|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
Nieuw Lid
|
Camping in Tsjechië beginnen: wat is er allemaal nodig?
hallo,
wij zijn van plan een camping te beginnen in tsjechie en ook daar te gaan wonen, heeft iemand hier ervaring mee en wat voor procedures moet we hier allemaal voor doorlopen? Heb je hier ook een vergunning voor nodig of kun je gewoon een huis met stuk land kopen en wat opzetten? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nieuw Lid
|
Re: Camping in Tsjechië beginnen: wat is er allemaal nodig?
Als het zo simpel was dan zou het hier barsten van de campings en waarschijnlijk het product camping absoluut geen goed doen. Als je interresse hebt om een groot aantal van je vragen beantwoord te krijgen dan mag je ze mij wel even mailen. Samen met mijn vrouw zijn wij dit jaar een camping gestart en hebben e.e.a. binnen 5 maanden kunnen realiseren maar je moet daarvoor de juiste ingangen hebben en je goed laten begeleiden anders lukt het niet. En een huis kopen met een stuk land om daar een camping te beginnen moet je geheel vergeten (gelukkig maar). Let ook op tijdspad waarlangs jullie plannen zouden moeten gaan lopen. Als je volgend jaar open wilt dan mag je tussen nu en twee/drie maand alwel een locatie hebben gevonden waar b.v. al een recreatie bestemming opzit. Belangrijk is dan ook te weten waar het ligt (beschermd natuurgebied b.v) en hoe de overheden er tegen aan kijken. Ga er ook maar vanuit dat er een EIA rapport gemaakt moet worden waarbij tevens een inspraakprocedure aanvast zit. En zorg dat je een hoeveel kroontjes in je achterzak hebt want een goed product neerzetten wat van belang is om zo snel mogelijk een rendement te ontvangen uit je camping kost nog wel wat. Tussen haakjes je bent natuurlijk vrij om een stuk land met een huis te kopen maar als camping open gaan zal je niet lukken. Vergeet niet dat ze er hier wel een spelletje van kunnen maken als het gaat om vergunningen en papieren met stempels (je hebt geen idee waarvoor een stempel gevraagd wordt) Trouwens het is van belang dat je als je wat meer strakkere plannen hebt zo snel mogelijk zelfs een stempel moet laten maken (gaan er deuren voor je open en ook visitekaartjes hebben hier een mooie rol) Wil je mij mailen kijk dan even op de onze website t.w. www.campingfontana.nl (ik heb ook nog wel een adres van een betrouwbare begeleider)
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nieuw Lid
|
het is me wel duidelijk dat er een heleboel vergunningen voor nodig zijn. Maar bestaat er ook zoiets als een stappenplan, in welke volgorde moet je wat doen. Eerst wat kopen of eerst vergunningen aanvragen, en hoe zit het met een verblijfsvergunning als je geen werk in tsjechie hebt? En wat kosten de vergunningen?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nieuw Lid
|
De eerste stap die je moet zetten i een beslissing voor je elf te nemen of je dit wilt. is het antywoord ja dan is de tweede stap je centen gaan tellen die je kunt aanwenden om iets te gaan doen. En dan voor jezelf gaan bepalen waar wil ik wat gaan doen. Dus maak een simpel plan met de doelgroep die je op je camping wilt hebben (gezins of familiecamping-55+ camping -Motorcamping Chr. Camping-enz. enz.) en dan de vraag als je een keuze hebt gemaakt hoe kan je die doelgroep bereiken en is die er wel. Dan de vraag waar, dichtbij de duits/cz grens of verder weg Boven of onder Praag of misschien wel in de buurt van Praag. Zo nu heb je al een aantal eerste stappen die van belang zijn om iets te gaan ondernemen in CZ. Wij praten nog niet over het aankopen daar zijn best al goede dingen over geschreven op dit forum. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Overigens mocht je denken dat er in Cz voldoende banken zitten te wachten om jou plan te financieren dat moet je toch even wakker worden want dat is voor als nog niet het geval.
Centen moet je zelf meenemen. Voorlopig kun je beginnen en ik ga een boek schrijven met de titel Hoe start je een camping in Cz. P.s. maak je nog maar geen zorgen voor een verblijfsvergunning dat is wel het laatste wat op dit moment van belang is. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nieuw Lid
|
lokatie weten we al (noord bohemen) en door ons huis te verkopen houden we aardig wat centjes over, maar ik ben op je site geweest en zie dat jullie een grote camping hebben, wij zaten meer te denken aan een familiecamping met in de eerste instatie een stuk of tien plaatsen (soort svr camping) die we in de loop der jaren kunnen uitbreiden. voor ons levensonderhoud wouden wij eerst om en om een maandje gaan werken in nederland (logeren bij familie).
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nieuw Lid
|
maar vraag is dan ook meer wat voor vergunningen heb je nodig om een camping te kunnen beginnen en waar moet je die aanvragen?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi zippora. De vergunningen die je nodig hebt zijn die van de plaatselijk overheid, de regionale brandweer (vaak erg lastig volk), de regionale afd. van min. van Hygiene, de natuurbescherming. Als je een EIA rapport moet laten maken dan zul je zien als dat goed uitvalt dat er al een aantal hobbels zijn genomen (natuurbescherming b.v) Een EIA rapport kun je vergelijken met een MER rapportage zoals wij die in nederland kennen. ( dus een Millieu effect rapportage). Kosten circa 30000 Kc maar dan heb je ook wat. E.e.a. is sterk afhankelijk in welke streek je zit b.v.beschermd natuurgebied leverd meer obstakels (wij noemen dat uitdagingen) op dan wanneer dit niet he geval zou zijn. Ook een belangrijk item is je afvalwater war laat je dat. Een tank die regelmatig wordt geleegd door een off. instantie kan voor een kleine camping een uitkomst zijn. Wil je wat groter dat moet je al snel gaan denken aan een eigen zuiveringsinstallatie die naar zuivering kan lozen op het oppervlaktewater. (wij hebben hiervoor gekozen ) kosten bij een camping van circa 100 tot 120 staan plaatsen ong. 35000 euro's . Wij schrokken hier toch wel even van. Maar goed je hebt het nodig dus dokken maar. Je moet wel begrijpen dat de tijd voorbij is dat e.e.a. op zijn Jan boerenfluitjes geregeld zal kunnen worden dat gaat gelukkig niet meer. Ik wwet wel zeker dat als je op een locatie waar nog niet eerder een camping is gevestigd wil gaan beginnen dat je wel te maken zult krijgen met een overheid die nogal wil zwaaien met een wetboek vol met regels. En dan komt weer het probleem om de hoek kijken dat zij zelf niet goed weten wat wel en niet nodig is. De een roept nieuwe regels i.v.m. de EU de ander zegt regels die wij al hebben zijn regels die nu ook gelden dus je moet vaak zelf uitzoeken wat de echte wetgeving is Onze ervaring is dat je je eigen koers moet uitzetten en moet proberen een ambtenaar te vinden die daarin mee kan gaan. Hij mag best aankomen zetten met regels maar hou ze wel even tegen het licht want voor je het weet zijn het weer regels die alweer achterhaald zijn. Ik blijf er bij dat je veel plezier kunt beleven als je een goede adviseur/bemiddelaar in de arm neemt. HIj moet in ieder geval Nederlands spreken als je Tsjechiës nog niet goed je voertaal is. En hij moet kennis van feiten hebben. Ik weet er wel een paar.Een andere tip is dat je vooraf eerst eens in bij plaatselijk overheid moet informeren hoe zij tegen jou plaannen aankijken op die lokatie die jij hebt uitgezocht. En vraag dan ook geijk maar eens even hoe zij tegenover rekreatief toerisme staan. Wij hebben het geluk gehad dat onze gemeente Pocatky ons in de armen sloot en op alle mogelijke wijze ons ten dienste is geweest. Onz camping heeft ong twee weken zonder vergunning (dus ilegaal)gedraaid voordat de eindcontrole door alle instantie had plaats gevonden.Maar wel met medeweten van onze gemeente Zij begrepen ook wel dat wij aanvang juli onze boterham moesten gaan verdienen. Maar bij de provincie die e.e.a. coordineerd denk men daar toch wel anders over.
|
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Lid
|
Mijn ouders hebben net een camping opgezet en zijn afgelopen zomer voor het eerst open gegaan. http://www.campingkostelec.nl/ (helaas is er op dit moment iets mis met de site)
Mijn ouders hebben iemand gehad die ze begeleide bij het hele traject, zonder hem was het ook niet gelukt http://www.coolbergen.czechweb.cz/ Addy Coolbergen is een nederlander die al meer als 10 jaar in tsjechie woont en veel campings daar heeft opgezet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Super Lid
|
Vorig jaar zomer zijn wij in het Reuzengebergte een pension begonnen. We hebben een oude boerderij gekocht. Deze was al in gebruik geweest als pension, dus de vergunningen waren eigenlijk geen enkel probleem.
Omdat er bij het pension voldoende grond zat, zijn we afgelopen zomer ook een kleinschalige camping begonnen. Ook hiervoor waren de vergunningen al rond, omdat we een pension hadden. Afgelopen zomer controle gehad van de gemeente. Alles was in orde, nou ja, bijna alles. Wij hadden namelijk de regels van het pension niet duidelijk zichtbaar opgehangen. We hebben volgens de gemeenteambtenaren de laagst mogelijke boete gekregen: Kc. 1000,-. Wij hebben het dus eigenlijk ontzettend gemakkelijk gehad om het pension en camping draaiende te krijgen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
VIP Lid
|
Hoi Zippora,
Mijn jednatel heeft een groot stuk grond aan de Moldau in de verkoop. Het mag bestemd worden als camping. Het bestemmingsplan staat dat toe. Tevens kan er een beheerderswoning gebouwd worden. Als je belangsteling hebt moet je het maar laten weten. Mijn jednatel gaat nu 2 weken het ziekenhuis in, maar is daarna weer in de running. groeten, Rob |
|
|
|