|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Volwaardig Lid
|
Oud & Nieuw in Tsjechië: wat kan ik verwachten?
Dit jaar gaan we voor het eerst tijdens kerst en oud/nieuw naar Tsjechie. Geen idee of dat net zo wordt gevierd als we hier gewend zijn! Kan ik daar vuurwerk kopen?(Hoe heet dat??) Hoe vieren de Tsjechen oudjaarsavond? We hebben een particulier huis in een dorpje gehuurd (met zwembad binnenshuis...jaja lekker luxe...)dus vragen we ons af wat we kunnen verwachten. Ik neem in ieder geval oliebollen bakspullen mee, want die kunnen we niet missen....
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Vuurwerk kan je daar gewoon (en goedkoper) kopen hoor. Vorig jaar, bij de Vietnamezen, stond het gewoon tussen de kleding. Ik zou het zelf niet vanuit Nederland meenemen, want ik denk dat je bij de grens misschien problemen zou kunnen krijgen. Bovendien start bij ons in Nederland de officiele verkoop denk ik pas als jullie al in Tsjechie zitten. Wij hebben Oud en Nieuw meegemaakt bij Russische vrienden, dus we vierden 2x Nieuwjaar. 1x om 10 uur 's avonds, want dan was het voor hun al Nieuwjaar en 1x om 12 uur s' avonds. Verder vond ik er weinig verschil tussen Oud en Nieuw hier en daar, alleen dat er door de bergen iets minder vuurwerk te zien was. Ik merkte ook dat de volgende morgen de troep keurig opgeveegd werd door degenen die de avond ervoor vuurwerk afstaken. ![]() Veel plezier alvast Jeanne |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
Vuurwerk is idd overal te koop. Ook bij Supermarkten (in Kaufland naast de lucifers
Wij hebben oudejaarsavond met de buren uit het dorp gevierd in de brandweerkazerne annex dorpshuis annex pivnice. Veel hapjes, nog meer drankjes, sterke verhalen. Maar vooral erg gezellig. Klokslag 12 uur zoenen en handen schudden. Champagne (Bohemia Sekt) open en de straat op. Toasten Vuurwerk afsteken natuurlijk. Nog nagezeten tot pm 5 uur om de restjes en op te maken |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Vorig jaar was mijn oud en nieuw grandioos.
In de middag van het oude jaar even naar het dorpscafe geweest om een kleine versnapering weg te werken. De Tsjechen hadden er ook zin in. Ik had me voorgenomen om een ! pivo te drinken. Maar ja, toen werd het wel heel gezellig in die kroeg. Kortom: 's avonds om 19.00 uur was ik volledig uitgeteld. Van mijn eerste jaarwisseling heb ik dus niets meegemaakt. Naar ik vernomen heb was het vuurwerk en de muziek en het dansen op die avond erg leuk. Volgende keer beter. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
|
Ook voor mij wordt het de eerste jaarwisseling in Tsjechie, bij vrienden die net buiten Praag wonen in een klein dorpje. Ben heel benieuwd hoe dat is.
Kennen ze daar ook zoiets als oliebollen of hebben ze andere typische oudejaars gerechten? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Super Lid
|
In Tsjechië kennen ze zover ik weet ook die Nederlandse gewoonte niet om vuurwerk af te steken en vervolgens een hele berg troep (veel rood papier, kartonnen hulzen, verpakkingsmateriaal etc) op straat achter te laten.
Vuurwerk is soms gelukkig niet nodig omdat sommige plaatsen een vuurwerk organiseren en dan heb je tenminste behoorlijk vuurwerk waarbij geen vingers verloren gaan. Beste is ter plaatse tijdig te informeren en verder desnoods te reserveren in de horeca.
|