|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Lid
|
Met Tsjechische auto rijden in Nederland
Ik heb gehoord en gelezen, dat er mensen zijn, die een auto in Nederland kopen en hem dan uitvoeren naar Tsjechie.
Zodra deze auto Tsjechische kentekenplaten heeft, kan ik dan als Nederlander er nog in Nederland meer rijden, zonder in overtreding te zijn. Groetjes, Roeland |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Dit kan alleen als je als Nederlander (voor het grootste deel) in in CZ woont. Voor de rest een broodje aap-verhaal. Als inwoner van NL krijg je gewoon de fiscus op je dak.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Actief Lid
|
pas op met het rijden van een auto, als nderlander met buitenlandse kentekenplaten. De fiscus gaat dan heel erg moeilijk doen. Als de douane je aanhoud, moet je BPM betalen over deze auto omdat je hem volgens de wet invoert.
Dit "geintje"kan je komen te staan op ongeveer 35% van de waarde van de auto |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Tenzij je kan bewijzen over een Tsjechisch adres te beschikken: NIET doen. Uit eigen ervaring weet ik dat de douane ERRUG moeilijk gaat doen: ik had na pech in Bremen een auto van een Duitse vriend geleend, en werd ca. 50 km. na de grens ermee aangehouden (in Nederland). Teruggebracht naar de grens, vervelende gesprekken met douanebeamten en het eind van het verhaal was dat ik de auto bij de grens moest laten staan. De boetes waarmee ik werd bedreigd waren niet mals. Invoerrechten, BPM, naheffingen belasting....... En dat noemen ze nou het verenigd Europa!
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Misschien dat ze dan alleen nog moeilijk doen over de wegenbelasting en evt dat soort dingen. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Lid
|
In Tsjechische auto van mijn vrouw rijden in Nederland?
Ik had een vraagje, waarop ik geen antwoord kon vinden.
Ik ben getrouwd met een Tsjechische vrouw en zij heeft een auto uit Tsjechie. Ik woon echter nog gewoon in Nederland en zij in Tsjechie. Kan ik nu omdat zij mijn vrouw is, ook met deze Tsjechische auto in Nederland rijden? Ik ben benieuwd. Alvast bedankt. R |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Ik denk dat bepalend is waar je vrouw haar woon en verblijfplaats heeft.
Nederland of Tsjechië. Maar omdat je schrijft dat jullie getrouwd zijn, zal het wel zo zijn dat dat ze in jouw woonplaats staat ingeschreven in de gemeentelijke basis administratie. Dus vul maar in. Handig is misschien om de Rijksdienstwegverkeer in Veendam te bellen, mogelijk kunnen zij jouw een sluitend antwoord geven. ( liefst schriftelijk, lijkt me, om bij controle een document op zak te hebben) |
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
VIP Lid
|
In princiepe mag geen enkele Nederlander in een buitenlandse auto rijden. Ongeacht van wie die auto is.
Ik denk dat ze juist denken, hey, die auto is van z'n vrouw, ze willen de belasting ontduiken bla bla ![]() Misschien dat idd de RDW hier antwoord op kan geven, maar uit ervaring weet ik dat ze het daar ook niet altijd met elkaar eens zijn. De ene keer zeggen ze dat, andere keer weer wat anders. Dus zou het dan zeker op papier laten zetten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Lid
|
Bedankt voor de reacties
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Ik heb ook een tijd gereden in NL in de Tsjechische auto van mijn vriend. Tot januari....toen werd ik aangehouden door een motoragent. Mocht er geen meter meer in rijden. Het schijnt dat als je langer dan een jaar in NL woont , je je auto op Nederlands kenteken moet zetten (of natuurlijk een auto kopen hier in NL) en je een Nederlands rijbewijs moet gaan halen in het gemeentehuis. Nu Tsjechie bij de EU zit , hoef je gelukkig geen cursus opnieuw te doen maar kun je gewoon een rijbewijs afhalen. Je Tsjechisch rijbewijs moet je wel inleveren. Weet iemand hoe dat zit met het Europees rijbewijs wat dit najaar komt?
|