutily in the middle of central Europe's dumpling belt, the Czechs' take on bowel-paralysing Euro-stodge lacks the occasional delicacy of the Austrians or the tangy seasonings of the Poles. A typical Czech plateful consists of great slabs of greyish flesh slathered with fatty, tasteless gravy, mopped up with dumplings that taste like kitchen roll dipped in egg. Still, what Czech cooks lack in imagination, they compensate for with meat - lots of it. Telling a Czech you don't like meat is like expressing a dislike for oxygen. The bezmasa ("without meat") section of a typical menu does not contain vegetarian dishes, but ones that have an ever so slightly lower tonnage of meat in them that the rest of the card, as the Czechs think that eggs and vegetables must be lonely without pork fat to keep them company. That people with standards so low for anything savoury can produce such exquisite cakes and beer is one of Europe's great mysteries.
Bron: Guardian Online

Voor het volledige artikel: http://www.guardian.co.uk/food/Story/0,,1783596,00.html. (Holland wordt ook onder de loep genomen.

Wat het Tsjechische gedeelte betreft, vind ik dat de schrijver gelijk heeft over de vegetarische dishes. Maar dat knedliky smaken als een deegrol met eismaakje is wel een beetje overdreven.
Elke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-06-06, 09:12   #2
VIP Lid

Beruska's avatar

Dat zegt iemand uit het land waar "fish & chips" de top van hun culinaire wereld voorstelt.

(nemasly, moet zijn nemastny)
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-06-06, 15:17   #3
Volwaardig Lid

president's avatar

Nationaliteit:
Het is juist een Brit die moet klagen over eten in een ander land. Ik was onlangs nog op hun eiland en men kan goed merken dat er veel water tussen hen en het vasteland ligt zeker op culinair gebied. Het eten is er gewoonweg niet te vreten!! Dus dat zij maar gauw hun bek houden op dit gebied. Dat zij hun gading kunnen halen uit een blaadje sla tot daar aan toe. Maar dat ze zeker geen kritiek geven op het eten in de andere Europese landen.
president is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-06-06, 16:38   #4
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Alez, schiet die Brit nu niet af he!!! Ik vond het wel een grappig artikel en ik vind wel dat er meerdere waarheden in zaten, ook over Tsjechie.

Ik vroeg me wel af wat hij bedoelt met `the exquisite cakes`. Welke cakes moeten dat dan voorstellen???
Oud 01-06-06, 17:12   #5
Volwaardig Lid

president's avatar

Nationaliteit:
Ja, als men niet veel gewend is dan is een stuk lekkere taart al gauw " exquisite " hé.
president is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-06-06, 18:16   #6
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
President heeft natuurlijk wel gelijk: Britten hebben weinig recht van spreken als het gaat om het beoordelen van de keuken uit andere landen.

Citaat:
Elke schreef:
Ik vroeg me wel af wat hij bedoelt met `the exquisite cakes`. Welke cakes moeten dat dan voorstellen???
Ik denk dan al snel aan Medovnik *jummie*, maar dat is eigenlijk geen Tsjechische taart (of cake)...
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-06-06, 22:25   #7
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Elke schreef:

Krtkùv dort misschien ?
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-06-06, 00:22   #8
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Ik hecht geen waarde aan dat verhaal van die Engelsman. Is zeer subjektief, die man was zeker de eerste keer op het vaste land. Toch geen vriendje van jou, Elke?
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-06-06, 06:42   #9
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Nee, geen vriendje, maar ik denk niet dat je dat allemaal zo serieus moet pakken en het zeker niet moet zien als hoe ALLE Britten tegen de Tsjechische keuken aankijken. De schriver beseft het wellicht zelf wel dat de Engelse keuken niet veel soeps is en is op zoek naar een beetje zelfspot.
Oud 02-06-06, 08:32   #10
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Topmenu bij de Lymisch(engelsen) Fisch en chips in een stuk papier en begooien met azijn smullen maar, daarbij is een hotdog uit een houten keet in Tsjechië een 3 *** menu en de opmerking van mijn virtuele verkering dat de Engelse keuken "niet veel soeps" is, is een leuke woordspeling allez!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels