het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-01-06, 12:19   #1
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Kampeervakantie 1990

De eerste keer met de kinderen kamperen in Tsjechie (1990):

Toen in 1990 de grenzen in Tsjechie open gingen zijn wij, ons gezinnetje, 2 jongens toen 12 en 9 en een meid van 6 jaar op vakantie geweest in Tsjechie. Via de ANWB-gids was de keus gevallen op de Autokemp van Nepomuk. Niet te ver over de Duits/Tsjechische grens. Twee kleine tentjes mee boven op het dak van de auto en rijden maar.

Het was even zoeken maar de camping werd toch vrij snel gevonden. We kwamen er op vrijdagmiddag rond 5 uur aan. Een vrij ruime camping met een middenveld waar de tenten en een enkele caravan stonden, en aan de rand een aantal kleine houten huisjes. Aan het begin van de camping was een soort kantine met terras die er erg gezellig uitzag. De camping is gelegen aan een klein meertje met een steiger en een soort "slurf "van een aantal (15) meter in het water waar de kinderen met veel kunst en vliegwerk over heen konden lopen voordat ze in het water vielen. Verder twee waterfietsen die je kon huren Het zag er al met al best gezellig uit. Nadat wij voortreffelijk werden geholpen door de camping-adminstratie konden we zelf een plaatsje uitzoeken op het middenveld. We werden daarin begeleid door twee dames op leeftijd die de camping beheerden. Tentjes opgezet en klaar ! Het bleek dat er drie Nederlandse gezinnen op de camping stonden en allen , heel toevallig, uit Almere

Het was al laat in de middag en pa was na de lange reis hard aan een pilsje toe. De kinderen verkenden de camping. En na een lange dag vroeg in de slaapzakken. Het washok was al een heel avontuur voor de kinderen. Een soort trog met een aantal kranen met alleen koud water. Verder een ruimte van 3x3 waar een achttal douches waren. Privacy ? no way ! De wc-deuren konden niet worden afgesloten. Op sommige zat nog ziets als een klein haakje, primitief aangebracht. De kinderen hebben zich de eerste avond aan de "trog "gewassen; ze zouden de volgende ochtend wel douchen.

De volgende ochtend om 9 uur, uitgeslapen en wel, toog onze jeugd naar het gesamelijke douchehok. Ondanks dat er toch nog een paar mensen aan het douchen waren bleek er alleen maar koud water uit de douchekoppen te komen. Kennelijk voor de Tsjechische douchers geen probleem . maar voor onze kinderen ?....... Bleek dat al het warme water al opgesoupeerd was door de vroege vogels.

De kinderen hadden al vrij snel contact met de Tsjechische kinderen. Sprokkelhout zoeken voor's avonds, het kampvuurtje. Omdat in het hele bos rond de camping al geen sprokkeltje hout meer was te vinden was bracht een Tsjechische vader met een Skoda 105 met een aanhangertje de kinderen iets verder in het bos . Vader
's avonds naar het terras, waar hij zich wild schrok van de prijs van een halve liter bier. Anderhalve kroon voor zo'n glazen pul met een handvat.Gezellig op het terras en gezellig bij de verschillende kampvuren. Mooi weer en dus lange zwoele avond.

Rond een uur of elf komt de oudste zoon van mij naar me toe op het terras. Pa, er zit een vreemde dikke Tsjech naast Gerben bij het kampvuur. Ik daar naar toe. Rond het vuur zaten een aantal kinderen en ook een paar volwassenen. En inderdaad, naast Gerben zit een behoorlijk stevige Tsjech van een jaar of dertig. Niet geheel nuchter en in zijn beste Duits in een diep gesprek met Gerben, die deed alsof hij alles verstond. Zowel Gerben als de Tsjechische man hadden een twijg in de hand met aan de punt een op een speciale manier ingesneden worstje. Deze werden boven het vuur geroosterd. Bleek gewoon en heel aardige man te zijn. Een beetje aangeschoten weliswaar maar goed aanspreekbaar. Toen de man merkte dat ik de vader van Gerben was maakte hij wat plaats zodat ik ook op de houten plank kon zitten. Ook zo'n spriet in de hand, ook een worstje er an en tevens een fles Gambrinus. Tot twee uur in de nacht hebben Mira en ik samen gezellig bij het vuur gezeten. Het ene pivootje na de andere. En Gerben lag allang in z'n slaapzakkie. Een "veelbelovend begin " !

Later meer?
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-06, 12:29   #2
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Leuk verhaal Tabe, er mag van mij best meer komen, als je maar niet gaat schieten!!!
Oud 24-01-06, 12:34   #3
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Tabe schreef:
Later meer?
Natuurlijk willen we meer weten. Het mag ook 'eerder' zijn hoor, als 'later' schrijven je niet goed uitkomt
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-06, 13:30   #4
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
bij deze.
vakantie in Tsjechie 1990 vervolg

We hadden geluk dat toen we op de camping in Nepomuk stonden, we eigenlijk drie weken mooi, zelfs schitterend weer hadden. Altijd een temperatuurtje van zo'n graad of 25 / 30. Van de kinderen dus geen spatje last. Ze trokken, alle drie, op met de Tsjechische jeugd. Met handen en voeten werd er gebabbeld. Veel zwemmen in het meer, rennen over wie het langst over de "slurf" kon en waterfietsen, En uiteraard het bos in om , voor 's avonds, hout te sprokkelen. Ze kwamen soms terug met hele kerstbomen! Vader regelmatig te vinden op het terras, druk bezig een pivonist te worden. Meestal in gezelschap van Mira, een echte pivonist waar de pivonist van dit Forum maar een adspirant is.. (gevaarlijke uitspraak ..) Mira bleek een aardige kerel die wat bijverdiende door met zijn bandje lekkere Tsjechische hoempapa muziek te spelen in dorpskroegjes en op campings. Vanavond zou hij met zijn band ook acte de presence geven op het terras en uiteraard werden mijn vrouw en ik uitgenodigd daarbij te zijn.

Een ander spelletje van de jeugd was kikkers zoeken. Of padden, daar heb ik geen verstand van. Plastic emmer mee en vangen maar ! Ik was er zelf niet zo'n voorstander van, maar het bleek voor de Tsjechische jeugd normaal te zijn, dus toe maar. Maar wel weer vrijlaten, die beestjes , he. Ja pa, we laten ze echt wel vrij. Nu is Gerben een banjer van het zuiverste soort en zijn nieuwe tsjechische vriendjes waren niks beter !

We hadden inmiddels ontdekt dat je 's middags rond 5 uur warm water had in de doucheruimte. Altijd rond deze tijd toog een behoorlijk groep vrouwen naar het douchehok Ook mijn vrouw huppelde mee. Gezellig, met z'n achten in dat hok, keuvelen en kletsen. Opeens een hoop gegil in dit hok.De doucheruimte stroomde rap leeg ! Kikkers in het hok. Niet 1 maar wel 20 of meer !!! De dader (s) leek mij wel bekend. Dus Gerben en zijn vriendjes op hun valie gegeven. Excuus van Gerben ? Maar pa, ik moest ze toch weer vrijlaten, dat heb ik gedaan. Wat bleek; boven in de doucheruimte was een gat naar buiten voor de luchtafvoer. Onze jongetjes hadden daar , aan de buitenzijde, de emmer met kikkers geleegd. Veel lol natuurlijk, toen er aan de andere kant van de muur het nodige gegil en rumoer ontstond.

"s Avonds tot 11.00 uur een feestje gevierd op het terras met levende muziek. Veel harmonica, wat blikwerk en bv een soort wandelstok met deksels en belletjes voor het ritme. Mira kon overigens nog goed zingen ook. De wat oudere Tsjechische jeugd vermaakte zich ook prima. Met een aantal ben ik later in contact gekomen. Want ja, een westerling ...da's best interessant. Het viel me direct al op dat de jeugd redelijk Engels sprak. Bij de ouderen kon je beter met de Duitse taal overweg. De muziek stopte klokslag 11.00 uur waarna de oudere jeugd de vuurtjes op de camping van de kleintjes overnamen. Uiteraard met de nodige flesje Gambrinus en de kennelijk daarbij behorende worstjes. Geluidsoverlast ??? ik heb niemand horen klagen.
Oud 24-01-06, 18:19   #5
Actief Lid

Willem II's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
als je maar niet gaat schieten!!!
begint nu een beetje flauw te worden ...
Willem II is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-01-06, 19:41   #6
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Willem, leuk dat je het voor me opneemt maar ik kan er wel tegen. Heb inmiddels een Tsjechische plaat voor mijn kop, en ik denk dat ook Corrie het niet zo meent. Ze heeft wat andere (leuke) ideen dan ik.
Oud 24-01-06, 22:41   #7
Actief Lid

Willem II's avatar

Nationaliteit:
Snap ik wel, maar om nou bij iedere post deze opmerking te plaatsen ... gaat mij althans een beetje irriteren ....
Willem II is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 25-01-06, 11:27   #8
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
...Zowel Gerben als de Tsjechische man hadden een twijg in de hand met aan de punt een op een speciale manier ingesneden worstje. Deze werden boven het vuur geroosterd. Bleek gewoon en heel aardige man te zijn. Een beetje aangeschoten weliswaar maar goed aanspreekbaar. Toen de man merkte dat ik de vader van Gerben was maakte hij wat plaats zodat ik ook op de houten plank kon zitten. Ook zo'n spriet in de hand, ook een worstje er an en tevens een fles Gambrinus. Tot twee uur in de nacht hebben Mira en ik samen gezellig bij het vuur gezeten. Het ene pivootje na de andere. En Gerben lag allang in z'n slaapzakkie. Een "veelbelovend begin"...
Tabe, was dit het begin van de vriendschap tussen jou en Mira?
Oud 25-01-06, 18:07   #9
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Nee, vrouwe pelhrimov. Er zijn veeeele Mira's in Tsjechei. Hij is er een van en we hebben nog wel contact met hem, maar niet zo frequent als Mira de j...... en zijn zoon kleine Mira. (mali Mira, niet omdat hij zo klein is, maar omdat het een zoon van zijn vader is)
Oud 25-01-06, 18:22   #10
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Het had toch gekund dat het wel zo was?
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels