het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 21-03-04, 20:40   #1
Actief Lid

Jan_en_Marcela's avatar

Nationaliteit:
Verzamelwaar

Naar aanleiding van een onderwerp over kinderboeken nu actueel op het Forum het volgende:

Corrigeer mij mensen wanneer ik het fout heb, maar is de kans groter in Tsjechië dan in Nederland om een echt verzamel object te bemachtigen in een antiekzaak, een tweede hands boekenzaak of in welke andere winkel dan ook die tweede hands dingen verkoopt. En dan qua prijs ook nog gunstiger dan dat je dat in Nederland kunt verwachten?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan oude muziek instrumenten. Kenners weten dat een oud snaren instrument gemaakt van massief hout beter klinkt dan een nieuwe. Bijvoorbeeld een viool, contrabas enz.

Antiek, zoals oude klokken, meubels, e.d.

Oude schilderijen van bekende schilders van weleer.

Nu zullen Tsjechen zeker niet dom zijn en heus op de hoogte zijn van de waarden, maar is er een verschil? Mag je het meenemen naar Nederland?

PS. Trouwens ik weet dat er antiek winkels zijn, maar een rommel / vlooienmarkt heb ik hier in Tsjechië nog nooit gezien.
Jan_en_Marcela is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-04, 20:56   #2
cor
Super Lid

Nationaliteit:
Re: Verzamelwaar

bij lidice in de buurt is een grote vlooien/rommelmarkt.1x in de 14 dagen op vrijdag en zaterdag.als je lamgs de weg een winkel ziet met bazar is dat altijd tweede handsspul.leuk om eens binnen te kijken
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-04, 23:43   #3
Actief Lid

Nationaliteit:

Citaat:
Jan_en_Marcela schreef:
is de kans groter in Tsjechië dan in Nederland om een echt verzamel object te bemachtigen
Waarschijnlijk is de kans groter, dat de echt mooie dingen uit Tsjechie eerder in Nederland en Duitsland te vinden zijn. In het verleden, vlak na 1989, hebben vooral Duitsers redelijk systematisch het platteland van Tsjechie uitgekamd om "leuke dingetjes" te vinden. Met zeecontainers tegelijk werd antiek boeren meubilair weg gehaald (van kopen was eigenlijk geen sprake, soort spiegeltjes~kraaltjes verhaal). Vanuit NL en D gingen de zeecontainers vol met tweedehands "modern" meubilair naar Tsjechie.

Maar goed: de aanhouder wint en zal altijd nog iets leuks kunnen vinden. Qua prijs zijn de mensen nu wel meer op de hoogte van de marktwaarde.
B@rt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-03-04, 23:47   #4
Geroyeerd lid

Ik ben van mening dat de mensen echt wel de marktwaarde inmiddels kennen (uitzonderingen daar gelaten, maar dat tref je ook in NL aan, kijk maar naar het programma Kunst & Kitsch)
Je moet er gewoon tegen aan lopen.
Robert is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-03-04, 06:55   #5
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Ik ben het met Bart eens, dat meeste al weg is.

Maar dat neemt niet weg dat zolders nog vol liggen met antieke meubels, voorwerpen en schilderijen. Vaak is het in de slechte staat. Men probeert het op te knappen en dan verkopen als antiek.
Als het er mooi uitziet, moet het net zo duur zijn als in NL. Anders zou ik het niet vertrouwen. In geen enkel land overigens.
Ik heb wel eens oud schilderijtje gekocht in een kapot lijstje, en heel weinig voor belaald. Hier in NL liet ik het restaureren en schoonmaken. En inderdaad, het wat een antieke stuk.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-03-04, 07:28   #6
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Jan_en_Marcela schreef:

Kenners weten dat een oud snaren instrument gemaakt van massief hout beter klinkt dan een nieuwe. Bijvoorbeeld een viool, contrabas enz.
Even een misvatting rechtzetten. voordat iedereen oude violen in gaat kopen:
In principe is het inderdaad waar dat een oude snaarinstrument (viool) in waarde kan stijgen t.o.v. een pas gebouwde. Maar op maat gemaakte/bestelde instrumenten zijn bepaald niet goedkoop, gezien een goede vioolbouwer een instrument bijna kan maken zoals de virtuose klant dit zou willen (qua klank, souplesse van bespeelbaarheid...)

