|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Tsjechische keuken
Misschien een overbodige vraag, maar welke keuken bevalt jullie beter?
De Nederlandsche keuken met z'n overbekende hutspot, of de Tsjechische keuken met bijv. z'n kneudels? Ikzelf ga voor de volle 100% voor de Tsjechische keuken! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Re: Tsjechische keuken.
Voor mij maakt het niet zoveel uit, maar dat Tsjechische eten heb ik toch graag op z'n tijd.
Elke morgen verse roliky mis ik het meest. Maar om 12.00 uur warm eten, nee dankje! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
100& zeker Tsjechisch eten!
Ik hou van verschillende keukens zoals Mexicaans, Turks, Italiaans, Chinees etc maar Tsjechisch eten staat op een eenzame eerste plaats ![]() Omacky, polevky, kurata, zeli, plnene papriky, knedliky rizky, zeli, kapusta, buchty, vanocni cukrovi, dorty, kolacky, ovocne knedliky, zemlovka, bublanina, houby, zakusky, cesky chleba, tvaroh, pernicky, smazeny syr, bramboraky, smazeny kvetak, mrkvovy salat, oblozene chlebicky, bramborovy salat, pomazanky, svickova.... Ik kan nog wel even doorgaan - praktisch alles vind ik lekker!!!!!! Overdag warm eten...ik kan er geen genoeg van krijgen. Drie keer per dag warm eten doe ik met alle liefde. Moeders van vrienden in CR kunnen hun ogen niet geloven als ze me zien eten en er wordt altijd fijn om gelachen Je begrijpt dat ik eengraag geziene gast ben daar, ik eet alles oneindig dankbaar op, ha ha ha. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Moderator
|
haha - precies hetzelfde Erika...
ook liefst 3 keer warm (maak altijd een grapje dat ik ook mijn lintworm moet voeren) enne, ... een heerlijke pullitr pivo erbij!!! hoewel ik zelf veel verscheidenheden kook (uit alle windstreken, van Korea tot Peru en Algerije tot Frankrijk), is er altijd maar een keuken favoriet. Ta nase ceska kuchyne. gebraden eend met knedliky en zeli .... kun je me altijd voor wakker maken!!!! (en alle lekkernijen die je natuurlijk al opgesomd hebt) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Volwaardig Lid
|
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
ook liefst 3 keer warm (maak altijd een grapje dat ik ook mijn lintworm moet voeren) enne, ... een heerlijke pullitr pivo erbij!!! [/ QUOTE ] Whahahaha ... een goeie ![]() Ikzelf heb toch ook wel liever de Tsjechische keuken dan de Nederlandse. Maar om nou te zeggen dat ik de Tsjechische keuken de beste van de wereld vind, dat gaat me te ver... Ik mis vaak in de Tsjechische keuken de diversiteit aan verse groente en rauwkost. Hou ik namelijk erg van (opský salát is daarom toch wel één van mijn favorieten, vooral in de zomer ). En soms zijn de Tsjechische lekkernijen wel een beetje aan de vette kant. Maar dat kan de pret niet drukken... de Tsjechische keuken blijft toch super lekker !!Cesky pecivo is echt subliem. Bij het ontbijt zijn rohlíky & loupáky standaard. En Cesky chleb is toch wel tig keer smaakvoller dan het Nederlandse brood... Verder ben ik niet zo'n fan van 's middags warm eten. In de winter is het eigenlijk wel o.k., maar in de zomer heb ik liever 'koud eten'... behalve ovocný knedlíky dan (jahodový)... ![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Moderator
|
wat cesky (zitny) chleb betreft... bij ons zit een bakkerij in het (historisch) centrum die bakt ook zuurdesembrood. er zit helaas net geen kummel in, maar het ruikt bijna als de echte...
lekkerste is dan ook.. bakken in olie en knoflook en zout (topinky) mnam wat de verse groenten etc betreft; het is waar dat traditioneel wat achterhaald is, maar tegenwoordig kun je deze gerechten best iets verantwoorder klaarmaken, dus verse rauwe salades, minder vet.... het blijft lekker |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ik wil niemand tegen de kop stoten .., smaken verschillen en daar zullen heus wel Nederlanders en Tsjechen lekker eten kunnen klaar maken.
maar net beide keukens getuigen niet altijd van goede smaak. Enkele voorbeelden; - Uit een muurautomaat een half warme kroket opeten....bah Nederland - Oorlogsgroenten,rode kool..nog eens rode kool en andere kool om je warm eten van garnituur te voorzien....Tsjechie Toch kom ik als Vlaming dolgraag in beide landen, weet je Nederlanders en Tsjechen zijn gauw tevreden en dat SIERT hun. En o ja hun keuken wordt steed stukje voor stukje beter. Wellicht een idee om een Vlaamse frietkot te beginnen ergens in Tsjechie |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Moderator
|
Jacques,
Objectief heb je inderdaad wel gelijk als je beweert dat smaken verschillen, en er zijn ook heus wel lekkere Nederlandse gerechten. Ik wil je er wel op wijzen, dat men als kind al met deze gerechten opgroeit en dit ook een zeer emotionele associatie heeft met de tsjechische schrijvers in deze forum. Dit zijn altijd de hele primaire ervaringen die men heeft gehad, en bij onsieder gewoon "ingebakken" zit. Dus laat ons tsjechen onderling even lekker wegdromen met onze eigen gekleurde jeugdsentimenten.... ![]() PS - als culinaria fanaat wil ik nog wel even dit zeggen; ook jullie Vlamigen (Belgen in het algemeen, dus ook Walloniers) hebben best wel wat te bieden op culinair gebied. Maar die discussie is voor een andere forum denk ik. ![]() |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Volwaardig Lid
|
</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Wellicht een idee om een Vlaamse frietkot te beginnen ergens in Tsjechie ![]() [/ QUOTE ] Ja, wellicht geen slecht idee... Misschien zou het best eens succes kunnen hebben. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Super Lid
|
Er was in Praag wel een Nederlandse snackbar. Was.....
|
|
|
|