het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 23-02-06, 14:39   #1
Lid

patrician's avatar

Nationaliteit:
Mijn aankomende vakantie in Tsjechië: Vranov U Brna

VAN DAG TOT DAG

MAANDAG: heenreis
Vanaf het overstappunt Beek vertrekken we naar Duitsland. Via Frankfurt gaan we naar het overnachtingshotel in de omgeving van Neurenberg.

DINSDAG: Tsjechië
Via Plzen arriveren we in Tsjechië en bereiken we onze bestemming Vranov U Brna.

WOENSDAG: Moravische Karst
Na een rustige ochtend verkennen we 's middags de geheimzinnige onderaardse wereld van de Moravische Karst bij Blansko. In de kalksteenbodem van dit beboste heuvellandschap ligt een uitgebreid netwerk van druipsteengrotten, ondergrondse meren en gangen. Voor een bezoek aan de Punkva-grotten wandelen we met een gids door de gangen en grotten en maken een boottocht op de onderaardse rivier. Voor deze excursie raden wij u aan goede wandelschoenen te dragen. U bezoekt de sprookjeskoepel met stalactieten en stalacmieten.

DONDERDAG: dagtocht Olomouc en Kromeriz
Tot de 17e eeuw was Olomouc hoofdstad van Moravë en een belangrijk geestelijk centrum. Het grootse verleden is voorbij, maar het decor is nog steeds indrukwekkend. We bezoeken de 12e eeuwse Premysliden-burcht en de St. Wencelas-kathedraal. Op de terugweg stoppen we in het pittoreske stadje Kromeriz aan de Morava-rivier, waaraan Moravië z'n naam dankt. Het in renaissance- en barokstijl gebouwde stadscentrum valt niet voor niets onder monumentenzorg en u kunt er prachtige foto's maken.

VRIJDAG: Brno en Pernstejn
Vanmorgen gaan we naar de indrukwekkende burcht Pernstejn. Na de elegante pracht en praal van gisteren zal de stoere burcht temidden van de prachtige natuur u versteld doen staan. De burcht ligt hoog op een rots boven de Svratna-rivier. In de loop der eeuwen groeide een eenvoudige burcht uit tot een romantisch verdedigingscomplex. Binnen zien we zeer verschillend ingerichte vertrekken, ieder met een eigen thema.
Na de lunch in ons hotel gaan we Brno bezoeken. Mooie 19-eeuwse architectuur is weer in volle glorie terug in het historische centrum van Brno. We zien op de Spilberk-heuvel de citadel liggen, vanwaar men een panoramisch uitzicht over de stad en de wijde omgeving heeft. Op de binnenplaats van het oude raadhuis kunt u de symbolen van de stad zien: de draak en het rad. Er is gelegenheid de stad te verkennen, te winkelen of op een terrasje te genieten.

ZATERDAG: dagtocht Zuid- Moravië
Ten zuiden van Brno in het stroomgebied van de rivier de Dye liggen, temidden van wijngaarden en landbouwakkers, de plaatsjes Mikulov, Valtice en Lednice. Eeuwenlang was deze streek het middelpunt van de machtige geslachten Dietrichstein en Liechtenstein. De alom aanwezige kastelen vormen een interessante en rijke nalatenschap. De sobere burcht van Lednice werd in de 13e eeuw door de familie Liechtenstein omgetoverd tot een barokslot met allure. Na een bezoek aan het slot wandelt u door de strak aangelegde Franse tuin en dwaalt u door het romantische Engelse park met vijvers, eeuwenoude bomen en curiositeiten. Deze streek staat bekend om haar uitstekende Moravische witte wijnen en we besluiten deze dag met een bezoek aan een wijnproeverij in Mikulov.

ZONDAG: naar Praag
We nemen afscheid van Moravië en rijden naar de hoofdstad Praag. 's Middags wordt een stadswandeling gemaakt onder leiding van een lokale gids. Dwars door de stad stroomt de Moldau, die de stad in tweeën deelt. Aan de ene kant ligt de Praagse burcht en aan de andere kant het oude centrum met fraaie pleinen en gezellige terrasjes. Na een wandeling door de oude stad zien we ook de Karelsbrug met de prachtige barokke beelden. We verblijven twee nachten in Praag. Indien er kaarten beschikbaar zijn kunt u 's avonds een voorstelling in een theater of een concert bijwonen.

MAANDAG: Praag
Onder leiding van een gids bezoeken we 's morgens de Praagse burcht met de St. Vituskathedraal , het Koninklijke paleis en het Gouden straatje.'s Middags kunt u op eigen gelegenheid Praag verder verkennen en te winkelen. Een mooie gelegenheid om uw laatste vakantie-aandenken te kopen.

DINSDAG: terugreis
We nemen afscheid van Praag en rijden naar Karlovy Vary voor een bezoek. Dan gaan we naar de omgeving van Neurenberg voor de laatste overnachting.

WOENSDAG: aankomst Nederland
Vandaag rijden we terug naar Nederland. Na aankomst in Beek staat er nog een koffietafel voor u klaar en daarna brengen de servicelijnen u huiswaarts.

Iemand nog tips wat ik eventueel op de vrije momenten kan doen? Behalve natuurlijk genieten van de omgeving.
patrician is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-02-06, 14:43   #2
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
patrician schreef:
Iemand nog tips wat ik eventueel op de vrije momenten kan doen? Behalve natuurlijk genieten van de omgeving.
eten ? drinken ? luieren ? shoppen ? niksen ? terrasje pakken ? mensen bekijken ?
het is tenslotte ook je vakantie. accu-tje opladen.
beetje opendeur antwoord ...

marcel
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-02-06, 14:45   #3
Lid

patrician's avatar

Nationaliteit:
Ja, dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk qua bezienswaardigheden.
O en wie weet heel toevallig of ik vanaf de citadel op de Spilberk-heuvel het circuit van Brno kan zien???
Oud 23-02-06, 14:47   #4
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
ik weet niet of je al eerder rondreizen hebt gemaakt ? je wordt geleefd en later, thuis, ga je je foto's bekijken om te zien waar je geweest bent.
dat is wel zo zonde. (vind ik dan )

( p.s. : een mooie kunstzinnige avatar heb jij gekozen.)
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-02-06, 15:04   #5
Lid

patrician's avatar

Nationaliteit:
Dit is het derde jaar dat ik een rondreis maak. Eerste jaar in Luxemburg en vorig jaar en dit jaar in Tsjechië. Zelf vind ik het heerlijk, zo zie je tenminste nog eens wat. Want als ik zelf zou gaan en het allemaal zelf moet regelen zou ik de helft waarschijnlijk niet eens zien.
Oud 23-02-06, 15:13   #6
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
patrician schreef:
Ja, dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk qua bezienswaardigheden.
O en wie weet heel toevallig of ik vanaf de citadel op de Spilberk-heuvel het circuit van Brno kan zien???
http://212.80.76.185/cgi?UID=1556570

Kijk op het kaartje waar het circuit ligt, en ik denk dat je dat vanuit de stad niet kunt zien hoor!

Hier de website van automotodrom brno
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-02-06, 21:10   #7
Actief Lid

eltjored's avatar

Nationaliteit:
je kunt van hieruit inderdaad het circuit niet zien
eltjored is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels