het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-04-06, 23:55   #11
Lid

Nationaliteit:
Een zanger , iemand in BB huis, praatjesmaker in TV - kan hier iemad melden als hij een b.v. betrouwbare zigeuner cassiere ziet.
Michael&Co is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-06, 10:30   #12
Actief Lid

Arthur's avatar

Worden mensen uit deze groepering dan ergens aangenomen?

Ik merk een diepgeworteld en vrij algemeen aanvaard gevoel in Tsjechië dat deze mensen minderwaardig zijn en vrijwel allemaal slecht. Als ik dat al merk, dan merken zij dat natuurlijk ook. Het is dan niet echt zo dat die mensen reële kansen hebben op iets. Derhalve gebeurt er misschien wel eens iets minder wenselijks. En zo is het de kip en het ei. Feit is dat als alle Roma ineens helemaal rechtgeaard en naar de wensen van de (niet-Roma-) Tsjechen zouden zijn, dan nog zou het ze niet lukken om normaal in de maatschappij te leven. De afkeer is te diepgeworteld.

De negatieve houding t.o.v. roma is iets wat ook steeds gebruikelijker wordt, in bijvoorbeeld Nederland ook. Het is menselijk om te piepen over minderheden. Dat hebben we vaker gezien en is potentieel gevaarlijk. In Nederland hebben politici ook ontdekt dat het aanslaat om harde xenofobe taal uit te slaan. Daardoor was het eerst niet langer illegaal en vervolgens zelfs gangbaar om je zo op te stellen. Inmiddels juicht een steeds grotere groep mensen politici toe die mensenrechten aan hun laars lappen maar wel "tenminste duidelijk en daadkrachtig" zijn. Er is een opluchting dat men eindelijk weer aan de primitieve xenofobie mag toegeven. Maar, ik dwaal af.
Arthur is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-06, 10:42   #13
VIP Lid

Beruska's avatar

Kijk, het is overal zo. Ook in Nederland heb je bepaalde groepen mensen die er naast staan.
Als ik, een Tsjechische, ergens ga solliciteren, heb ik minder kans dan een Nederlandse. Mijn naam klinkt zo raar. Heb je als werkgever de keuze, dan geef je de baan liever aan een Nederlander dan een Antiliaan. Hetzelfde is het met Zigeuners.
En in NL is het nog sterker, dat onderscheiden tussen autochtonen en allochtonen. Overal kom je dit tegen.
"En mammie, ben je ook allochtoon?"
"Ja, lieverd, mammie is allochtoon maar papa is autochtoon, weet je."
Dat is toch zielig voor woorden!

Maar ook ik dwaal af.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-04-06, 10:50   #14
Actief Lid

Arthur's avatar

Ja, mee eens Beruska.
Arthur is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-04-06, 08:46   #15
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id...ainst-Romanies

op 8 april is het Internationale Roma Dag. (zie ook www.romea.cz)
de Roma's willen van het slechte imago af, dat de meeste dieven zijn.
zij organiseren o.a. een bijeenkomst in het winkelcentrum in praag's Sterboholy.

NB : valt dit onder het kopje van : Georganiseerde Misdaad ? straks is het hele winkelcentrum leeggeroofd ...
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-04-06, 15:12   #16
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:
'Roma nog vaak gediscrimineerd'

(Novum/AP) - Zigeuners zijn nog altijd een van de meest gediscrimineerde bevolkingsgroepen van Europa. Dat heeft de Europese racismewaakhond EUMC vrijdag gemeld, een dag voor de Internationale Dag van de Roma. De Roma vormen een zigeunervolk.

Volgens EUMC-directeur Beate Winkler lijden de Roma in veel van de Europese lidstaten onder systematische discriminatie. De directrice roept op tot grotere inspanningen en meer politieke bereidheid om de vooroordelen weg te nemen en de zigeunergemeenschappen in Europa uit hun armoedige leefomstandigheden te helpen.

In Europa wonen naar schatting 6,2 miljoen zigeuners, van wie zo'n 4,6 miljoen in Midden- en Oost-Europa. Volgens een vorig jaar verschenen rapport bedraagt de werkloosheid onder de Roma in nieuwe EU-lidstaten zoals Tsjechië, Hongarije en Slowakije soms negentig procent.

De ergste discriminatie ondervinden de zigeuners als ze woonruimte willen huren of kopen; uit onderzoek blijkt dat de Europeanen zigeuners het minst graag als buren hebben. Ook leven de Roma volgens het rapport vaak in afzondering en ontvangen ze doorgaans gebrekkige medische hulp.

Bron: Novum
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-04-06, 18:04   #17
Actief Lid

Alberto's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Vašek schreef:
Dat heeft de Europese racismewaakhond EUMC vrijdag gemeld
Laat die waakhond daar maar eens gaan snuffelen, dan begrijpt die het misschien gelijk veel beter. Het hoe en waarom enzo..
Alberto is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-06, 08:32   #18
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Nu vraag ik me toch af: wie van de schrijvers in deze topic heeft persoonlijk slechte ervaringen gehad met zigeuners? Dus niet van horen zeggen, niet uit de krant, maar echt zelf meegemaakt. En dan slechte ervaringen die je met een andere (je eigen?) bevolkingsgroep nooit mee zou (kunnen) maken.

Ik vraag dit omdat mijn indruk is dat sommige mensen die discriminatie van Roma's eigenlijk wel logisch en door henzelf uitgelokt vinden.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-06, 20:25   #19
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Het blijft ineens angstaanjagend stil?
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-06, 14:58   #20
Volwaardig Lid

Nationaliteit:
ik kreeg het hier koud van. Eng.
gisteravond op het belgische journaal een stukje over de Romas. Er was ergens in belgie een bijeenkomst geweid aan hun en hun geschiedenis.

Sorry , niet helemaal duidelijk waar ik het koud van kreeg. n.l. van reacties hier op het forum.
jecm is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels