|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Het Tsjechische ijzeren gordijn.
In het begin van de jaren 80 heb ik als dienstplichtig militair tijdens een excursie de grens tussen Oost en West Duitsland bezocht. Dat was in de buurt van Kassel.
Aan de Westduitse kant stonden van die zwart-geel-rode palen met daarop een bordje met het opschrift: Halt Hier Grenze. Ongeveer 10 of 20 meter na dat paaltje stond dan dat ijzeren hek... (af en toe een stukje betonnen muur) Wat daar achter stond waren (oostduitse) soldaten, uitkijktorens en van die automatische mitrailleurs (die op alles schoten wat de lijn passeerde) Een luguber iets om mee te maken, vooral als dat hek dwars door een dorp liep. Dat hek stond er dus alleen om de Oostduitsers binnen de DDR te houden.. Weet iemand misschien hoe de situatie tijdens de koude oorlog was aan de Tsjechoslowaakse grens met West-Duitsland en Oostenrijk? Deze grens was vele malen langer dan de grens tussen de DDR en de BRD. Stond daar ook een hek? Werd daar ook gericht geschoten op mensen die wilde vluchten? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Actief Lid
|
Re: Het Tsjechische ijzeren gordijn.
Ik ben ook bij Kassel in de buurt wezen kijken, eregens eind jaren 70. Op een houten uitkijktoren tegenover grote uitkijktoren van de oostduitsers. Ik vraag mij ook af hoe dat met Tsjechoslowakije was in die tijd.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Lid
|
Ik weet op zich niet veel over dit onderwerp, maar een aantal weken geleden was ik bij vrienden in Lukov. Lukov licht ten westen van Znojmo aan de Oostenrijkse grens (ten noorden van Hardegg in Oostenrijk).
En in een plaatstje daar in die buurt staat nog een stukje van het oude ijzeren gordijn. Ik vond het heel indrukwekkend, alhoewel het niet zo kolosaal als op de door jouw bijgeleverde foto. Het bestond eigenlijk "maar" uit een enkel hek, met om de ik weet niet hoeveel meter een uitkijktoren. Ik heb er gelezen dat dit het enigste stukje is dat nog staat aan de Tsjechiesche grens. Maar ik denk niet dat dit de mooite waard is om een paar uur voor in de auto te zitten. Ik heb er (digitale) foto's van genomen, maar helaas heb ik zelf geen computer en niet de beschikking over een computer waar ik deze kan uploaden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Geroyeerd lid
|
Indrukwekkend en tevens onbegrijpelijk. Gelukkig hebben ze het hier afgebroken en laten we hopen dat zoiets NOOIT meer zal gebeuren. Jammer dat Israel er anders over denkt en dat er wederom een soort van ijzeren gordijn, geplaatst wordt. Vrede in deze wereld is nog steeds ver te zoeken.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief lid
|
Ik weet niet in welke plaats het was, en of dit nu Tsjechie of Slowakije betrof, maar in een documentaire op de Duitse TV (in hotel gezien) werd er over de Roma gesproken. Er was in een plaats een soortgelijke muur gebouwd om een Roma gemeenschap van de rest van het dorp / stad af te sluiten. Dit was niet zo heel lang geleden. Het parlement van Tsjechie / Slowakije heeft toen besloten dat deze muur direct afgebroken diende te worden.
De Documentare ging voornamelijk over Tsjechie en Slowakije, vandaar mijn verwarring. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Super Lid
|
in 88 heben wij onze kinderen het ijzeren gordijn laten zien (op 50 mtr afstand)ondanks de lugubere indruk zijn ze blij het gezien te hebben.van hun leeftijdgenoten zijn er maar erg weinig die dit ook hebben gezien.als je dicussie hoort en ziet in isreael kunnen zij zich er heel wat bij voorstellen.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Legende
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Actief Lid
|
Mijn vraag was eigenlijk: Werd de Tsjechoslowaakse grens vroeger ook zo streng bewaakt?
In de DDR was het dus (bijna) onmogelijk voor een Oostduitser om naar West-Duitsland te vluchten. Maar wat nu als een Oost-Duitser op vakantie was in Tsjechoslowakije? Kon hij dan zomaar met z'n familie daar op een mistige avond het hek openknippen en de grens overlopen naar bv Oostenrijk? Het reizen was voor de mensen uit het "oostblok" in die tijd ook vrij gemakkelijk binnen hun landen. Zijn er ook Tsjechen of Slowaken naar het westen gevlucht? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Legende
|
Werd de Tsjechoslowaakse grens vroeger ook zo streng bewaakt?
Ja Maar wat nu als een Oost-Duitser op vakantie was in Tsjechoslowakije? Kon hij dan zomaar met z'n familie daar op een mistige avond het hek openknippen en de grens overlopen naar bv Oostenrijk? Grens met Oostenrijk was best lek. Maar Ossies konden niet zomaar naar Tsjechoslowakije. Ze moesten een vizum hebben, net als Polen en de Hongaren. Een visum kreeg je niet zomaar. Het reizen was voor de mensen uit het "oostblok" in die tijd ook vrij gemakkelijk binnen hun landen. Niet! Voor een vakantie in een ander oostblokland moest je altijd een visum hebben. Zijn er ook Tsjechen of Slowaken naar het westen gevlucht? Ja, naar schatting tussen 1948 - 1989 meer dan 400.000 mensen Ik ken er verschillende persoonlijk, eentje heel persoonlijk. Het illegaal passeren van de grens heeft naar schatting 350-400 levens gekost. Een kogel aan het prikkeldraad of getrapt op een landmijn. |
|
|
|
|
|