het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 06-12-05, 10:41   #1
Volwaardig Lid

Oud & Nieuw in Tsjechië: wat kan ik verwachten?

Dit jaar gaan we voor het eerst tijdens kerst en oud/nieuw naar Tsjechie. Geen idee of dat net zo wordt gevierd als we hier gewend zijn! Kan ik daar vuurwerk kopen?(Hoe heet dat??) Hoe vieren de Tsjechen oudjaarsavond? We hebben een particulier huis in een dorpje gehuurd (met zwembad binnenshuis...jaja lekker luxe...)dus vragen we ons af wat we kunnen verwachten. Ik neem in ieder geval oliebollen bakspullen mee, want die kunnen we niet missen....
mariella is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 11:27   #2
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
mariella schreef:
...Kan ik daar vuurwerk kopen?....
Hoi Mariella,

Vuurwerk kan je daar gewoon (en goedkoper) kopen hoor. Vorig jaar, bij de Vietnamezen, stond het gewoon tussen de kleding.
Ik zou het zelf niet vanuit Nederland meenemen, want ik denk dat je bij de grens misschien problemen zou kunnen krijgen. Bovendien start bij ons in Nederland de officiele verkoop denk ik pas als jullie al in Tsjechie zitten.
Wij hebben Oud en Nieuw meegemaakt bij Russische vrienden, dus we vierden 2x Nieuwjaar. 1x om 10 uur 's avonds, want dan was het voor hun al Nieuwjaar en 1x om 12 uur s' avonds. Verder vond ik er weinig verschil tussen Oud en Nieuw hier en daar, alleen dat er door de bergen iets minder vuurwerk te zien was. Ik merkte ook dat de volgende morgen de troep keurig opgeveegd werd door degenen die de avond ervoor vuurwerk afstaken.

Veel plezier alvast

Jeanne
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 11:46   #3
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Vuurwerk is idd overal te koop. Ook bij Supermarkten (in Kaufland naast de lucifers
Wij hebben oudejaarsavond met de buren uit het dorp gevierd in de brandweerkazerne annex dorpshuis annex pivnice.
Veel hapjes, nog meer drankjes, sterke verhalen. Maar vooral erg gezellig.

Klokslag 12 uur zoenen en handen schudden. Champagne (Bohemia Sekt) open en de straat op. Toasten
Vuurwerk afsteken natuurlijk.

Nog nagezeten tot pm 5 uur om de restjes en op te maken
Gorrit is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 11:49   #4
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
Kan me van het laatste oud en nieuw in CZ vrij weinig herinneren, hetgeen betekent dat het vast en zeker een TOPavond was!
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 12:36   #5
Volwaardig Lid

lucie's avatar

Nationaliteit:
voor mij word het ook de eerste x dat ik het ga vieren in tsjechie dus ik ben heel benieuwd
lucie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 15:54   #6

kukel's avatar

Nationaliteit:
Vorig jaar was mijn oud en nieuw grandioos.
In de middag van het oude jaar even naar het dorpscafe geweest om een kleine versnapering weg te werken.
De Tsjechen hadden er ook zin in.
Ik had me voorgenomen om een ! pivo te drinken.
Maar ja, toen werd het wel heel gezellig in die kroeg.
Kortom: 's avonds om 19.00 uur was ik volledig uitgeteld.
Van mijn eerste jaarwisseling heb ik dus niets meegemaakt.

Naar ik vernomen heb was het vuurwerk en de muziek en het dansen op die avond erg leuk.

Volgende keer beter.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 22:03   #7
Actief Lid

Kyla's avatar

Nationaliteit:
Ook voor mij wordt het de eerste jaarwisseling in Tsjechie, bij vrienden die net buiten Praag wonen in een klein dorpje. Ben heel benieuwd hoe dat is.
Kennen ze daar ook zoiets als oliebollen of hebben ze andere typische oudejaars gerechten?
Kyla is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-12-05, 23:10   #8
cor
Super Lid

Nationaliteit:
oliebollen kun je wel vergeten
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-12-05, 07:05   #9
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
In Tsjechië kennen ze zover ik weet ook die Nederlandse gewoonte niet om vuurwerk af te steken en vervolgens een hele berg troep (veel rood papier, kartonnen hulzen, verpakkingsmateriaal etc) op straat achter te laten.
Vuurwerk is soms gelukkig niet nodig omdat sommige plaatsen een vuurwerk organiseren en dan heb je tenminste behoorlijk vuurwerk waarbij geen vingers verloren gaan.

Beste is ter plaatse tijdig te informeren en verder desnoods te reserveren in de horeca.
Oud 07-12-05, 09:10   #10
Actief Lid

Nationaliteit:
Jij kunt ook in Polen vuurwerk kopen, daar is die nog meer goed koper dan in CZ. Nieuw jaar in CZ is heel erg leuk, dus veel plezier!!!!
Sandra81 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels