|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Rijbewijs verlengen in Tsjechië
Heeft iemand ervaring met het verlengen van het Rijbewijs in Tsjechie
Mijn vrouw is hier al maanden mee bezig De aanvraag is al 2 keer afgewezen en ondertussen is het rijbewijs al verlopen alvast bedankt Edo en Aukje |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Super Lid
|
Re: Rijbewijs verlengen in Tsjechië
Begrijp ik goed dat ze een Nederlands rijbewijs probeert te verlengen in Tsjechië? Misschien is het practisch eerst even informatie in te winnen bij http://rijbewijs.cbr.nl/ dat is het Centraal Bureau Rijbewijzen in Nederland. Misschien dat die je op weg kunnen helpen.
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat jullie niet voor minimaal 185 dagen per jaar je residentie in Tsjechië hebben en dan kan het niet: http://europa.eu.int/comm/transport/...les/004_nl.htm Residentie hebben betekent ook dat je daar in het bevolkingsregister geregistrreerd staat. Verder kan het ook als jullie je residentie daar wel hebben voortvloeien uit onbekendheid met de regels bij de betreffende instantie (en dat zal met de toenemende Europese wetgeving een steeds groter probleem worden, zeker in wat kleinere plaatsen). Succes! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Forum Freak
|
Ik dacht (maar weet het niet zeker) dat je eerst je Nl rijbewijs moet verlengen in Nederland en dan met het nieuwe rijbewijs je Tsjechische kan verlengen. Ik heb ze allebei en de tsjechische staat op dezelfde verloopdatum.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nieuw Lid
|
Het maakt niet uit om welk rijbewijs het gaat want in Trutnov wordt doodleuk gezegt dat als je Tsjechisch rijbewijs is verlopen (deze is net zo lang geldig als je Nederlandse)je weer met een geldig Nederlands rijbewijs aan moet komen
Deze krijgt ze niet omdat ze in Nederland uitgeschreven is en "trvaly pobyt" in Tsjechie heeft In de Tsjechische wet word alleen maar gesproken over het aanvragen van het rijbewijs door buitenlanders en niets over het verlengen ervan |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Forum Freak
|
Trvaly pobyt? Sorry wat betekent dat, ik kan het op alle vertaalsites niet vertalen. Maar ik neem aan dat wanneer je in Tsjechie woont je gewoon je paspoort en rijbewijs in Nl kan verlengen, je hebt toch de Nl nationaliteit? Of vergis ik me.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
Trvaly pobyt = vast woonadres
We hebben de Nederlandse nationaliteit en hebben als vast woonadres Tsjechie dus geen adres meer in Nederland Hierdoor kun je in Nederland geen rijbewijs meer verlengen Het paspoort moet je dan verlengen bij de Nederlandse Ambassade Het rijbewijs dus in Tsjechie volgens de Nederlandse wet en dit is het probleem |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Forum Freak
|
Okiedokie, dat is niet zo mooi, misschien dat iemand anders hier ook ervaringen mee heeft, want anders moet ik er eens achteraan. Dan krijg ik over een jaar of 4 een probleem. Mmm
Ons hadden ze verteld in Vrchlabi dat je in Nl gewoon je rijbewijs kunt verlengen en met dat rijbewijs zodoende de Tsjechische. Maar dat was vorig jaar. Of ze weten het daar gewoon niet en zeggen maar wat of het is ondertussen veranderd. |
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nieuw Lid
|
Sinds dat Tsjechie bij de Europese Unie is kun je je rijbewijs niet meer in Nederland laten verlengen als je daar niet meer staat ingeschreven (Europese wetten)
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Forum Freak
|
Ik lees het inderdaad net op www.rijbewijs.nl Dus zou je het rijbewijs hier in Tsjechië gewoon moeten kunnen verlengen, toch. Nou hopelijk weten ze dat hier over 4 jaar, wanneer ik het nodig heb...
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Nieuw Lid
|
Ik hoop het voor jou maar wij hebben nu dat probleem want ze willen een geldig Nederlands rijbewijs en die krijg je niet
|
|
|
|