Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Cultuur & Geschiedenis
Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren?

Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren?

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 05-02-04, 23:25   #11
luc.van

Re: Moet Tsjechië Sudeten-Duitsers compenseren?

Was er nooit sprake van een ruil met de Sorben die zich in Duitsland gevestigd hadden, hoewel dat me vreemd lijkt.Vooral het bevolkingsaantal en de verhouding ervan slaat nergens op?
  Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-04, 07:09   #12
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Gelukkig, we hebben het weer ergens over.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-04, 08:47   #13
Sandra
VIP Lid

Sandra's avatar

Nationaliteit:

</font><blockquote><font class="small">Als antwoord op:</font><hr />
Ik denk dat je in de komende jaren nog veel oude mensjes zal zien rondlopen in Sudetenland, maar dat het dan wel ophoud.

[/ QUOTE ]

Mijn moeder komt ook uit een dorp dat ligt in het voormalig Sudentenland en ook wij zien 's zomers nog regelmatig Duitse bejaarden vergezeld met metaaldetector langs lopen op zoek naar iets van vroeger. Maar vaak willen mensen inderdaad alleen maar zien waar ze zijn opgegroeid (en dat is er vaak niet beter op geworden)
Zo wilde een Duitse mevrouw uit eerherstel niet haar ouderlijk huis terug, maar alleen dat er nieuwe ramen in werden gezet. Ik vind het een moeilijk topic of je de Sudenten Duitsers al dan niet hun bezittingen terug moet geven. Wellicht kan dat geld beter besteed worden aan iets waar beide landen wat aan hebben (aangezien dit 50 jaar geleden een soort van kat en muis spel was).
Sandra is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-04, 09:11   #14
perun
Actief Lid

perun's avatar

Nationaliteit:

met grote aandacht heb ik alle reacties gelezen. metname omdat het hotel waar ik mee bezig ben ook van een sudete duitser is geweest en het hotel dan ook na die odsun staats eigendom is geweest. van de sudete-duitse familie weet ik dat ze geen intresse meer hebben in het hotel en dat ik daarom durf door te gaan. alleen zal dat ook zwart op wit komen te staan. want hoewel ik jurisch in mijn recht sta als ik het aankoop, een rechtzaak van ineens wel geinterresseerde familie heb ik geen zin in.
wil ik wel voorop stellen dat ik mij heel goed de gevoelens van de sudeten duitsers kan voor stellen. maar ook het leven loopt door en je kan niet alleen maar achterom blijven kijken.

rene
perun is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-04, 09:18   #15
Stijn
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:

Leuk, zoals de meesten van jullie weten is de problematiek van de Benes-decreten een van de dingen die me de afgelopen jaren heeft bezig gehouden (bijv. stukjes in de Volkskrant en vooral mijn doctoraalscriptie). Dus ook ik heb hier een mening:

Vasek, Vaclav Klaus wou in de villa gaan wonen. De verhuis heeft omwille van bovenstaande reden niet plaatsgevonden. Het huis was en blijft voorlopig eigendom van het Tsjechische leger. Nu blijkt dat de familie Luppert, de oude Sudetenduitse eigenaars, wel degelijk een NSDAP verleden zouden hebben. Klaus heeft om een diplomatieke rel te doen voorkomen maar gezegd af te zien van het huis (trouwens, het mag best gezien worden).
Jullie hebben het over 'aardige oude Duitsers', die nog eens graag rondkijken waar ze vroeger hebben gewoond en later zijn verdreven. Rondkijken mag in een vrij Europa, maar ik denk toch dat dat niet de drijfveer is voor die meeste oudjes. De Sudetenduitsers vallen politiek, tot op de dag van vandaag, in te delen in grofweg drie groepen. 'Ackermann Gemeinde' (Katholiek), 'Seliger Gemeinde' (Sociaal-democratisch, Loyaal ten aanzien van CZ) en 'Witiko-Bund'. De eerste twee, duidelijk de absolute meerderheid, heeft zich neergelegd bij de verdrijving en vraagt dialoog en hoopt eventueel ooit eens opnieuw wat te kunnen kopen in Bohemen. De Witiko-Bund daarentegen zijn regelrechte fascisten gebleven en eisen het grondgebied terug en vinden dat Tsjechie maar volledig van de kaart moet verdwijnen. Deze drie groepen zijn verenigd in een gemeenschappelijk gespreksorgaan 'de Landsmannschaften'. Nu omdat de Ackermann-Gemeinde in verhouding de meeste Sudetenduitsers vertegenwoordigd spelen zij ook de hoogste viool in de Landsmannschaften (op haar beurt dan ook verbonden met de CSU in Beieren, en ook met de FPO in Oostenrijk). Om kiezers te houden en ex-Sudeten te winnen moet de CSU het dan ook regelmatig opnemen voor de Heimatvertriebenen.
Maar om terug te komen: de oudjes gaan dood, dus je zou denken dat het een kwestie van tijd is - misschien ligt daarom ook wel de reden waarom de Tsjechen zo aarzelen in de discussie - gewoon tijd rekken. Echter, die oudjes hebben ook kinderen en kleinkinderen, die vaak veel feller tegen de materie aankijken. De nazaten beseffen namelijk ook wel dat Tsjechie op middellange termijn weer een financieel aantrekkelijk landje kan worden en op die manier is het ook vooral deze generatie die het meest haar stem laat horen voor restitutie e.d.
Stijn is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-02-04, 09:26   #16
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Het zijn niet altijd de mensen zelf, de huis of grondeigenaren uit die tijd. Het zijn de Sudeten-Duitse verenigingen in Duitsland en Oostenrijk, die zijn aan het stoken.
Oud 06-02-04, 09:30   #17
Stijn
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:

Dat heb ik denk ik met mijn stukje ook proberen duidelijk te maken, vooral de nazaten zitten in die clubs..
Oud 06-02-04, 09:39   #18
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Stijn, ik heb je scriptie De Beneš-decreten gevonden. Het is te lang om nu te lezen. Als ik het even zo zie, een toppie! Ik print het uit en neem het mee naar huis.
Oud 06-02-04, 09:43   #19
Stijn
Actief Lid

Stijn's avatar

Nationaliteit:

Nou, de versie op internet barst van de taalfouten en niet-lopende zinnen.. dus niet zo goed.
Oud 06-02-04, 09:47   #20
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Daar ga ik je niet op afrekenen, het gaat om de inhoud.

Veel mensen horen over deze problematiek, maar weten amper waar het over gaat. Ik wilde het even onder de aandacht brengen.
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed