|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#1 |
|
VIP Lid
|
Besmette teken in Tsjechië?
In ons lokale krantje las ik een artikel waarin gewaarschuwd werd voor teken die hersenvliesontsteking veroorzaken.
Duitsland en Tsjechie werden o.a. met name genoemd. Er werd vooral geadviseerd om je te laten vaccineren. Deze besmetting is, in tegenstelling tot de ziekte van Lyme, niet achteraf goed behandelbaar en heeft ernstige gevolgen. Wie heeft ervaring met de vaccinaties of met besmetting. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forum Freak
|
Re: Met hersenvliesontsteking besmette teken in Tsjechië?
Ik ken niemand die hiermee is besmet maar ik heb er al wel vaak over gehoord en in Tsjechie zijn veel teken.
Ze komen vooral veel voor in gebieden waar "haarwild" voorkomt, dus herten, reeen, wild zwijn e.d.. Als je in dit soort gebieden bent geweest controleer jezelf en elkaar dan goed op teken, als ze nog heel klein zijn en nog niet lang in je huid zitten is het gevaar nog erg klein. Trek teken er nooit met een opincet uit maar met een tekentang. Als je het wel met een pincet doet knijp je hem "leeg" waardoor de kans op besmetting alleen maar groter wordt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
VIP Lid
|
Hallo Corrie,
Wat op mij de meeste indruk maakte in het artikel was dat de besmetting er direct was. De tijd die de teek had gezeten was niet van belang. Als aanvulling voor het verwijderen zou ik nog willen zeggen:Niet trekken maar draaien en zonder er eerst iets op te smeren/spuiten etc. Hilde |
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Forum Freak
|
Dat wist ik dus niet, ook niet of het waar is, er worden wel meer spookverhalen verteld.
Maar je moet een teek inderdaad nooit verdoven, want ook dan legen ze hun lichaamsinhoud in de huid. Mijn man en ik hebben zelden teken, terwijk onze hobby toch planten en vogels zijn, maar de een heeft er (veel) meer last van dan de ander, dus wij horen bij de "gelukkigen". |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Super Lid
Nationaliteit:
|
Voor zover ik me kan herinneren wordt er al gewaarschuwd in Tsjechië voor teken en de ziektes die ze kunnen verspreiden. Teken komen vooral in bossen en gebieden met hoog gras voor, nou dat zijn er nogal wat in Tsjechië, dus je hebt er regelmatig mee te maken. Tot nu toe nooit gehoord van iemand die ergens mee besmet is, dus ik zou niet weten hoe serieus je zo´n bericht moet nemen.
Wat je het best kunt doen is als je op een plek bent (geweest) waar teken voorkomen jezelf en anderen goed nakijken op teken en deze z.s.m. met een tekentang eruit halen. Dit doe je door de teek lichtjes tussen de tang te houden en met de wijzers van de klok draaien, totdat die eruit is. Dan de teek in een stukje papier doen en in brand steken. In ons huis in Tsjechië hebben we een grote tuin die altijd half volgegroeid is als we aankomen, dus we hebben zowat elke dag wel met een teek of wat te maken, is nu eenmaal moeilijk te voorkomen. Een lange broek en idem shirt of blouse helpt wel wat, maar biedt ook geen totale bescherming tegen teken, is bovendien niet zo lekker op een hete zomerdag. Vergeet je huisdier ook niet goed na te kijken! |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Let alstublieft op!!! ![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Super Lid
|
Zo'n 10 jaar geleden heeft iemand uit m'n Tsjechische schoonfamilie (verwoed visser/bosgenieter) door een teek een nare ziekte opgelopen - ik denk Lyme, maar ik ben niet zeker. Is weer goed gekomen, maar het was behoorlijk heftig. Geen indianenverhalen dus.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Forum Freak
|
Het is zeker geen Indianenverhaal maar er moet ook niet een te groot drama van worden gemaakt. Als je de teek er op tijd uithaalt is het risico erg klein. Wij komen veel in de natuur, in Tsjechie en ook elders in Europa, we kennen veel mensen die dat ook doen en daarvan ken ik niemand die een ziekte heeft opgelopen. Dat wil dus niet zeggen dat ze er niet zijn, alleen, ik ken ze niet!!
En ik persoonlijk zou niet zo bang zijn voor een teek met hersenvliesontsteking, dat is toch niet besmettelijk (grapje!!) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
VIP Lid
|
hallo Allemaal,
Alles wat met met de ziekte van Lyme te maken heeft is niet van toepassing op de FSME- besmetting. Ik heb het artikel nog eens gelezen. Het gaat juist om het veradelijke karakter. Je merkt eerst niets itt tot z.v. Lyme en daarna is het goed fout. ![]() Oostenrijk stond ook bij de genoemde landen en daar zou een groot percentage van de mensen zich vrijwillig laten vaccineren tegen FSME. In tegenstelling tot Lyme is er geen effectieve behandeling en is de besmetting er vanaf de beet direct. Duizenden mensen houden daar meestal blijvend letsel aan over en enkele tientallen overleven de besmetting niet. Prof. Dr M Kunze uit Wenen wordt genoemd in het artikel. Volgens hem is Oostenrijk een belangrijke exporteur van het virus.(artikel van 18 mei `het Kompas`, h.a.h. verspreid regioblad in de `Hoekse Waard`. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Forum Freak
|
Maar wat zijn nu de verschijnselen van deze ziekte? Staat dat ook in dat artikel?
|
|
|
|