![]() |
|
|
#31 |
|
VIP Lid
|
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tsjechië?
Natuurlijk moet je de teek niet onderschatten, want je kan er wel degelijk ziek van worden. Maar de kans, dat je onderweg naar Tsjechie een ongeluk krijgt is ongeveer net zo groot, als dat jij degene wordt, die de geinfecteerde teek te pakken krijgt. Dat is het gewoon, ze zijn er wel, maar niemand die ik ken in Tsjechie is ingeent tegen tekenbeten. Dat weerhoudt jullie natuurlijk niet, om het zelf te doen.
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
VIP Lid
|
Even ter herhaling: tegen 'Lyme' kun je je NIET laten vaccineren, tegen het veel gevaarlijker FSME wel. Ziekte van Lyme is wel achteraf te behandelen met antibiotica; FSME is niet te genezen. (ps: ik ben apotheker)
Dat in Tsjechie niemand is ingeent tegen FSME betekent niet dat dat ook niet nodig is. In Oostenrijk (waar FSME misschien zelfs minder voorkomt) is bijna iedereen vrijwillig ingeent. In Tsjechie komt de discussie pas net op gang. Als je echt langere tijd in de natuur verblijft zou ik het risico niet nemen. Als je alleen steden bezoekt en maar een weekje of twee gaat lijkt me het inderdaad niet nodig. Overigens hebben mijn partner en ik inmiddels de eerste FSME-vaccinatie gehad, nog twee te gaan... Wij hebben een huisje in het 'rode gebied' (zie link van Pelhrimov hierboven), en werken daar ook regelmatig in de tuin/bos. Se pozdravem, Josef |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Actief Lid
|
Geheel met Klara eens de kans op besmette teek is niet zo erg groot.
dat neemt niet weg dat als je er mee te maken krijgt het hele vervelende gevolgen kan hebben. Ik weet dat uit ervaring mijn zus heeft door tekeninfectie 7 jaar geleden de ziekte van lyme opgelopen in Hongarije. Dagelijks ondervind ze de bijwerkingen van medicijngebruik nog.Dubbelzien,langdurig herstel na beenbruik wat veroorzaakt werd door minder sterke botten, vermoeidheid ,hoofdpijn ect. Wie veel in de natuur is raad ik wel aan om s avonds zijn lichaam te controleren op teken vooral oksels knieholten liezen en waar kleding strak zit (broekriem) Teken komen vooral voor bij lage begroeiing waar het vochtig is. een teek zuigt bloed op en ong.24 uur daarna spuit de teek speeksel wat altijd niet besmet hoeft te zijn. Niet aleen in tsjechie speelt dit probleem ook in nederland veluwe brabant belgische ardennen. Het verwijderen van een teek neem er de tijd voor zeker niet paniekerig probeer hem met kop en al eruit te krijgen het beste is om gebruik te maken van een tekenlepel of tekenpincet. geen pleister plakken. Houd de plaats van beet in de gaten of er na een tot drie weken geen rode ringvormige huiduitslag ontstaat. Als ik ga wandelen smeer ik mezelf altijd in met antiemug maar de hond ondanks gebruik van ampullen tegen teken loopt ze toch regematig op die we dan eruit halen. Mijn advies geen angst ervoor wel aandacht ![]() |
|
|
|
|
|
#34 |
|
VIP Lid
|
Kijk, ik heb ook een paar jaar geleden de ziekte van Lyme gehad. Het kwam niet door een tekenbeet! (door een ander insect??) In de eerste fase is deze ziekte heel goed te behandelen met antibiotica. Dat is bij mij dus gebeurd. Gelukkig heb ik dat rode plekje met wit randje op tijd ontdekt ..
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Forum Freak
|
Brenda,
Ik heb zojuist voor mezelf geinformeerd bij de Travel Clinic / Havenziekenhuis Rotterdam. Hun advies is: alleen als je langer dan 4 weken verblijft in een risocogebied en, zoals wij, je veel in de natuur bent dan was het aanbevolen om je te laten vaccineren. Echter let wel op, want alles gaat op afspraak, omdat in de meeste gevallen de vaccins niet op voorraad zijn en ze deze voor je moeten bestellen. In Rotterdam zijn de kosten: 47 euro per stuk, plus 12,50 consultkosten* en 6,25 per keer* voor de herhaling. Dus dan kom je op: 3x 47 + 12,50 + 2x 6,25 = 166 euro per persoon. * (Ik weet niet of deze consultkosten per persoon zijn of dat, als je met het hele gezin gaat, je gezamelijk één consult betaalt.) De GGD in Dordrecht is dus goedkoper en volgens de telefoniste zijn daar de consultkosten totaal 12,75. Dus totaal: 3x 40,50 + 1x 12,75* = 134,25 per persoon. Het is dus de moeite waard om wat rond te bellen, als je voor jezelf besloten hebt om het te doen. Mijn ziektekostenverzekering vergoedt het (nog) niet. De mevrouw, die ik daar sprak, had wel iets over FSME op de televisie gezien, zei ze. Het is wel even een uitgave, maar je bent wel voor 3 jaar beschermd tegen het FSME en RSSE virus. Voor de ziekte van Lyme moet je uiteraard nog wel steeds oppassen. Groetjes Jeanne |
|
|
|
|
|
#38 |
|
VIP Lid
|
Jemig wat een geld zeg, eigenlijk vindt ik het niet normaal dat dit zo veel geld kost.
Dat zou dus voor mijn gezin over de 500 euro betekenen. ![]() |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Super Lid
|
beste mensen laten we nuchter blijven. pas op met teken kijk goed of je ze hebt en bij twijfel ga naar een arts.laten we elkaar nou niet gek maken.blijf wel met 2 benen op de grond staan.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Actief Lid
|
Sinds een aantal jaren worden kinderen in Nederland ingeent tegen meningitis. Biedt deze dan geen bescherming tegen deze vorm van hersenvliesontsteking?
|
|
|
|