het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-03-06, 09:13   #1
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
Roma's in Tsjechië

bron: Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?id...ng-only-slowly

De situatie van de Roma's in Tsjechië, Slowakije en Hongarije verbetert maar langzaam, terwijl de Roma's in Roemenië en Bulgarije nog steeds flink gediscrimineerd worden.
In Tsjechië, Slowakije en Hongarije hebben de Roma's nog steeds te maken met sociale uitsluiting, ondanks stappen van de overheden om dit te verbeteren.
Onvrijwillige sterilisatie van Roma vrouwen is ook nog steeds aan de orde.
In Slowakije kijken 320.000 Roma's aan tegen achterstanden in huisvesting en scholing (Roma kinderen worden naar scholen gestuurd voor de minder goed lerende kinderen).
In Tsjechië, met 200.000 Roma's, is de situatie al niet veel beter.

NB : de Roma hebben ook behoorlijk geleden in de concentratie cq vernietigingskampen in de 2de WO. maar of ze nu zelf ook zo flexibel zijn om te integreren ......

roma girls.jpg roma kamp.gif
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-03-06, 09:57   #2
VIP Lid

Beruska's avatar

.. moeten zij ook zelf willen - de situatie te verbeteren. Als zij bijv. hun eigen kinderen niet naar school laten gaan omdat zij dit niet belangrijk vinden, verandert er niks.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-03-06, 10:06   #3
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
En dan gaan de kinderen wel naar school en kunnen ook nog goed leren..... vinden een goeie baan (ja ik ben het met jullie eens, hersenschim).

Maar dan ben je nog steeds Roma, een "achterlijk" volk in Tsjechische, Slowaakse, Hongaarse enz. enz. ogen, en je eigen volk kijkt je ook met de nek aan want je "heult" met de vijand.

Ik weet ook wel dat het zo niet bij iedereen gaat, maar dit is in ieder geval een kant van het verhaal dat ook waar is!!!

Kan er iemand hier mee leven??? Ik weet wel dat ik het niet zou kunnen.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-03-06, 22:35   #4
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:
Toch zie je de laatste jaren ook een aantal lichtpunten. Al langere tijd heeft Nova een Roma als 'anchorman' voor 't nieuws. De Tsjechische Idols is door een Roma binnengesleept. Zo ontstaan 'rolemodels', waarop er hopelijk velen volgen, die aan beide kanten de acceptatie en motivatie vergroten.
Overigens heb ik altijd lol met de Roma in de flat van m'n schoonouders. Die aardige man, die me inmiddels ook wel herkent en groet, heeft als hobby het sleutelen aan z'n oude Skoda Forman. Werd er bekend gemaakt dat de parkeervakken leeg moesten zijn (men dacht wegens schilderen van parkeervakken, was gewoon een schoonmaak actie), plaatst hij een keurig bordje achter z'n voorruit dat de auto om technische redenen even niet kan rijden. Tsja, die achteras lag er gewoon even uit. Maar een weekie later zat 'ie er weer op. Volgens mij wordt hij diep triest zodra z'n Forman het gewoon een jaar goed doet, dan heeft 'ie niets te doen in z'n vrije tijd.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 09:35   #5
Actief Lid

Nationaliteit:
Ook het programma Vyvolení (soort BB) werd vorig jaar gewonnen door een Roma-zigeuner. Inderdaad een positieve ontwikkeling. De dingen die Beruška beschrijft zie ik natuurlijk ook wel en de vraag is hoe je daar aan kunt werken. Het is een beetje een vicieuze cirkel. Maar een positieve benadering van de "gewone" Tsjechen is van groot belang.

Als ik met mijn zigeunervriend en blonde kinderen over straat loop, dan zie je die afkeurende blikken en kun je bijna gedachten lezen: dat zal toch niet de vader zijn?
Verder heeft hij het gevoel dat hij altijd harder moet werken dan anderen om te bewijzen dat hij van goede wil is. Als mensen hun eerste indruk overwinnen en zien hoe hij zich inzet en wat voor persoon hij is, vinden ze hem geweldig. Lijkt me erg moeilijk om zo door het leven te moeten gaan.
Lisa F. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 10:58   #6
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lisa F. schreef:
Ook het programma Vyvolení (soort BB) werd vorig jaar gewonnen door een Roma-zigeuner.
Vladko is geen zigeuner hoor!

En ja, zo lang het meerendeel van de zigeuners zich zo blijven afscheiden en achterlijk gedragen, zal het beeld wel zo blijven van allemaal. Men is er makkelijk in om iedereen over 1 kam te scheren.

Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 18:09   #7
Actief Lid

Vladimír's avatar

Nationaliteit:
Ik heb geen goede ervaringen met zigeneurs.
99 % zigeneurs zijn mensen, die NIET willen werken.
Er waren en zijn veel problemen met deze mensen...
Vladimír is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 18:20   #8
Actief Lid

karl (Theo)'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Vladimír schreef:
99 % zigeneurs zijn mensen, die NIET willen werken.
Das wel heel erg kort door de bocht.
Wetenschappelijk onderbouwd? Heb je daar onderzoek naar gedaan?
karl (Theo) is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 18:25   #9
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:
Misschien had hij er geen 99% moeten neerzetten, maar gewoon "het merendeel"

En dat weet iedereen dat dat zo is...

Ja de Nederlanders niet, maar die hebben ook niets met ze te maken en hebben er geen idee van...
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-03-06, 20:05   #10
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
in de jaren 70 + 80 hebben we toch ook redelijk veel te doen gehad met zigeuners alhier, de familie petalo .......
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels