Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Nieuws & Actualiteiten
Roma's in Tsjechië

Roma's in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 09-04-06, 20:30   #21
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Het blijft ineens angstaanjagend stil?
Het is dus redelijk duidelijk hé Punk, niemand van dit forum heeft ooit zelf last gehad van Roma's!!!

Daar wordt ik ook behoorlijk akelig van!!!!
Oud 09-04-06, 22:37   #22
Actief Lid

Arachnee's avatar

Nationaliteit:
Geen last van Roma's? Ik voel nog steeds hun vingers op mijn keel...op weg naar huis in Zizkov-Praag. Het is al 14 jaar geleden, maar ik vergeet het nooit.
Oud 09-04-06, 23:16   #23
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Dat lijkt mij ook een hele nare ervaring Arachnee!! Zijn ze opgepakt ??
Oud 10-04-06, 00:05   #24
Actief Lid

Arachnee's avatar

Nationaliteit:
Nee, en politie zei dat ik zeker in Zizkov niet na 22 uur op straat moet zijn.
Oud 10-04-06, 08:34   #25
VIP Lid

Beruska's avatar

Citaat:
Corrie schreef:
Het is dus redelijk duidelijk hé Punk, niemand van dit forum heeft ooit zelf last gehad van Roma's!!!

Hoezo?!
Weet je wat? Probeer eens als je in Tsjechië bent een uitje naar Most, Teplice of Usti n/L te maken en dan niet lekker in de "mooie" delen van deze steden maar in de ghetto's. Loop naar de uitgewoonde huizen en kijk naar binnen (als je dat durft!)
Dan zou je wel snappen waar we het hier over hebben.

Ik zat op basischool met 2 zigeuners jongens in een klas en kan niet zeggen dat ik een slechte ervaring met hun had. Niks bijzonders. Die ene bleef alleen maar zitten en die andere was verliefd op mij. Ook niks bijzonders. Ik had er geen last van.

Een keer kwam ik zonder werk zitten en naar "Urad prace" moest ... je wilt niet weten hoeveel zigeuners er bij de balie staan.
Ze hoeven geen werk, hoor. De uitkering is genoeg.
Je word er ook boos van als je hun bij het sociaal bureau ziet staan en een uitkering voor hun 12 kinderen te inkasseren.
Als je als "wit gezin" (niet rassistich bedoeld, de Roma's noemen ons ook "gadzos") een bijslag wilt krijgen heb je dat lang niet zo makkelijk als Roma's .. dat maakt de mensen in Tsjechië ook behoorlijk pissig.

Ik zeg niet dat er geen "normale" Roma's zijn. Maar die zijn op een hand te tellen, bij wijze van.
Oud 10-04-06, 09:20   #26
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
OK, ik lees dus een hele nare, persoonlijke ervaring van Arachnee van 14 jaar geleden. Maar is dat nou echt een incident waarvan je zegt: dat is typisch iets wat zigeuners doen, iets wat "gewone" Tsjechen of Nederlanders nooit zouden doen? Nee, dat denk ik niet...

En het verhaal van Beruska vind ik niet noemenswaardig afwijken van wat je in Nederland altijd over allochtonen hoort.

Persoonlijk heeft men meestal weinig of geen slechte ervaringen opgedaan, maar men hoort, ziet of leest iets negatiefs en rekent daar vervolgens de hele bevolkingsgroep op af. Het is verleidelijk om zwartwit te denken omdat het dan allemaal zo lekker overzichtelijk en simpel lijkt, maar daar ligt wel de kiem voor haat, racisme en discriminatie. En dat is de pest voor onze samenleving.

Vind ik.
Oud 10-04-06, 09:27   #27
VIP Lid

Beruska's avatar

Ik zei het al: ga lekker een dagje uit naar Usti of Most ... dan horen wij het wel van je.
Oud 10-04-06, 09:33   #28
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:

Ik heb wel negatieve ervaringen en mijn broer nog veel meer (was 5 jaar burgemeester in mijn geboortedorp), maar ik ben bang, dat mijn argumenten niet tastbaar genoeg zullen zijn voor mensen, die de Roma's alleen maar op de TV gezien en gehoord hebben en ze nooit maar een weekje als de buren gehad hebben.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-04-06, 09:56   #29
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Geen misverstand: ik beweer niet dat het allemaal onschuldige lieverdjes zijn. Het gaat mij erom dat we ze niet allemaal over één kam moeten scheren. Behandel iedereen gelijk, daar begint het mee. Bestraf crimineel en asociaal gedrag; help en beloon wie daar recht op heeft. Ongeacht de afkomst.
Oud 10-04-06, 13:23   #30
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben ook vrienden die in de metro van Praag berooft zijn van hun portemonee. Toen zij daar aangifte van deden bij de politie waren ze daar met velen die ook aangifte kwamen doen.
Maar zijn dat dan altijd Roma's die dat doen?? Dat geloof ik namelijk niet, maar ze krijgen wel altijd de schuld!!

De "moraal" van Roma's is anders dan die van "ons", maar is dat zo gek? Ik praat zeker niet goed wat ze doen, en het zijn ook niet allemaal lievertjes, en wat jij schrijft over door een Romawijk heen rijden ken ik ook en ik voel me daar net als jij helemaal niet op mijn gemak.

Maar krijgen ze verder een kans? Zie mijn vorige bericht hierover.

Dit is hoe ik erover denk, en wat Punk (denk ik) ook bedoelde.

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed