het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 28-10-05, 18:46   #21
Nieuw Lid

RN69's avatar

Nationaliteit:
ExxonMobil

Is er iemand die bij ExxonMobil gewerkt heeft of dit binnenkort gaat doen ? Het bedrijf spreekt me wel aan, maar ik krijg sterk de indruk dat Grafton Recruitment iedereen die Nederlands spreekt een baan bij ExxonMobil aanbiedt, op het callcenter dan.
Misschien is mijn indruk verkeerd, daarom zou ik graag zoveel mogelijk ervaringen willen horen. Alvast bedankt !

Groetjes,
René
RN69 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-10-05, 19:15   #22
Nieuw Lid

Wouter S's avatar

Nationaliteit:
Er zijn nog een aantal andere topics met info en ervaringen over exxonmobil. Je vindt ze via de zoekfunctie en dan: "exxon".

Ik heb ook het idee gekregen dat Grafton iedereen die binnen een bepaald profiel past uitnodigd voor een gesprek. Dit gesprek is naar mijn idee een voorselectie voor de gesprekken bij Exxon. Het hangt waarschijnlijk ook wel af van de fuctie waar je op solliciteerd. Ik heb alleen ervaring met het nieuwe BSC... (procurement).
Wouter S is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-10-05, 21:29   #23
Nieuw Lid

RN69's avatar

Nationaliteit:
Bedankt voor je reactie wouter, ik ken de andere topics over Exxon, maar dat zijn allemaal mensen die er op gesprek gaan of geweest zijn. Ik zou graag de reactie horen van iemand die er een tijdje gewerkt heeft, of beter nog, nog steeds werkt.
Ik zoek ook iets meer uitdaging in een baan dan die als customer support medewerker mij kan bieden, maar dat wordt in Praag heel lastig als je geen tsjechisch spreekt.
Welke ervaring heb jij precies met dat BSC en waar staat dat precies voor ? Die procurement functie las ik ook, dat is toch meer op inkoop en marketing gericht ? Mijn voorkeur gaat uit naar een sales functie.
Oud 28-10-05, 21:41   #24
Nieuw Lid

Wouter S's avatar

Nationaliteit:
BSC = Business Support Centre
Ik heb nog geen ervaring met Exxonmobil. Ik ben wel bezig met het sollicitatieprocess voor een procurement functie. Voor het BSC is het tsjechisch geen vereiste. De meeste communicatie gaan in het Duits en het Engels.
Volgens de advertenties (outstanding opportunity..) zijn er veel functies op academisch niveau, dus ik ga er vanuit dat er genoeg uitdaging in zit. De sollicitaties gaan allemaal via Grafton.

Helaas kan ik je verder weinig informatie geven. Ik ben ook benieuwd naar reacties van anderen..
Oud 28-10-05, 22:11   #25
Nieuw Lid

RN69's avatar

Nationaliteit:
BSC had ik kunnen raden ja, leuk dat je bezig bent ik zou graag op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen. Heb je al een gesprek gehad bij Exxon zelf en zo ja, wat was je indruk ? Wat is trouwens voor jou de reden om te solliciteren als ik vragen mag ? Helpt Grafton ook bij het zoeken naar woonruimte ? En hoe liggen de salarissen ten opzichte van de huur en belasting in tsjechie ?
Veel vragen zoals je ziet, maar ik ben al geholpen met iedere indruk die je me geven kunt.
Alvast bedankt voor de moeite !

René
Oud 28-10-05, 23:12   #26
Actief Lid

Nationaliteit:
Ik ben bij Exxon langs geweest, gewoon uit belangstelling, ik woon net aan de overkant. Dat was in of bij het winkelcentrum Flora in Vinohrady. De werkplek was geestdodend; je hebt drie schotten om je heen. De beloning was net genoeg om mijn Nederlandse pensioenverplichtingen te blijven voldoen. Het was dus zeker geen optie om mijn Nederlandse werk en inkomen op te geven.
Bohemian is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-10-05, 23:32   #27
Nieuw Lid

RN69's avatar

Nationaliteit:
Bedankt Ron, hier heb ik wat aan ! Ik heb een vrij goede vaste baan in NL, incl. 40 vrije dagen, auto van de zaak enz. De enige reden dat ik bij Exxon op het callcenter zou willen werken, is dat ik dan veel sneller de taal kan leren. Op zich heb ik niets tegen ExxonMobil hoor, mooi bedrijf en hun vakgebied sluit ook enigzins aan bij wat ik hier doe, maar een baan op de customer service afdeling zou voor mij persoonlijk een grote stap terug zijn, vandaar mijn concrete interesse naar de functie en het bedrijf.
Exxon heeft vast ook wel leukere functies te bieden, maar daar moet je dan toch echt wel tsjechisch voor spreken en als ik dat al goed kon, solliciteerde ik eerlijk gezegd niet bij Exxon maar eerder op mijn eigen vakgebied.

Leuk wel dat je een appartement hebt in Praag, investering of vakantiehuisje voor jou ?

Bedankt in ieder geval voor je info !
Oud 30-10-05, 05:35   #28
Actief Lid

Nationaliteit:
Het is als investering begonnen, heeft me te veel tijd gekost om te realiseren (s.r.o. en zo), maar ben nu blij dat ik een alternatieve woonplaats heb. Het lijkt me leuk er ook te werken, al is het maar om te proberen, maar de lonen zijn veel te laag om op langere termijn aan m'n verplichtingen te blijven voldoen. Misschien dat zelfstandig ondernemen wat is??? Ik kijk vaak op www.expats.cz
Bohemian is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 02-11-05, 17:47   #29
Actief Lid

jordaanoever's avatar

Nationaliteit:
gegroet,

Ik werk al een tijdje in de BSC(Exxon). Een goed kans voor mensen zonder tsjechische taalvaardigheden om aan de slag te kunnen. Als je op de Grafton site kijkt zie je verschillende functies. Functies zonder dan wel met ervaring. Dit bepaalt je salaris uiteraard. Het is een leuke werkplek. Uiteraard is de opstelling heel amerikaans maar je leert veel mensen van over de hele wereld kennen.

Als je naar tsjechie komt om een leven op te bouwen, hoef je niet voor het geld te komen dan kun je beter blijven waar je zit. Het is het verrijken van je horizon en heeft niks met geld te maken.

Verder kun je ook nog kiezen voor SAP of Siemens.

reacties zijn welkom
jordaanoever is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-11-05, 19:26   #30
Nieuw Lid

Wouter S's avatar

Nationaliteit:
Werk je in het BSC in Flora palac? Zit exxonmobil eigenlijk op meer locaties in praag dan Flora?
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels