|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Pivonist
|
Tegeltjeswijsheden
Is er in Tsjechië ook zoiets als spreuken op tegeltjes????
Bij mij thuis heeft ooit gehangen "wie niet steelt of erft, blijft arm tot hij sterft" is dit daar ook aanwezig????? Naz dravi!! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Moderator
|
Ja zeker, ben ze wel eens tegengekomen in een huisje dat we gehuurd hadden..... Vraag me niet wat er op stond......
![]()
|
|
|
#3 |
|
Pivonist
|
Ook een hele mooie vond ik deze "sla uw vrouw elke dag, ze weet zelf wel waarom" Na zdravi!!!![]() |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Super Lid
|
Bij de buren hing vroeger een tegeltje met 'Incest moet je binnen de familie houden'...
Maar ik was nog te naïef om dat te begrijpen!
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
|
Nog eentje: 'Politiek is als een paar sokken, je ziet het verschil tussen links en rechts niet en stinken doen ze allebei!'
|
|
|
#6 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Een van de vele citaten van Jan Werich zou zeker niet op een tegel misstaan Tot nu toe ben ik zijn teksten op een mok tegengekomen.
|
|
|
|
#7 |
|
Legende
|
Zopas tijdens het zoeken dit tegengekomen: Spreukentegeltjes vormen een merkwaardig fenomeen. De spreuken zijn om te beginnen altijd banaal. De bekendste is wellicht Van het concert des levens krijgt niemand een program, maar het kan veel en veel erger. Het wordt pas echt hilarisch terrein als de spreuk in een dialect is gesteld. Hier een voorbeeld, in een dialect dat we niet zomaar kunnen thuisbrengen. Wellicht dat daardoor de spreuk iets geheimzinnigs en onbegrijpelijks houdt. ![]() |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Maar even terugkerend naar de vraag:
Bestaan dergelijke "wijze" teksten ook in Tsjechië en kan iemand voorbeelden geven? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
Nou, hier een paar om te beginnen. Door het te vertalen verloren de zinnetjes wel iets van hun charme. Ik heb die wel vertaald, niet echt perfekt maar ik moet ondertussen ook werken ...
|
|
|
#10 |
|
Pivonist
|
Bedankt Beruska, hier hebben we wat aan, per slot van rekening zijn we geen cultuurbarbaren!!!!!Na zdravi!!
|
|
|
|
|
|