het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-11-04, 00:43   #31
Lid

Mikeee's avatar

Re: Oorbellen bij babies. Een Tsjechische traditie?

Mijn familie is van oorsprong o.a. spaans-italiaans-frans (19e eeuw) en venezolaans (20e eeuw) en in al die landen zijn oorgaatjes bij baby meisjes de gewoonste zaak van de wereld (heb ik begrepen. Ben nl. nog nooit in Italie of Frankrijk verbleven).

Mijn familie keek juist heel vreemd toen mijn NL tante (getrouwd met mijn oom van m'n moeders kant) per se GEEN OORGAATJES voor hun dochtertjes wilde.

Maar ja; "wel of geen" is voor mij geen punt. Ik sta d'r neutraal tegen over.
Mikeee is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-11-04, 15:50   #32
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Vašek schreef:
Citaat:
brenda schreef:
een piercing misschien? en waar?..........
Vraag me niet waar...
Bij ons, de orde van Pivonisten werd met slagletters een nummer ingeslagen, vraag je waar, inderdaad daar . Daar komt de uitdrukking van "even een nummertje maken".Is afgeschaft begin 1800, gelukkig voor mij ruim op tijd.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-11-04, 17:58   #33
VIP Lid

Brenda's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Macek schreef:
gelukkig voor mij ruim op tijd.
dat is zeker gelukkig voor jou, lijkt me geen pretje!
Brenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-12-05, 17:19   #34
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:
Ik heb zelf oorbelletjes sinds mjin 1ste levensjaar en ik wil ze gewoon niet meer kwijt. Kan me niet voorstellen dat ik ze niet heb. Staat ook zo vrouwelijk
En mijn dochters zullen het ook hebben. Maar pas als ze 1 jaar oud worden niet eerder. Als ik die ooit krijg dus, haha... Waarom? Ik vind het schattig, het staat leuk (je ziet dat het een meisje is en geen jongetje ) en een kind van 2 is bij mij te klein om te beslissen wat die wil en wat niet. Kinderen zijn nog te klein om sommige beslissingen te nemen. Als ze ouder zijn (12 jaar en ouder) en geen oorbelletjes meer willen dan mogen ze dat zelf beslissen maar tot die tijd hebben ze weinig te zeggen

Citaat:
Bart schreef:
Kortom: oma had het, mamma had het, ik heb het, dus mn dochter heeft het ook.... vooral doorgaan!
En wat is er zo slecht aan? Ik bedoel, iedereen heeft last van iets of vind die iets niet prettig of heeft een andere mening. Mannen hebben ook bepaalde tradities, gewoontes of niet . En stel voor dat er geen tradities meer zijn? Wat dan? Als iedereen zonder tradities zal leven wat voor leven zullen we dan hebben. Geen tradities, kerst of andere feesten (velen vieren het alleen om gezelligheid en uit traditie, gelovigen niet inbegrepen das een anders verhaal). Dan raken we ook bepaalde normen en waarden kwijt. Niet iedereen is dezelfde. Het spijt me maar ik vind je reactie beetje te heftig hoor. Niet alles hoef slecht te zijn
Oud 14-12-05, 18:18   #35
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Zou Bart nog weten dat hij dat heeft geschreven? Dit is al meer dan een jaar oud, dus wees niet meer boos op hem? :snik:
Oud 15-12-05, 10:10   #36
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Gewoon even wachten tot de kinderen mondig zijn en zelf laten beslissen. En Bart weet dit heus nog wel, maar omdat hij een andere mening heeft hoef je nog niet boos te zijn, dan zou ik stampevoetend door mijn huis lopen , want Bart en ik denken over bepaalde dingen héél anders, maar het blijft mijn forumvriend !!!Na zdravi!!
Oud 15-12-05, 16:06   #37
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:
Uh is het al zo lang geleden dan? Had de datum helemaal niet meer gezien, hahaha....en boos? Wie dan, ik in ieder geval niet hoor. Vond het maar een heftige reactie, haha..... Zijn meming toch ? Als iedereen dezelfde was dan was het TE saai op de wereld, hahaha...nazdravi Macek .
Oud 15-12-05, 16:36   #38
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:
Eventjes wat recht zetten: de quote komt van B@rt, niet van mij. Maar: ik sta volledig achter B@rt's statement - eerder in de thread had ik ook al stelling genomen tegen deze traditie. Enne prima als iemand zich meldt die hier weer vrolijk tegen in gaat!
Kijk, 't is natuurlijk van een heel andere orde van vrouwenbesnijdenis (hop, knuppel in het hoenderhok), maar het blijft iets onomkeerbaars dat best wel verkeerd kan aflopen (het eerder genoemde excentrische gaatje). En dan is het best goed als iedere moeder voor zich afvraagt of zij dit wel/niet moet doen bij haar dochter, en dan eventjes de voordelen vs risico's afweegt - geen automatisme dus. Dat is denk ik wat B@rt bedoelde.
En het is me tot nu toe niet gelukt om een NL juwelier te vinden die het onder 10 jaar doet. En dat vind ik toch wel een indicatie! Een week lang moet je spul op je oren stoppen, zorgen dat 't niet dichtslibt en weet ik niet allemaal. Ik heb bij de juwelier een 10 jarig meisje zien krijsen als een 2 jarige. Niet echt prettig om dat je babietje aan te doen, die niet zelf ervoor heeft gekozen zoals dat 10 jarige meisje.

En dan wat tradities betreft: niet alle tradities hoeven perse gehandhaafd te blijven, sommige zeker wel. En de mate waarin dit al of niet kwaad kan, verschilt en is aan persoonlijke visie onderhevig - een atheist zal het 'traditionele' doorgeven van religie aan kinderen ook sterk verwerpelijk vinden. Hier ging het om een traditie met lichamelijke consequenties, dat is wat anders dan sinterklaas vieren.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-12-05, 21:16   #39
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Ja, sorry Bartiku met jouw lig ik bijna altijd overhoop, maar wat is geschreven over Bart is dus aan jou besteed, sorry Bart, maar allemaal Na zdravi!!!!!
Oud 06-01-06, 02:28   #40
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Citaat:
barbie schreef:
Ja, dat is die Nederlandse nuchterheid. Tsjechen zijn anders, die willen laten zien, wat ze hebben.

In Tsjechië krijgen soms meisjes oorbellen meteen na de geboorte. Dat vind ik overdreven. Voor mijn dochter in Nederland heb ik gaatjes laten prikken, toen ze een jaar of twee was. Juist als ze klein zijn, hebben ze minder last van pijn a kans op ontstekingen is ook kleiner.
ben ik het helemaal mee eens maar het is niet alleen een Tsjechische
traditie in nederland onder de woonwagen bewoners en zigeuners is het ook heel normaal dat de baby met ongeveer 2 maanden oorbelletjes krijgen en zelf vind ik het heel mooi leuk en snoezig staan groetjes misha
misha is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels