|
|
#1 |
|
Levering van haardhout in Tsjechië?
Wij hebben een huis in de omgeving van Nejdek. Ertsgebergte. Machtig mooi. En een open haard. En nu de gekke vraag: waar halen jullie het kant en klare hout vandaan? We kunnen wel hout halen in de standaard lengte van 2 meter, maar het zagen zien we niet zitten laat staan het kloven. We hebben al een aantal bedrijven benaderd maar het klein aanleveren is een probleem. Hoe regelen jullie dit? Groeten van een pyromaan.
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Administrator
|
Re: Levering van haardhout in Tsjechie
Wij krijgen het hout altijd in stammen van 1 meter aangeleverd. Met de kettingzaag zagen we deze in korte stammetjes en de rest kun je vervolgens met een (flinke) bijl klein krijgen Je zult vrees ik dus toch aan 't werk moeten!
![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
|
Zo gek is jouw vraag ook niet. Dit kan soms tegenvallen, bijvoorbeeld als je een beetje kwaliteitshout, zoals berk, eiken etc. wil hebben. Ik heb via mijn familie iemand die voor mij het hout regelt, zaagt en klooft. Ik neem altijd 6x4=24 Aldi bierblikken mee(gek, heeee?), daar is hij gek op en dan weet ik zeker, dat de volgelde keer een aanhanger vol hout kant en klaar staat en de prijs valt dan echt mee. Ga biertje halen in de kroeg en vraag daar, of iemand weet ...
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Actief Lid
|
Paar maanden geleden hebben wij hetzelefde problem gehad. Omdat wij daar ook zo vaak niet zijn en daaroom hebben echt geen tijd om daar hele vakantie te gaan zagen, hebben wij toch wat rond in het dorp gevraagd, of wij ergens al gezaagde hout kunnen kopen. En is gelukt. Wij hebben ca. 4 m3 gekocht, volgens mij was het berk hout. Die mensen hebben het netjes bij ons huis gebracht, in de stal gedaan en ook gedeelte langs het huis /het moet nog drogen/. Voor de zagen, vervoer en hout hebben wij 3.200 Kc betaald. Dus dat valt volgens mij best mee. Ik hoop dat wij hiermee minimaal 2 winters kunnen stoken. Zo succes hiermee, in iedere geval kacheltjes stoken is wel gezellig.....
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Moderator
|
Goede prijs - als dat berkenhout stammetjes zijn, moet je ze voor het drogen in de lengte splijten, anders zijn ze binnen 2 jaar verrot. Doe dat als het hout nog vers en nat is, anders is het splijten niet zo makkelijk. Zelf vind ik berkenhout zeer geschikt voor de kachel of open haard.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Actief Lid
|
Ja dat weet ik, dat wij het moeten laten drogen, maar gedeelte was al ok, dus dat ligt al in de stal. Ik vindt het hout ook erg goed, brand best lang, dus ik ben gewoon tevreden.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hartelijk dank voor jullie reacties maar ik heb nog steeds geen hout! En aan hakken, kloven heb ik een broertje dood. Ik ben wel verschillende houtzagerijen langs gegaan: geen succes. Ben wel veel te weten gekomen over hakken, kloven opslaan, 3 jaar als het kan en wat al die houtzagerijen doen met die grote hoeveelheden hout. Iemand een adres in de buurt van Nejdek, Kraslice of Karlovy Vary?
Dank van Aad. |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Volwaardig Lid
|
Als zeer ervaren houtzoeker kan ik je vertellen dat je het beste gewoon rond kunt gaan rijden in je auto en bij mensen moet aanbellen die heel veel hout voor de deur hebben liggen. Neem inderdaad wat pivo mee en je maakt gelijk vrienden. Wij hebben ondertussen een dorpje gevonden dat elke jaar voor ons kamp vele tientallen m2 hout levert wat wij met veel plezier op onze kampvuren gooien. Ze komen het zelfs brengen. Ligt alleen wel in de buurt van Usti Nad Orlici. Mocht je dit allemaal teveel werk vinden dan wil ik wel een weekje hout voor je gaan regelen als ik in je huisje mag logeren.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Beste Paul,
Ik vind je aanbod leuk, helaas is mijn huis niet beschikbaar. Dus ga ik over op het aanbellen, pivo drinken, vrienden maken en m3 hout organiseren. Groet van Aad. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Net terug uit een koud Tsjechie, het hagelde zelfs d.d. 8 juni j.l. Kant en klaar gehakte en gekloofde berken stammetjes gekocht. Bij een man die woont in zo een echt mooie en autenthieke Pipo wagen. Schoorsteen, krom natuurlijk, die lekker walmde. 3x gereden om 4 m3 hout op te halen. De moeite waard want nu kan het fijn drogen. Trouwens, weet je hoe ik mijn zwart geblakerde kachelruit schoon kreeg? Nat maken en met gras even flink boenen. Resultaat: een prachtig doorkijk ruitje.
Groet van Aad. |
|
|
|
|