Aan zo'n waardestijging zitten een paar voorwaarden aan. Zo moet het wel goed onderhouden zijn geweest en liefst ook veel bespeeld omdat de klankkast ook soepel moet klinken door de vibraties van de geluidsgolven. En absoluut geen beschadegingen in het hout.

Een massa-productie/fabrieksviool (en hier bedoel ik geen chinese producten, maar ook in Europa zijn vroeger door vioolbouwateliers serie-gewijs een hele stapel instrumenten geproduceerd door leerlingbouwers) dat alleen maar op een zolder heeft gelegen zal niet ineens als en stradivarius klinken. In veel gevallen zal zo'n instrument van een bazaar niet meer dan brandhout zijn.
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-03-04, 07:41   #7
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

Heb toevallig van de zomer in een antiek zaakje in ons dorp (in voormalig Sudetenland) een viool gekocht voor onze moeder (omdat zij haar oude viool in 1968 heeft moeten achterlaten. Geen idee of dat ding antiek is, maar ik zou hier niet voor 30 euro aan een viool kunnen komen. Het verschil in aanbod en vooral in prijs tussen het Tsjechische aanbod van oude spullen (hoeft niet persé antiek te zijn) en dat in Nederland is wel behoorlijk groot.
Ik denk dat dat inderdaad mede te danken is aan het feit dat men in Tsjechie veel langer deed met spullen. Zo heb ik bijvoorbeeld nog wel bij kennissen met de hand koffie gemalen in de tijd dat dezelfde koffiemolen in Nederland al op een antiekmarkt te koop was. Maar ik ben dol op die prullaria....dus haal maar leeg die zolders...in mij vind je een grote afnemer.
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-03-04, 11:09   #8
Actief Lid

Jan_en_Marcela's avatar

Nationaliteit:

Nou verwacht ik absoluut niet een stradivarius te vinden ergens bij een "Bazar" hier in Tsjechie, maar je hoort toch heel vaak dat muzikanten uit bijvoorbeeld Nederland hun snaar instrumenten (en dan weet ik alleen voorbeelden van Contrabassen) uit bijvoorbeeld Tsjechie, Polen, of misschien wel Rusland halen. Heeft dat met kwaliteit van de bouwers te maken, lage lonen? misschien kwaliteit van houtsoorten? Zijn er uberhaupt viool bouwers in Tsjechie die een naam hebben verovert in de loop der jaren zoals de Italiaan Antonio Stradivari. Maakt de rijke muziek historie van Tsjechie de kans groter dan in Nederland dat ik hier in Tsjechie iets speciaals kan vinden.

In tegenstelling tot Nederland zie ik in Tsjechie wel meer het oude "hand" vakmanschap en ik kan me voorstellen dat dat met intrumenten nog steeds zo is.

Verder zou ik nog willen weten dat wanneer je een kwaliteits intrument hebt die je voornamelijk als bezit hebt (omdat het bijzonder is en omdat je het wil koesteren) en daardoor niet veel bespeelt in kwaliteit achteruit zou gaan? Dit vraag ik omdat ik namelijk zelf namelijk zoiets heb.
Oud 22-03-04, 11:47   #9
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Niet alleen snaar instrumenten, ook de blaasinstrumenten zijn beroemd. We hebben het hier ooit over DUDY gehad. Prachtig instrument.
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 12645-Dudy.jpg (49,1 KB, 10x bekeken)
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-03-04, 12:55   #10
Actief Lid

Jan_en_Marcela's avatar

Nationaliteit:

Ik moest wel lachen vasek dat je weer met zo'n voorbeeld aankomt. Het lijkt wel een prehistorisch dier. Maar goed, vergeef me deze opmerking. Trouwens dit exemplaar is zeker antiek en naar mijn idee ook nog van zeer goede kwaliteit. Zal daarom ook nog wel een paar centen kosten.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels