het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 05-07-05, 22:52   #1
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:
Lekker drankjes - hoe te doen

Halloooo,

Ik ben op zoek naar lekker recepten voor Tsj. alcohol drankjes. Ik heb thuis in mijn kookboek wel wat maar je kan nog meer dan kersenwijn maken.

Oude wijnisten of piwonisten - weten jullie nog iets wat ik thuis zelf kan maken? Lekker wijntje of zo? En hoe moet dat dan?

Kvetinka
Kvetinka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-07-05, 23:46   #2
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Re: Lekker drankjes - hoe te doen

Hou je er wel rekening mee dat het thuis stoken van alcohol in Nederland verboden is? Zelfs in Schiedam, de jeneverstad bij uitstek.
Tenzij je er een vergunning voor hebt, uiteraard...
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-07-05, 09:53   #3
VIP Lid

Beruska's avatar

Mijn opa deed dit jaren thuis. Lekkere wijn gemaakt uit kersen, pruimen, appelen en ook brood (de laatst genoemde wijn is niet echt lekker ..., begrijpelijk denk ik)
Wat ik nog weet:
een groot glazen vaatje doe je fruit, suiker en water, doe je dicht met een kurk waarin een glazen dingetje zit (weet niet hoe dat heet), dat de lucht niet in laat maar wel maakt dat deze weg uit het vaatje kan lopen (anders ontploft het hele gedoe als de lucht niet weg kan lopen - en dat is ons ook een keer gebeurd toen dat dingetje verstopt raakte, dan wil je niet weten wat er gebeurt als 30 liter kersen door de kamer vliegt ..)
Nou, op gegeven moment is het klaar en kun je dit drinken.
Dat is alles wat ik weet. Misschien is er ergens op internet iets te vinden.
Beruska is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-07-05, 17:32   #4
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Hahaha, thank you Punk voor herrinnering, maar ik ga het niet verkopen - wil alleen af en toe zelf wat maken. Gewoon een lekker huiswijntje of zo. Geen vatten vol hoor, hahaha...

Beruska zal zeker proberen. Als je nog wat weet dan graag.

Kvetinka
Oud 06-07-05, 19:56   #5
Nieuw Lid

Kohout's avatar

Nationaliteit:

Hier iets heel lekkers
1 ltr slivovice
1 kg honing
sap van 1 kg citroenen
Alles goed door elkaar schudden en een paar weken laten staan
Voor gebruik goed schudden
Kohout is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-07-05, 22:42   #6
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Kvetinka schreef:

Hahaha, thank you Punk voor herrinnering, ..... wil alleen af en toe zelf wat maken ..... Geen vatten vol hoor, hahaha...
*snik* wat jammer nou
Oud 19-07-05, 13:30   #7
Actief Lid

Kvetinka's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kvetinka</font><hr />

Hahaha, thank you Punk voor herrinnering, ..... wil alleen af en toe zelf wat maken ..... Geen vatten vol hoor, hahaha...
*snik* wat jammer nou

[/ QUOTE ]

Hahahaha......nou zo erg is dat toch niet? hahahaha.....
Oud 19-07-05, 14:23   #8
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:

Nou, ik zou wel vaten vol maken, hoor... Is toch zonde als die vaten halfleeg blijven?
Oud 21-07-05, 08:23   #9
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:

nu snap ik waarom bijna alle tsjechische tuinen vol staan met fruitbomen : voor het stoken/maken van allerlei alcoholische versnaperingen en niet voor de vitamine C.
tevens in tsjechische en poolse DHZ zaken en tuincentra giga grote mandflessen en distillatie / stookapparatuur te koop. ik wist niet wat ik zag.

marcel
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-07-05, 09:36   #10
Actief lid

Laten we zeggen dat Tsjechen van nature uit en ook door de omstandigheden gedwongen, liever vertrouwen op het geen ze zelf maken. ´Co si neuděláš sám, to nemáš´, wat je dus zelf niet doet, heb je niet, is een veel gebezigde uitspraak hier.
Vergeet niet de tot nog niet zo lang geleden de (voedings)winkels vrij leeg waren, anderzijds moesten de mensen zien rond te komen. Elke rechtgeaarde tsjechische huisvrouw heeft zo haar eigen recepten om zoetzure augurken op potten te maken, confituur, ingelegd vlees, vruchtencompottes, ajuintjes, en ik vergeet ongetwijfeld nog een heleboel. Mijn schoonmoeder heeft haar kelder vol, en ik moet objectief zeggen, dat haar potten beter smaken dan hetgeen je in de winkel koopt. Beter en vooral ook veel goedkoper ! In een dorp zou je trouwens raar bekeken worden, als je bv zoetzure augurken in de winkel zou kopen en dus daarmee te kennen zou geven, dat je geen eigen hebt. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor de slivovice : deze, gemaakt uit eigen abrikozen, peren, appelen, pruimen, dus alles wat nu eenmaal aan een boom groeit, smaakt toch meestal beter dan hetgeen je in de winkel vindt, en vooral, het is eigen ! Ik moet eerlijk toegeven dat qua alcohol dit niet steeds opgaat : Pepo´s gelieve Jelinek scheert eenzame toppen, anderszijds heeft mijn schoonvader zijn eigen wijngaard en wijnkelder (woont in zuid-Moravie). Zijn wijn vind ik evenwel absoluut niet lekker, zelfs niet te nippen. Maar opnieuw : het is eigen wijn, en dan kan het voor hem niet anders dan de beste ter wereld te zijn. Trouwens, als een tsjech je een fles eigen slivovice als geschenk geeft, neem maar van mij aan dat hij je daarmee zijn respect toont, zulk een fles geef je niet aan eerste de beste.
vlad is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels