het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-01-06, 18:56   #1
Volwaardig Lid

lipova's avatar

Nationaliteit:
Bromfietscertificaat

Wie kan mij vertellen hoe het zit met bromfietsen?
Moeten we in cz ook een bromfiets certificaat hebben?
Zo ja is het nederlandse bromfietscertificaat dan ook in cz geldig?
Mogen kids ook met 16 jaar op zo'n bromfiets rijden?
lipova is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-01-06, 21:47   #2
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Volgens mij is een Nederlands bromfietscertificaat alleen in Nederland geldig.

In Tsjechië moest je altijd een rijbewijs doen voor motoren tot 50cc (brommers en scooters dus) Ik geloof dat dit al vanaf 15 jaar kon. Maar dat was niet alleen theorie.

Geloof dat men dan ook een gewoon officieel rijbewijs kreeg, met de "A" en dan als bijvoegsel dat die tot 50cc is.
Dit krijgt men ook als je het B rijbewijs haalt erbij.

Voor de Babettes (Puchies) tot +- 45 km/h minimaal een bril verplicht. Voor de snellere, de schakelbrommers enzo een helm verplicht. Maar deze mogen gewoon zo hard als ze kunnen. Zijn dus niet zoals in NL begrenst.

Maar het is voor mij ook al een tijd geleden, misschien dat iemand actuele informatie heeft

Groeten

PS. ik reedt toen ik 16 en 17 was wel gewoon met t Nederlandse bronfietscertificaat op m'n scooter in Tsjechië. Als er maar iets van 50cc ofzo op staat geloven ze wel dat t een "rijbewijs" is. Maar officieel gezien is die buiten NL niet geldig geloof, maar misschien ook wel haha. Staat toch ook wel op het certificaat denk?
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-01-06, 15:12   #3
Actief Lid

Vladimír's avatar

Nationaliteit:
Je moet een echte rijbewijs hebben voor motoren tot 50cc - een A rijbewijs. Die kan je vanaf 15 jaar halen (na de teoretische en praktische examen). Een bromfietscertificaat is volgens mij niet in Tsjechie geldig.

En er is idd een helm verplicht op alle motoren (dus ook die tot 45 km/h).
Vladimír is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-06, 13:18   #4
Volwaardig Lid

lipova's avatar

Nationaliteit:
Kan iemand mij vertellen of het moeilijk is om dat rijbewijs A te halen en wat de kosten zijn?
Zou het ook mogelijk zijn om het in het engels of duits te kunnen leren?
Moet je dan ook al in tsjechie wonen ?
lipova is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-01-06, 21:17   #5
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Je moet theorie doen, dit is best lastig, zelfs als je Tsjech bent.
En praktijk excamen, dit wordt bijna altijd gedaan met de instucteur (met afrijden de commisar) achterop.

Je moet een minimaal aantal uren rijden. Theorie halen, en misschien zoals met de auto techniek vragen mondeling beantwoorden en EHBO.

Duits of Engels moet je ter plekke navragen, voor de auto bestaat er wel Duitse theorie, maar denk dat ze dat voor de brommers niet ff zullen doen. Dan heb je een tolk nodig.

Oud 19-05-06, 17:18   #6
Actief Lid

coosnaampje's avatar

Nationaliteit:
(Snor)scooters in Tsjechië

hallo mijn vraagje is of je in Tsjechie op een snorscooter 25 km per uur zonder helm mag rijden en wat voor papieren heb je nodig, en als je een auto rijbewijs hebt heb je dan uberhaupt iets nodig.
En wat zyn de regels voor een bromscooter 45km per uur sinds de toetreding tot de EU
coosnaampje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-05-06, 15:41   #7
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Snorscooters bestaan niet.

Er zijn gewoon 49.9cc scooters, deze rijden de originele snelheid, dus zo'n 70 km/h. En zijn niet zoals in NL geknepen dat ze maar 45 km/h gaan.

Hier heb je gewoon een A rijbewijs voor nodig tot 50cc. Deze kreeg je eerst automatisch bij je B-rijbewijs. Dat is de laatste jaren niet meer zo.
Dit rijbewijs kan je vanaf je 15e halen.

Als je brommer / scooter niet harder gaat dan 45 km/h hoef je ook geen helm op. Bril is wel verplicht (tegen de vliegen denk haha)
Of ze dit de laatste tijd weer hebben veranderd weet ik niet.

De 45km/h regel is iets Nederlands en heeft nix met de EU te maken.

Greetz Erik
Oud 22-11-06, 23:37   #8
Nieuw Lid

Naatje's avatar

Nationaliteit:
scooter rijden

weet iemand of je ook (net als in NL) in tsjechië een "papiertje"nodig heb om met een scooter te mogen rijden en of daar ook het bromfietscertificaat geldig is?

Groetjes Nathalie
Naatje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-11-06, 09:04   #9
VIP Lid

Kajuna's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Erik schreef:
Als je brommer / scooter niet harder gaat dan 45 km/h hoef je ook geen helm op. Bril is wel verplicht (tegen de vliegen denk haha) Of ze dit de laatste tijd weer hebben veranderd weet ik niet.
Een helm moet. Ik heb nog niet zo lang een Babetta overgenomen voor een zacht prijsje omdat de eigenaar hem niet meer moest nu een helm verplicht is. Je hebt er geen papieren voor nodig.
Kajuna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-10-07, 11:51   #10
Lid

lager's avatar

Nationaliteit:
nog een keer de vraag aan het forum heb een puch maxi gekocht met een plaatje die niet geldig is dus die haal ik eraf verder ben ik in bezit van een geldig moter.rijbewijs kan ik nu zonder problemen rijden in cz en waar moet ik zijn voor een tsjechies plaatje
lager is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels