![]() |
|
|
#1 | |
|
Legende
|
Bilina
Citaat:
Bezienswaardig is het kasteel (Bílinský zámek) uit de 13e eeuw en de kerk van Petrus en Paulus (chrám sv.Petra a Pavla) en natuurlijk het plein van Bílina. Eerste vermeldingen van Bílina dateren uit 993, maar toen nog niet als stad. Over stad Bílina wordt gesproken vanaf 1263 en over geneeskrachtige bronnen schrijft men vanaf 1289. Belangrijk voor Bílina was Václav Ferdinand Lobkovic die na de dertigjarige oorlog hier regeerde (1665 – 1697). Lobkovic heeft besloten om van Bílina plaats van belang te maken en heeft Italiaanse architect Antonio della Porta laten komen. Porta bouwde onder andere de zámek. Vanaf zeventiende eeuw staat Bílina ook bekend als kuuroord: Lázně Kyselka. Bekende mineraalwater uit Bílina kennen we onder de naam Bilinska Kyselka. Ook bier heeft men in Bílina gebrouwen, al sinds 1695. Oude brouwerij is niet meer in bedrijf, vervalen gebouwen staan nu te koop. Negentiende eeuw betekende ook voor Bílina een enorme ommezwaai. Industrie en bruinkoolwinning betekende doodsteek voor de omgeving en de plaats. Huidige Bílina is niet meer wat het ooit geweest is, maar is een bezoekje waard, als je toevallig in de beurt bent. Op de foto Kyselka met Bořeň op de achtergrond |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Lid
|
Re: Bilina
Citaat:
Maar "cukrarna" bestaat helaas niet meer, en "jahodovy pohar" kost ook geen 3,50 Kcs meer. Kortom, Bilina is voor mij een fijne herinnering uit mijn jeugd. |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Legende
|
Re: Bilina
Een oude briefkaart uit 1899 van Paviljoen Keizer Franz Josef in Kyselka.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nieuw Lid
|
Bilina..
ik kom nu al 7 jaar achter elkaar elke zomervakantie naar bilina. Ik heb het er elk jaar weer naar mijn zin. Ik vind het een fijn plaatsje omdat iedereen zich vermaakt. Ik ken heel veel mensen uit het dorp en ik kan ook al redelijk iets verstaan van die taal maar ik kan het zelf niet spreken en ik begrijp natuurlijk ook niet alles, maar dat komt vanzelf wel. Ik ben tot nu toe alleen nog maar met mijn ouders naar Bilina geweest en daar heb ik wel een beetje genoeg van want ik weet helemaal niet hoe het nachtleven en uitgaansleven in tsjechie is. maar dat ga ik de aankomende zomervakantie in 2007 meemaken, want dan gaan we met een groepje vrienden. Ik ben nu pas 2 weken terug van Bilina, en ik mis het nu al. Ik heb in bilina echt veel gedaan deze vakantie, niet alleen aan het zwembad gelegen maar ik ben ook wezen tennissen, fitnissen, minigolfen, vollyballen en winkelen. Ik heb ook elk terasje in Bilina wel gehad. ik ben ook nog naar het internet cafe geweest en ik ben ook de Berg beklommen. het uitzicht van daar boven is namelijk zoo mooi. Vanaf de berg kan je ook de camping met het zwembad zien waar we altijd staan. Ik heb echt elk jaar een geweldige tijd in Bilina, en ik weet zeker dat ik er nog vaak heen zal gaan.
Bilina is tot nu toe mijn favoriete vakantie plaats..! |
|
|
|