![]() |
|
|
#1 |
|
Actief Lid
|
Top 100 bezienswaardigheden CZ
Wanneer er een Top 100 zou komen van Tsjechische bezienswaardigheden, wat zou er dan bij horen volgens jou? Ik zelf weet nog (veel) te weinig van Tsjechie, maar ik vond tot nu toe het bijbehorend "middeleeuws" restaurant van het kasteel Detenice zeer boeiend.
Hoe ziet jouw top-10 eruit ? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Volwaardig Lid
|
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ
de burcht in friedland is erg mooi.
de boulevard in karlovy vary. de fontein in marianske lanze het klooster in tepla. voor nu even groetjes nonnelien |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Volwaardig Lid
|
En dan vergeet ik er nog zo veel... ![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
VIP Lid
|
Praag even terzijde gelaten:
[*]Het plein van Telè natuurlijk[*]De dierentuin van Jihlava[*]Macocha[*]Helfstýn[*]Dierentuin van Olomouc bij Svatý Kopeèek[*]En de rest weet ik even niet meer ![]() |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Actief Lid
|
Dit onderwerp is voor mij zeer interessant en waarschijnlijk voor vele bezoekers. Misschien zouden jullie daarom duidelijker kunnen vertellen wat het is en waarom het een van de mooiste bezienswaardigheden in Tsjechie is. Wat is bijvoorbeeld "Macocha" en "Helfstyn" ?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Volwaardig Lid
|
-Wild West in Boskmovice
-De zilvermijnen in Kutna Hora -Punkva grotten in Moravische Karst -Dierentuin bij Zlin -De kloof bij Hrensko -Zandstenenbrug idem -Praag -Waterorgelfontein in Marianske Lazne -Moeras van Soos bij Franziskovy Lazne -Karlovy Vary -Kapel met kunstwerken van menselijke botten bij Kutna Hora -Karlsteijn (wel erg toeristisch) Eigenlijk teveel om op te noemen Ine |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nieuw Lid
|
We kunnen ons voorstellen dat een Top 10 interessant is voor jullie. Hier volgt in willekeurige volgorde die van ons:
- Kutna Hora, bijzondere gotische kathedraal, fijne stad om in te wandelen - Litomysl, prachtig kasteel - Kromeriz, prachtige tuinen - Praag, te veel om op te noemen, maar de kasteeltuinen zijn heel mooi opgeknapt. - Cesky Raj, rust tussen imposante rotspartijen - Lednice, wijn, park, kasteel en veel meer - Cesky Krumlov, het mooiste stadje - Radhost in Beskydy, perfect in de winter - Karlovy Vary, voel je als iemand met blauw bloed, of een 16e eeuwse schrijver, als je door de collonade loopt - Brno, voor toeristen op een stedentrip die Praag hebben gezien een bezoek van een paar dagen meer dan waard. Ook goed als uitvalsbasis voor dagtochten. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
Ceske Svycarsko
Machovo jezero Cesky raj Krkonose en voornamelijk Spindleruv Mlyn in de winter |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Actief Lid
|
Mijn mooiste plekken in Tsjechie zijn:
1: Lipnice nad Sazavou , mooi rustig dorp met een oude burcht in de buurt van Humpolec (hier ligt ook Jaroslav Hasek begraven) 2: Kasteel Frydstejn , oude ruine in de buurt van Hodkovice en Turnov. 3: Jablonne v Podjestedi , leuk rustig dorpje tussen Novy Bor en Liberec. Oude koepelkerk met klein museum, en een heel goed restaurant op het plein. 4: Jizerka , klein gehucht in de middle of nowhere, vlakbij poolse grens op weggetje tussen Desna en Hejnice. Dorpje bestaat uit nog geen 10 huizen. Weg is de laatste jaren niet meer open. (alleen voor bosbouwpersoneel) Wel een goede kroeg met lekker eten (10 jaar geleden) 5: Bilina , een gewoon stadje gelegen in een grauw en lelijk industriegebied, met rokende schoorstenen, elektriciteitsmasten, benauwde lucht.. Ondanks dat het geen toeristische trekpleister is, heeft dat stadje een hoop leuke dingen en zn charmes. 6: Krystovofo Udoli , plaatsje 12 km van Liberec. Mooie huisjes en veel groen. Oud houten kerkje en 4 kroegen die haast altijd gesloten zijn. |
|
|
|