|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Tradities bij geboorte baby in Tsjechië?
Wie maakt mij wijzer.
Zijn er in Tsjechie speciale gewoontes als er een baby geboren wordt? Zoals bv wij als nederlanders beschuit met muisjes uitdelen. En is het in Tsjechie gebruikelijk dat je een kaartje stuurt naar de ouders of gaat men juist snel op bezoek? Irene |
|
|
|
|
|
#2 |
|
VIP Lid
|
Bezoek is niet gebruikelijk. Alleen naaste familieleden. Een kaartje sturen kan altijd.
Meestal geeft de vader van de baby een feest voor vrienden en kennissen, in een kroeg of restaurant.
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Toen we ons huisje kochten zat er een laag blauwe verf op. Ik heb mij laten vertellen dat er een huwbare zoon in dat huis woont als het huis een blauwe verf heeft, Klopt dat ? Overigens Klaverik. Toen vrienden van ons een dochter kregen zijn we gewoon op de Nederlandse manier op visite gegaan, wel even eerst gebeld of we langs konden komen. Maar dat was geen enkel punt. Als kado hebben we een besteksetje met ingegraveerde naam meegenomen. Dit werd zeer gewaardeerd. Overigens ben ik ook , net als jij, benieuwd of er in Tsjechie andere gewoontes zijn mbt geboorte baby. Dus welke Tsjech geeft uitleg ? |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
Okee, daar gaan we dan. Dat 'feest voor de familie en vrienden' wordt hierboven tamelijk eufemistisch beschreven. In de volksmond heet het vooral dat de nieuwbakken vader het met z'n vrienden en zwager(s) op een zuipen zet in de kroeg, terwijl moeder en kind nog in het ziekenhuis liggen. Dit heb ik natuuuuurlijk in mijn eigen schoonfamilie niet meegemaakt.
De ouders zelf sturen geen geboortekaartje. Wel wordt tegenwoordig een geboorte-SMSje gestuurd, met meestal tamelijk plechtige tekst en alle zakelijke gegevens (datum, tijdstip, lengte, gewicht). Speciaal gebak o.i.d. is er niet, eigenlijk wel raar als je ziet dat de Tsjechische traditie toch voor alles en nog wat een speciaal gebaksvoorschrift heeft, van trouwen tot kerst. Een gewoonte die de fluwelen revolutie heeft overleefd, is dat alle babies uit bijv. dezelfde geboortemaand tegelijk bij het gemeentehuis worden ontvangen voor een 'verwelkoming van nieuwe burgers'. Je zou het als een overheidsdoopritueel kunnen beschouwen. Helaas heb ik dit ritueel nooit zelf kunnen meemaken; maar wellicht vult Lisa F. mij als ervaringsdeskundige aan; is dit net zo formalistisch als het Tsjechische burgerhuwelijk? Er is geen kraamhulp thuis, om de doodeenvoudige reden dat moeder en kind de eerste dagen/week in het ziekenhuis verblijven. In het ziekenhuis bestaat nog immer de (in mijn ogen grappige) gewoonte om de kinderen in winkelwagentjes door het ziekenhuis heen te vervoeren; natuurlijk wel voorzien van kussens & dekens, maar het zijn en blijven standaard winkelwagentjes. Maar ja, als je een Tsjech vertelt van ons systeem van verloskundigen slaan ze ook stijl achterover - lees hierover maar de postings in het Tsjechisch op dit forum. En cadeau's zijn natuurlijk gewoon welkom en ook wel een 'must'. Dat het kraambezoek niet zo massaal is als in Nederland is geloof ik ook wel waar, maar ook op dat gebied wil ik mijn Tsjechische contacten niet als maatgevend opvoeren. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Nou... ik moet zeggen.... ik ken "mooiere" tradities!!!
![]()
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
OK, dus als ik het nu goed begrijp krijg ik geen geboortekaartje, maar een smsje....kan ik wel een kaartje sturen... is het niet gebruikelijk, maar zou ik op kraambezoek kunnen gaan....wordt daar vervolgens geen speciaal taartje geserveerd (maar da's dan wel weer goed voor de lijn)...wordt een cadeautjes goed ontvangen....en wordt mijn man mogelijk uitgenodigd voor een prettig potje bier in het café
Goed allen bedankt voor de info. Zo zie je maar weer dat ieder land zijn eigen gewoontes kent. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Moderator
|
Citaat:
|
|