|
|
#11 |
|
Nieuw Lid
|
Re: Bunkers
De bunkers zijn gemaakt tussen 1935 en 1938 als bescherming tegen de duisers. de verdedigings lijn is gebouwd naar frans voorbeeld en bij de bouw waren ook fransen betrokken.
het geheel is nooit gereed gekomen doordat de duitser cz binnenvielen. de planing was 15 vestingen langs de noord grens die toen nog aan duitsland lag. er zijn er maar 5 of 6 geheel af gemaakt. de duitser hebben veel van de bunkers gebruikt om munutie te testen en hebben de geschutskoepels omgesmolten of ergens anders gebruikt. in de buurt van trutnov en in dobrosov kan je de hooft bunkers bezichtigen. dobrosov is niet af maar is heel indrukwekkend. verder zijn er boeken over waarvan vele in het duits. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Lid
|
Wij zijn eens een keer in zo'n bunker geweest, deze zijn inderdaad geweldig groot, moesten op een berg in een bunker ongeveer 100 traptreden naar beneden om via lange gangen boven op een andere berg er weer uit te komen.
Waar het precies was heb ik niet meer terug kunnen vinden, helaas want het is zeker de moeite om ze eens te bezoeken. Weet er trouwens iemand het tsjechische woord voor bunker, we hebben verschillende vertaalboekjes maar er wordt niets over geschreven. |
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Hier kan je info vinden over bunkers (is alleen in het Tsjechisch, sorry): Bunkry v Luzickych horach
Dit is ook interessant, ook in het Tsjechisch: Nemi svedci doby Als je in CR bent kan je (ook) in boekenwinkels 'toeristische' kaarten kopen waarop deze bunkers aangegeven zijn. In het noorden zie je dan een heleboel van deze bunkers. En nog iets: bunker is gewoon "bunkr" in het Tsjechisch. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
Binnenkort kun je misschien zelf zo'n bunker kopen?
Volgens een bericht op Radio Praha gaat het Tsjechische leger van alles verkopen voor in totaal 40 miljard kronen. En ze hebben dit jaar al voor zo’n 10 miljard kronen weggegeven aan de gemeenten. Kazernes, leegstaande magazijnen, percelen grond en zelfs woningen. Nu staan er ook nog 7.000 bunkers te koop. Er gaan geruchten dat de Gemeente de bunkers gratis kan overnemen, maar de particulieren zouden 50 a 100 duizend kronen voor een bunker moeten neertellen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
|
Enig idee of je die bunkers (als je ze koopt) in stand moet houden? Enne hoeveel het zou kosten om dat stukje beton af te voeren...
Van de forten van de Ring van Amsterdam hebben ze in veel gevallen mooie zaken weten te maken; restaurant, galerie, wijnopslag, ateliers; maar dan heb je ook een heel fort met wat meer ruimte. En om een bunker om te bouwen naar zo'n functie is erg duur, lijkt me. Resultaat; koop het voor het stuk grond, bouw er iets naast, en zet een nep-schuur om de bunker heen, klaar ben je. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Legende
|
Ik vind het een steengoed idee om die bunkers te gaan verkopen. Er liggen duizenden van.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nieuw Lid
|
Bunkers
Via via las ik iets over een bunkercomplex Stachelberg, weet iemand waar dat is/ligt?
Groetjes van Janet |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Legende
|
Citaat:
|