het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-05-06, 10:44   #61
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lubnik schreef:
Vergeet vooral ook niet om hierna de beet met bijvoorbeeld tea-tree of alcohol te ontsmetten.
Dat heeft alleen zin om het wondje te ontsmetten maar voorkomt geen tekenziekte, en wat is tea-tree?
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-05-06, 11:06   #62
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
wat is tea-tree?
Teatree is een soort theeboomolie, heb ik in Duitsland ook weleens gezien.
( http://www.anthemis.nl/aroma/teatree.htm )

Maar jullie spreken over die tekentangen, ik vind het altijd zo eng dat je dan kans loopt om het lijfje van het kopje te breken en dat de kop dan blijft zitten. Wij doen bij onze kat altijd een wattenstaafje met zonnebloemolie om de teek heen draaien, even volhouden, eromheen blijven draaien, de teek laat dan op een gegeven moment gewoon los, dan in een keukenrolpapiertje en de fik erin!
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-05-06, 11:10   #63
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Esther, dat is in ieder geval een veel betere manier dan met een gewoon pincet!!!
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-05-06, 11:46   #64
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
ik heb zelf ook een keer of twee een teek aan mijn lijf gehad. Met wat olie op je vinger en zachtjes in cirkelvormige bewegingen over de teek wrijven dan laat ie vanzelf los. Volgens mij zelfs tegen de klok in wrijven. Als je het goed doet leeft het beestje zelfs nog dus daarna kun je hem weer netjes in de natuur uitzetten voor de buurman of een dansfeest erop houden.
Antonius is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-06, 05:14   #65
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:
Antonius, een dansfeest is niet al te effectief, in brand steken is beter.

Helaas valt het met beschermende kleding erg tegen, als wij in de tuin werken in Tsjechie hebben we altijd lange mouwen en lange pijpen en zelfs petjes en je wilt niet weten hoeveel teken we hebben gevonden op de raarste plekken ONDER kleding.

Jezelf en anderen constant goed nakijken op teken na elke wandeling of contact met hoog gras en in risico gebieden en zo'n teek z.s.m. verwijderen zoals in voorgaande berichten al is genoemd.
Erikita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-05-06, 08:38   #66
Actief Lid

Arthur's avatar

Erikita, welke van de genoemde methodes gebruik jij dan voor het verwijderen? Zonnebloemolie?
Arthur is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-05-06, 02:41   #67
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:
Het bekende tekentangetje. Werkt altijd prima en gewoon zonder olie.

Het is echt een goede zaak om zo'n tangetje altijd bij de hand te hebben, voor het geval dat... en vergeet niet om elkaar regelmatig na te kijken, omdat het vaak op plekken zit die je zelf niet kunt zien.

Ik heb altijd het idee van mij gebeurt niets, en (even afkloppen) heb tot nu toe geluk qua mijn gezondheid, maar je kunt met bepaalde dingen beter extra voorzichtig zijn.

Ik kende tot voor kort niemand die last had van de gevolgen van een tekenbeet, maar nu heeft iemand in mijn naaste omgeving de ziekte van Lyme, waar vrij laat achter was gekomen en dan kan er vaak weinig gedaan worden.

Het is natuurlijk maar een kleine kans dat het jou overkomt, maar goed verklein het risico zo veel mogelijk.
Erikita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-07-06, 21:36   #68
Volwaardig Lid

esiegers's avatar

Nationaliteit:
een teken heb je ook in drenthe heel veel toch?? moet je appart inenten als je naar tsjechie gaat is dat nieuw???

bedankt voor de tip dan met olie, maar wij hebben een teken trekker omdat we ook de honden meestal meenemen
esiegers is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-07-06, 06:43   #69
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Esiegers, in Drenthe zijn er waarschijnlijk geen teken die besmet zijn met het FSME virus, maar in Tsjchië zouden deze wel voor kunnen komen. Bekijk dit kaartje maar eens. Maar FSME is wat anders als de ziekte van Lyme.

Dit staat er op de website te lezen van www.byebites.nl:
In tegenstelling tot de ziekte van Lyme, bestaat er voor deze aandoening (FSME) wèl een vaccin. In veel van de landen in bovengenoemd gebied wordt dan ook op grote schaal ingeënt. Gaat u voor langere tijd naar een van de risicogebieden (minimaal 4 weken) en verblijft u daarbij veelvuldig in de natuur, dan beveelt men in sommige gevallen een vaccinatie aan....
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-07-06, 07:34   #70
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Niet voor het een of ander, mensen, maar blazen we de risico's niet een beetje op?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels