|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 | |
|
VIP Lid
|
De svarabhaktivocaal. Wadadde??
Citaat:
Ik las dit stukje zojuist in mijn Taalpost. Het deed me sterk denken aan de vocaal (doffe e-klank) die je in het Tsjechisch plakt tussen een cluster van medeklinkers, alez als er daar een l of r voorkomt. Maar heel zeker ben ik daar niet van, aangezien in het Nederlands volgens dit artikeltje de doffe e-klank achter de l of r komt, terwijl ik eerder denk dat die er in het Tsjechisch vOOr komt. Zo zou ik eerder `zmUrzlina` zeggen ipv `zmrUzlina` en `BUrno` ipv `BrUno`. Of ben ik weer es mis? Het zou anders wel logisch zijn dat het Tsjechisch ook de svarabhaktivocaal heeft, aangezien die dus uit Indie komt en dan zou je kunnen zeggen dat de Roma`s die meegepakt hebben en in het Tsjechisch geintroduceerd hebben. Altijd maar klagen over de Roma`s, nee hoor!! Zij maken de Tsjechische taal makkelijker!!!! ![]() |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
't is wel wat anders in het Nederlands, want die 'e' achter de 'r' in een woord, dat gebeurd veel door mensen die geen rollende-tong-'r' kunnen maken. Dat zijn dus iig. alle Rotterdammers (die maken de Rotterdamse keel'r') en Gouwenaars. : ).
De Tsjechen hebben absoluut geen moeite met het maken van een puntje-van-de-tong-'r'. Maar ik hoop dat het een algemeen-indo-europese vocaal is, en dus ook Tsjechische, want 't is een mooi woord. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Ik kan ook geen rollende r uitspreken (Franse invloed denk ik), maar ik zeg nu ook weer niet kerUk en van die toestanden. (Ik denk dat dat vooral mensen zijn die te lui zijn om 2 medeklinkers na elkaar uit te spreken). Bovendien gaat dat ook niet op voor de clusters met een l. Ik ga er mij es verder in verdiepen...
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pivonist
|
In Amsterdam is het nog erger, vooral de verkleinwoorden, bv. kerkie, hempie, broekie raampie enz en als het op een ie eindigd dan gebruiken echte oude mokemers expres een je, bv familie=familje en koffie=kofjen.
Hoe noemen we dit? |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Super Lid
|
Macek (en anderen),
Een 'i' is in de regel een verlengklank die een klinker langer maakt, net als de 'j' (en eveneens de 'e'). Kijk maar naar de 'ei' en de 'ij'. Vroeger waren dit twee verschillende klanken, de 'ei' als 'ei' maar de 'ij' als 'ie'. In een aantal Nederlandse dialecten en in de Limburgse taal kom je dit verschil nog tegen. Die twee klanken zijn naar elkaar toegegroeid terwijl de 'i' en de 'j' die vroeger vaak de zelfde functie vervulden ('Johannes' bijvoorbeeld geschreven als 'Iohannes') in het Nederlands iets uit elkaar gegroeid zijn. Dat gebeurd in de beste huwelijken en in de taal ook. Maar de 'j' in 'familie' komt meer voor, en hierbij verwijs ik alweer naar het Limburgs maar ook naar bijvoorbeeld het Duits en die talen zijn hoe erg men het wellicht ook zal vinden toch ernstig verwant. En dan nog een ding: niet alles werd altijd uitgesproken als het neergeschreven werd: vroeger schreef men bijvoorbeeld in de vierde naamval 'den' waar wij nu 'de' schrijven en als we oude teksten uitspreken zeggen we dus ook 'den' terwijl ze vroeger gewoon ook al 'de' zeiden. Lange verhandeling over de Nederlandse taal, en dat op een Tsjechisch forum... Maar goed, het Tsjechisch is wellicht de rijkste taal aan svarabhaktivocalen. Groet Dieter |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Moderator
|
interesant onderwerp, maar het blijft tollen rondom het uitspreken van drie of meer medeklinkers in een woord, achter elkaar. De Tsjechen hebben er geen moeite mee. Eigenlijk begin ik er geen moer van te snappen, voor de gewone mens, zoals ik, is de linguistic transparancy een beetje zoek. Of zie ik het verkeerd?
Dit hebben wij al een keer gehad. Het ging om Vrchlabi, hoe spreek je dat uit. Kijk hier naar mijn bijdrage van toen: http://www.tsjechie.net/board/f33/ui...?highlight=krk |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Het spijt me dus mensen, geen svarahaktivocaal in het Tsjechisch, we zullen dus een andere naam moeten zoeken. Tenzij natuurlijk de definitie van sv... zegt dat de doffe e-klank ervoor OF erna kan komen, maar dat moet ik nog es uitzoeken. ![]() |
|
|
|
|